۴.۳ همت عوارض پرداخت‌نشده در آزادراه‌های کشور / لزوم اختصاص ردیف بودجه ویژه آزادراهی در مجلس

به گزارش خبرنگار برنا در کاشان، محمد جورابچی، مدیرکل بهره‌برداری از آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در جریان بازدید از آزادراه کاشان–نطنز–اصفهان گفت: در حال حاضر ۲۷ آزادراه بخش خصوصی و ۶ آزادراه دولتی به طول سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر در کشور وجود دارد که حدود ۴.۳ همت از عوارض آن‌ها تاکنون پرداخت نشده است.

وی افزود: این موضوع علاوه بر کاهش کیفیت خدمات آزادراهی، موجب انباشت مطالبات سرمایه‌گذاران شده است و در نهایت بر ایمنی و آرامش سفرهای جاده‌ای تأثیر منفی می‌گذارد.

جورابچی با بیان اینکه هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه در کشور به‌طور متوسط ۳۰۰ میلیارد تومان است، گفت: بر اساس استانداردهای علمی، سالانه باید ۲ تا ۴ درصد این مبلغ برای نگهداری شبکه هزینه شود، اما در حال حاضر کمتر از یک‌دهم این میزان از محل عوارض تأمین می‌شود.

وی یکی از چالش‌های اصلی مدیریت آزادراه‌ها را ضعف تضامین قانونی در دریافت عوارض عنوان کرد و از مردم خواست تا پس از عبور از محورهای آزادراهی، نسبت به پرداخت به‌موقع عوارض اقدام کنند تا شرکت‌های بهره‌بردار بتوانند خدمات بهتری ارائه دهند.

مدیرکل بهره‌برداری از آزادراه‌ها همچنین با اشاره به لزوم هوشمندسازی شبکه آزادراهی کشور گفت: سامانه‌های نوینی همچون توزین در حال حرکت کامیون‌ها برای سنجش اوزان غیرمجاز در برخی آزادراه‌ها در حال نصب و بهره‌برداری است.

جورابچی در ادامه در بازدید از آزادراه کاشان–نطنز–اصفهان، اقدامات شرکت «سان‌آرا» در زمینه بهسازی آسفالت را ارزنده اما ناکافی دانست و اظهار داشت: میزان خرابی این محور با توجه به شرایط کوهستانی و نیمه‌کوهستانی، نیازمند اقدامات جدی‌تر و سریع‌تر است.

وی افزود: با تمهیدات اخیر شرکت ساخت و توسعه و سازمان راهداری، تیم‌های عملیاتی متعددی در محور رفت و برگشت این آزادراه با روش‌های مختلف اصلاحی از جمله درزگیری، لکه‌گیری و بهسازی در حال فعالیت هستند و انتظار می‌رود تا پیش از آغاز فصل زمستان، بخش عمده‌ای از مسیر به شرایط مطلوب برسد.

جورابچی ضمن ابراز رضایت از عملکرد مهندس زندی، مدیرعامل شرکت سان‌آرا، گفت: تجهیزات، ماشین‌آلات و راهدارخانه مرکزی این آزادراه در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری مصوب هزار میلیارد تومانی، شاخص‌های نگهداری این آزادراه ارتقا یابد.

وی در پایان از مجلس شورای اسلامی خواست با تصویب ردیف اعتباری اختصاصی برای نگهداری و بهسازی آزادراه‌ها در قالب تبصره ۲ ماده ۳۰ آیین‌نامه قانون مشارکت، زمینه پایداری شبکه آزادراهی کشور را فراهم کند.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn