توهین زشت «زینب موسوی» کمدین خندوانه به شاهنامه فردوسی
زینب موسوی، طنزپرداز معروف به امپراطور کوزکو، بهتازگی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی که در آن ابیاتی از شاهنامه فردوسی را به زبان بیادبانه و جنسیتزده تمسخر کرد، جنجالی به پا کرد. این اقدام او واکنشهای شدید و گستردهای در شبکههای اجتماعی به همراه داشت و بسیاری از کاربران و کارشناسان این کار را توهین به فرهنگ و نمادهای ملی ایران دانستند. برخی معتقدند که این شوخی و تمسخر موضوعی بسیار حساس است و نباید بهعنوان طنز، ساده از آن گذشت.
عبدالرضا خزائی در یادداشتی نوشت: جسارت به فردوسی؛ توهین به ریشههای یک سرزمین است.  این روزها ویدئویی از یک اجرای بهاصطلاح استندآپ کمدی منتشر شده که در آن به فردوسی بزرگ، شاعر سترگ ایرانزمین، با الفاظی سخیف و توهینآمیز حمله شده است. آنچه از خانم زینب موسوی شنیدیم نه طنز بود و نه نقد؛ بلکه سقوطی آشکار در ورطه بیاحترامی به ریشههای فرهنگی و تاریخی ملتی که قرنها با شاهنامه زیسته است.
این روزها ویدئویی از یک اجرای بهاصطلاح استندآپ کمدی منتشر شده که در آن به فردوسی بزرگ، شاعر سترگ ایرانزمین، با الفاظی سخیف و توهینآمیز حمله شده است. آنچه از خانم زینب موسوی شنیدیم نه طنز بود و نه نقد؛ بلکه سقوطی آشکار در ورطه بیاحترامی به ریشههای فرهنگی و تاریخی ملتی که قرنها با شاهنامه زیسته است.  فردوسی تنها یک شاعر نیست؛ او معمار زبان و هویت ایرانی است. اگر امروز ما به فارسی سخن میگوییم و فرهنگ ایرانی پس از یورشها و تهاجمات بیشمار همچنان پایدار مانده، بخش بزرگی از آن را مدیون حکیم توس هستیم.
فردوسی تنها یک شاعر نیست؛ او معمار زبان و هویت ایرانی است. اگر امروز ما به فارسی سخن میگوییم و فرهنگ ایرانی پس از یورشها و تهاجمات بیشمار همچنان پایدار مانده، بخش بزرگی از آن را مدیون حکیم توس هستیم.
بیاحترامی به او، به معنای بیحرمتی به تاریخ، هویت و شرافت یک ملت است.  طنز، اگر در جای خود باشد، میتواند نقاد، روشنگر و آگاهیبخش باشد؛ اما وقتی به ابتذال میغلتد و به ابزار تمسخر و هتاکی علیه نمادهای ملی تبدیل میشود، دیگر نه هنر است و نه اندیشه. چنین رفتارهایی نهتنها ارزش هنری ندارد، بلکه در بهترین حالت، تلاش بیثمر برای جلب چند خنده سطحی و چند لایک زودگذر است.
طنز، اگر در جای خود باشد، میتواند نقاد، روشنگر و آگاهیبخش باشد؛ اما وقتی به ابتذال میغلتد و به ابزار تمسخر و هتاکی علیه نمادهای ملی تبدیل میشود، دیگر نه هنر است و نه اندیشه. چنین رفتارهایی نهتنها ارزش هنری ندارد، بلکه در بهترین حالت، تلاش بیثمر برای جلب چند خنده سطحی و چند لایک زودگذر است.  فرهنگ ایرانی بر دوش اسطورهها و بزرگانش ایستاده است؛ بر فردوسی، حافظ، سعدی، مولانا و خیام. اینان چراغهایی هستند که در تاریکی قرون، هویت ایرانی را روشن نگاه داشتهاند. آیا سزاوار است این چراغها را با کلمات زشت و شوخیهای بیمایه خاموش کنیم؟
فرهنگ ایرانی بر دوش اسطورهها و بزرگانش ایستاده است؛ بر فردوسی، حافظ، سعدی، مولانا و خیام. اینان چراغهایی هستند که در تاریکی قرون، هویت ایرانی را روشن نگاه داشتهاند. آیا سزاوار است این چراغها را با کلمات زشت و شوخیهای بیمایه خاموش کنیم؟  هر هنرمند، نویسنده و طنزپردازی باید بداند که خط قرمز جامعه ایرانی، بیاحترامی به میراث فرهنگی و ادبی است. همانگونه که هیچ ملتی اجازه توهین به نمادهای هویتی خود را نمیدهد، ایرانیان نیز نخواهند پذیرفت که نام فردوسی با الفاظی سخیف آلوده شود.
هر هنرمند، نویسنده و طنزپردازی باید بداند که خط قرمز جامعه ایرانی، بیاحترامی به میراث فرهنگی و ادبی است. همانگونه که هیچ ملتی اجازه توهین به نمادهای هویتی خود را نمیدهد، ایرانیان نیز نخواهند پذیرفت که نام فردوسی با الفاظی سخیف آلوده شود.
امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند پاسداشت فرهنگ اصیل خود هستیم. در جهانی که هویتها در معرض تهاجم فرهنگی و رسانهای است، بیحرمتی به اسطورههای ملی نه تنها خیانت به ایران، بلکه خیانت به آینده نسلهایی است که باید با افتخار، ریشههای خود را بشناسند.
زینب موسوی پایهگذار گروه استندآپ کمدی با نام «گروه استندآپ کمدی رویال فمیلی» است. او از سال ۱۳۹۵ شخصیت کمدی امپراتور کوزکو را در اینستاگرام خلق کرد.
زینب موسوی در سال ۱۳۹۶ در برنامه خندوانه به عنوان استندآپ کمدین به روی صحنه رفت. موسوی در این برنامه رقابتی، در مرحله سوم از مسابقه حذف شد. اجراهای موسوی در برنامه خنداننده شو مورد توجه قرار گرفت و حاشیههایی برانگیخت.
منبع:+
| مطالب پیشنهادی از سراسر وب | 

 
 