نسل پنجم تویوتا پرادو، که توسط شرکت یک شرکت داخلی برای ورود به بازار ایران آماده شده، با کد J250 و مدل ۲۰۲۵، تحولی اساسی نسبت به نسل …
نسل پنجم تویوتا پرادو، که توسط یک شرکت داخلی برای ورود به بازار ایران آماده شده، با کد J250 و مدل ۲۰۲۵، تحولی اساسی نسبت به نسل چهارم (J۱۵۰) ایجاد کرده که آخرین مدلهای آن در ایران (۲۰۱۰-۲۰۱۳) عرضه شد.
این نسل جدید، با الهام از طراحی کلاسیک لندکروزر سری ۷۰، ترکیبی از اصالت آفرود و فناوری مدرن را ارائه میدهد.
۱. طراحی بیرونی جعبهای و رترو: نسل چهارم با خطوط منحنی و مدرن (پس از فیسلیفت ۲۰۱۸) ظاهری شهری داشت، اما J250 به طراحی جعبهای صاف، زوایای تیز و جلوپنجره مستطیلی با لوگوی “TOYOTA” بزرگ بازگشته است. این تغییر، حس قدرت کلاسیک را القا میکند و با رینگهای ۱۸ اینچی پهنتر و سپرهای نقرهای، آمادگی آفرود را بیشتر برجسته میسازد.
۲. ابعاد بزرگتر و جادارتر: پرادو J250 حدود ۱۰۰ میلیمتر بلندتر، ۹۵ میلیمتر پهنتر، ۲۰ میلیمتر بلندتر و با فاصله محوری ۶۰ میلیمتر بیشتر نسبت به J150 است. این افزایش، فضای داخلی و صندوق عقب را وسیعتر کرده و برای خانوادههای ایرانی، راحتی بیشتری در سفرهای طولانی فراهم میآورد، بدون از دست دادن چابکی شهری.

۳. پلتفرم TNGA-F پیشرفته: برخلاف پلتفرم قدیمی J150، نسل پنجم بر پایه TNGA-F (مشترک با لندکروزر ۳۰۰) ساخته شده که استحکام شاسی را افزایش داده و تعادل بهتری در آفرود و جاده ایجاد میکند. این پلتفرم، لرزشها را تا ۳۰% کاهش میدهد و حس رانندگی نرمتری نسبت به نسل قبل ارائه میدهد.
۴. موتور توربو ۲.۴ لیتری i-FORCE MAX : نسل قبل عمدتاً با موتور ۴.۰ لیتری V6 تنفس طبیعی (۲۷۰ اسب بخار) عرضه میشد، اما J250 از موتور ۲.۴ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر (۲۷۸ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتنمتر) به همراه سیستم هیبرید ملایم ۴۸ ولتی استفاده میکند. این ترکیب، شتاب ۰-۱۰۰ را به ۸ ثانیه کاهش داده و مصرف سوخت را از ۱۲ به ۹-۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرساند.
۵. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک: نسل چهارم با گیربکس ۵ یا ۶ سرعته کار میکرد، اما J250 از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بهره میبرد که تعویض دنده نرمتر و اقتصادیتری ارائه میدهد. این ارتقا، به ویژه در شیبهای آفرود، کنترل بهتری فراهم کرده و صدای موتور را در کابین کاهش میدهد.
۶. سیستم تعلیق Kinetic Dynamic : تعلیق J150 سادهتر بود اما نسل جدید با سیستم Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) و قابلیت قطع الکترونیکی میله تعادل جلو، انعطافپذیری چرخها را در مسیرهای صخرهای تا ۵۰% افزایش میدهد. این ویژگی، لمس واقعی آفرود را برای رانندگان ایرانی در کویر یا کوهستان، ملموستر میکند.
۷. کابین مدرن با نمایشگرهای دوگانه ۱۲.۳ اینچی: داشبورد J150 با نمایشگر کوچک ۷-۸ اینچی قدیمی به نظر میرسد، اما J250 دو نمایشگر مجزا (یکی برای راننده و یکی برای سرگرمی) با رزولوشن بالا، Apple CarPlay و Android Auto دارد. دکمههای فیزیکی حفظشده، حس کاربردی بودن را افزایش داده و کابین را به فضایی آشنا اما بهروز تبدیل میکند.

۸. امکانات رفاهی لوکستر: نسل چهارم صندلیهای سادهتری داشت اما J250 با صندلیهای برقی جلو با حافظه و گرمکن/سردکن جلو و عقب، کولباکس، درب عقب برقی و هدآپ دیسپلی مجهز است. این آپشنها، راحتی خانوادگی را در سفرهای تابستانی ایران (با سردکن صندلی) یا زمستانی (گرمکن فرمان) برجسته میکنند.
۹. پکیج ایمنی Toyota Safety Sense 3.0 J150: تنها ۵ ستاره ایمنی ANCAP داشت، اما J250 با ۸ کیسه هوا، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی، رادار کورکن و دستیار پارک، سطح ایمنی بالاتری ارائه میدهد. این سیستمها، در جادههای پرترافیک ایران، حس امنیت بیشتری ایجاد میکنند.
۱۰. قابلیتهای آفرود ارتقایافته با Multi-Terrain Select: نسل چهارم آفرود خوبی داشت اما J250 با حالتهای رانندگی متنوع (شن، گل، سنگ)، Crawl Control پیشرفته و عمق عبور از آب ۷۰۰ میلیمتر (۵۰ میلیمتر بیشتر از J150)، برای ماجراجوییهای ایرانی ، عملکرد بهتری نشان میدهد. این تغییرات، پرادو را به “کاپیتان واقعی آفرود” تبدیل کرده است. (عصر خودرو)
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

