بخش خصوصی؛ زبان گویای فعالان اقتصادی در صنعت نمایشگاهی
محمد معظمی گودرزی، مدیر امور رویدادها و نمایشگاههای اتاق بازرگانی تهران: اگرچه اقتصاد کشور ما دولتی است، اما رویدادهای اقتصادی با حضور فعالان بخش خصوصی معنا و رونق پیدا میکند. اتاقهای بازرگانی به عنوان نماینده و محور اصلی بخش خصوصی، نقش سخنگو و زبان گویای فعالان اقتصادی را ایفا میکنند.
تاثیر بخش خصوصی بر برگزاری نمایشگاهها و رویدادها انکار ناپذیر است؛ چراکه اگر چه دولت وظیفه سیاستگذاری و حمایتی را ایفا میکند اما بخش خصوصی میتواند به برگزاری هر چه غنی تر و مفیدتر نمایشگاه ها کمک قابل توجهی کند. در بسیاری از کشورها، صدور مجوز و تدوین دستورالعملهای برگزاری رویدادها در اختیار اتاقهای بازرگانی است و این موضوع میتواند تاثیر بسزایی در ارتقای محتوایی و برگزاری پربارتر نمایشگاه ها داشته باشند. در کشور ما نیز اتاق های بازرگانی بهعنوان نماینده بخش خصوصی، برای ایجاد ساختاری منسجم تر در صنعت نمایشگاهی کشور عمل میکنند.
در ادامه مشروح گفت و گوی تیتر کوتاه با محمد معظمی گودرزی مدیر امور رویدادها و نمایشگاههای اتاق بازرگانی تهران درباره نقش بخش های خصوصی بر صنعت نمایشگاهی را مطالعه خواهید کرد:
نمایشگاهها بدون حضور بخش خصوصی معنا ندارند
محمد معظمی گودرزی، مدیر امور رویدادها و نمایشگاههای اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی گفت: بدون حضور بخش خصوصی، برگزاری نمایشگاهها معنایی ندارد؛ چرا که اگرچه اقتصاد کشور ما دولتی است، اما رویدادهای اقتصادی با حضور فعالان بخش خصوصی معنا و رونق پیدا میکند. بنگاههایی که امروز در نمایشگاهها حضور دارند عمدتاً از بخش خصوصی هستند و اتاق بازرگانی تهران نیز به عنوان نماینده و محور اصلی این بخش، نقش سخنگو و زبان گویای فعالان اقتصادی را برعهده دارد. در واقع اتاق بازرگانی تهران در نمایشگاهها بهعنوان نماینده اصلی بخش خصوصی عمل کرده و بستر حضور مؤثر تشکلها و بنگاههای خصوصی را در نمایشگاههای تخصصی فراهم میکند.
پاویونها؛ اقدامی موثر در غنای محتوایی و ساختاری صنعت نمایشگاهی
معظمی در ادامه اظهار داشت: بر اساس برنامه جدید اتاق بازرگانی تهران، قرار است این نهاد در نمایشگاههای مختلف بهصورت پاویونی شرکت کند؛ به این معنا که جایگاههایی مشخص برای حضور تشکلهای بخش خصوصی در نظر گرفته میشود تا شرکتهایی که تمایل دارند توانمندیهای خود را به نمایش بگذارند از این فرصت استفاده کنند. اتاق بازرگانی تهران در کنار ارائه خدمات نمایشگاهی، مشاورههای تخصصی متعدد به فعالان بخش خصوصی ارائه میدهد و حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم از آنها در محل نمایشگاهها به عمل میآورد.
مدیر امور رویدادها و نمایشگاههای اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: این اتاق در ماههای اخیر رویکرد گفتمان محوری و تعاملی را در فضای نمایشگاهی آغاز کرده است؛ گفتمانی که پیشتر نیز وجود داشت اما در حال حاضر با سرعت بیشتری در نمایشگاهها دنبال میشود.
وی با تأکید بر اینکه نمایشگاهها نباید صرفاً به حضور فیزیکی محدود شوند، افزود: نمایشگاهها باید از حالت دورهمیهای صنفی خارج و به فضایی گفتگومحور و مسئلهمحور هدفمند در قالب جلسات B2B تبدیل شوند. اتاق بازرگانی تهران از این رویکرد استقبال میکند، چرا که میتواند غنای محتوایی و علمی نمایشگاهها را افزایش دهد. در این راستا همکاری نزدیکی میان اتاق بازرگانی تهران، شرکت سهامی نمایشگاهها و برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی برقرار شده و از اتاق بازرگانی برای مشارکت فعال در نمایشگاه های متعدد دعوت به عمل میآید. با تداوم این روند، فعالان بخش خصوصی نیز میتوانند از خدمات گسترده و حضوری اتاق بازرگانی تهران بهرهمند شوند.
لزوم توجه بیشتر به محتوای نمایشگاهها
مدیر امور رویدادها و نمایشگاههای اتاق بازرگانی تهران درباره هدف از راهاندازی پاویونها خاطرنشان کرد: پاویونها بستر مناسبی برای ارائه خدمات و توانمندیهای فعالان بخش خصوصی هستند. در این فضاها سالن جلسات، کارگاههای آموزشی، همایشها و استیجهای نوآوری برگزار میشود تا تعامل مؤثری میان فعالان اقتصادی شکل گیرد.
وی ادامه داد: در چند نمایشگاه اخیر از جمله نمایشگاه دام و طیور، نزدیک به ۱۰ تشکل بخش خصوصی از سوی اتاق بازرگانی تهران حضور فعال داشتند و تعامل گستردهای میان اتاق و برگزارکنندگان نمایشگاه در حوزه محتوایی و آموزشی برقرار شد. اتاق بازرگانی تهران تأکید دارد که نمایشگاهها باید از شکل فیزیکی صرف خارج و به پلتفرمی تبدیل شوند که در آن مباحث محتوایی جایگاه ویژهای داشته باشد.
پاویونهای نمایشگاهی؛ میانبری برای ایجاد بستر تعاملی
معظمی در پایان بیان کرد: در پاویونهای نمایشگاهی اتاق بازرگانی تهران، برای تشکلها کانترهای اختصاصی در نظر گرفته میشود و فضای عمومی و اختصاصی برای برگزاری جلسات B2B مهیا است که در همین فضا تفاهمنامههای همکاری نیز به امضا میرسد. در این جلسات، مسائل و دغدغههای بخش خصوصی مورد بررسی قرار میگیرد، تشکلها اعضای خود را ارتقا میدهند، عضوگیری انجام میشود و خدمات متنوعی به فعالان اقتصادی ارائه میگردد. در واقع هدف اصلی از ایجاد پاویونها ایجاد بستر تعامل و خدمترسانی مؤثر به بخش خصوصی به شمار میآید.
تیترکوتاه مدیا
سرمایهگذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟
وبگردی
| مطالب پیشنهادی از سراسر وب | 
 
 