در سالهای اخیر و با ظهور نسل جدید پاساژهای لوکس و مشتری پسند از جمله پالادیوم، ایرانمال، همیلا و سانا، اقبال مردم به نسل قبلی پاساژها کاهش پیدا کرده و این مراکز خرید جدید، عملا پاتوق تفریحی نسل جوان و خانواده ها محسوب می شوند.
به گزارش تیتر کوتاه، طی دو دهه اخیر پاساژها به عنوان عاملی نوظهور در تغییر ذائقه و نحوه خرید مردم کشورمان، رشدی چشمگیر داشته اند و علی رغم رکود سالهای اخیر همچنان بر تعدادشان افزوده می شود، تا جایی که امروزه در اکثر خیابان های مراکز استانها بخصوص تهران، انوع متعددی از پاساژها دیده می شود و مردم زیادی چه برای خرید و چه برای تفریح وقت شان را در این مراکز می گذرانند.
درحال حاضر در تمام محله های شهر تهران پاساژهای بزرگی وجود دارند و حتی در برخی مناطق مانند شمال و غرب تهران این پاساژها تجمع بیشتری داشته و برخی از مناطق تبدیل به محلی شده اند که مردم از دیگر نقاط هم برای خرید به آن جا می آیند. برخی از پاساژها بسیار شیک و امروزی بوده و تنها چند سال از تاسیس آنها می گذرد اما در مدت کوتاه جایگاه ویژه ای برای مشتریان خود پیدا کرده اند و اگر در شب های تعطیل سری به این پاساژها بزنید با جمعیت زیادی روبه رو می شوید که شاید همه آنها مشتری نباشند و ممکن است فقط برای گردش به پاساژ سری زده باشند.
امکاناتی نظیر وجود کافی شاپ، رستوران، کافی نت، فضایی برای بازی کودکان و… می تواند در کشاندن مشتری به پاساژ نقش چشمگیری داشته باشد و حتی خیلی از افراد که با هدف گردش به این پاساژها می روند، گاه خریدی هم می کنند. در حال حاضر پاساژهای جدید با امکاناتی که ذکر شد، ساخته می شوند و دیگر کمتر پاساژ تازه تاسیسی را می توان یافت که از این امکانات برخوردار نباشد.
پاساژهای معروف و قیمت مغازه ها
در سالهای اخیر و با ظهور نسل جدید پاساژهای لوکس و مشتری پسند از جمله پالادیوم، ارگ، ایرانمال، همیلا و سانا، اقبال مردم به نسل قبلی پاساژها کاهش پیدا کرده و این مراکز خرید جدید، عملا پاتوق تفریحی نسل جوان و خانواده ها نیز محسوب می شوند.
علی رغم رکود کلی بازار ساختمان در سالهای اخیر، هنوز هم پاساژهای برند پایتخت مشتریان و متقاضیان خاص خود را دارند و با مشاهده روند افزایش قیمت در دهه فعلی، اکنون مرکز تجاری مشهوری در تهران پیدا نمی شود که قیمت مغازه در آن، کمتر از میلیارد باشد. البته این رقم برای طبقات همکف و اصطلاحا دارای پاخور بیشتر، با ضریب بیشتری همراه است و هر طبقه بالاتر یا پایین تر، کسری از این مبلغ خواهد بود.
معروفترین پاساژها در شمال تهران؛ از پالادیوم ۵ میلیاردی تا اطلس مال ۱.۵ میلیاردی
اطلس مال تهران یکی مراکز خرید مدرن تهران بهشمار میآید که در منطقه یک و مجاورت پارک نیاوران قرار دارد. مرکز اداری تجاری اطلس مال تهران، در زمینی با مساحت ۱۱ هزار و ۳۱۵ متر مربع و زیربنای تقریبی ۱۴۰ هزار متر مربع، بنا شده و به دلایلی، قیمت آن نسبت به سایر مجتمع های تازه ساز شمال تهران پایین تر است. اما همین ارزانی هم برای مغازه های همکف و طبقه اول بیش از ۱.۵ میلیارد تومان برآورد می شود.
مرکز خرید پالادیوم با زیربنای ۱۵۰ هزار مترمربع در زعفرانیه واقع شده است. این مجتمع دارای ۱۵۰ واحد تجاری، ۱۲۰ فروشگاه و واحد خدماتی و ۲۵ رستوران، کافیشاپ و فوتکورت است. این ساختمان از ضلع جنوبی دارای ۱۳ طبقه، از ضلع شمالی دارای ۱۱ طبقه و از سمت همکف دارای شش طبقه است.
در حالی که قرار گرفتن یک پاساژ در منطقه نیاوران تهران می تواند یک مزیت بزرگ و موجب بالا رفتن قیمت مغازه های آن شود، اما برخی اشکالات مدیریتی در واگذاری و اداره این مجموعه، ترافیک سنگین و معابر تنگ محدوده پارک نیاوران و عدم بازاریابی مناسب موجب شده تا قیمت این پاساژ، به نسبت منطقه آن در محدوده مراکز خرید غرب تهران باشد.
این مرکز را می توان گرانترین پاساژ تهران بلکه ایران دانست به گونه ای که قیمت مغازه های خوب و معتبر آن در طبقات اولیه، بالغ بر ۵ میلیارد تومان برآورد می شود.
مجتمع ارگ واقع در میدان تجریش در زمینی به مساحت ۷۵ هزار مترمربع ساخته شده و در حقیقت دارای ۱۰ طبقه است که پنج طبقه آن تجاری و پنج طبقه آن به پارکینگ اختصاص داده شده. علی رغم حضور مراکز مختلف تجاری مانند پاساژ قائم، تندیس و بازار سنتی، ارگ توانسته نام و اعتبار خود را حفظ کند، هرچند معابر تنگ و مشکل تردد، این منطقه را همچنان رنج می دهد. با این اوصاف، مغازه های اصلی این پاساژ، حدودا ۴ میلیارد تومان هر متر مربع قیمت دارند.
مرکز خرید سانا سنتر در بلوار اندرزگو تهران یکی از مراکز چند منظوره جدید و مدرن تهران است. انواع فروشگاهها مانند پوشاک، لوازم لوکس خانه،اسباب بازی و جواهرات که نامهای شاخص هستند در این مرکز شعبه دارند.طراحی این مرکز امروزی و مدرن است و به علت واقع شدن در یکی از خیابانهای لوکس تهران، قیمت مغازه های این پاساژ ۳ طبقه نیز حدود ۳ میلیارد تومان ارزشگذاری شده است.
معروفترین پاساژها در غرب تهران؛ از اپال مشهور تا ایرانمال غول پیکر
سرعت شهرسازی در غرب تهران به چند سال اخیر برمیگردد از این رو ساخت و ساز در این منطقه نسبت به سایر نقاط تهران مدرن تر است و مراکز خرید نیز در این منطقه بیشتر و مدرن تر به نظر رسیده و می توان گفت بیشترین تراکم مراکز خرید را دارد .
به عنوان مثال، ایران مال یا بازار بزرگ ایران که در غرب پایتخت ساخته شده، جزو بزرگترین پروژههای تجاری – توریستی جهان با حدود ۲ میلیون متر مربع زیربنا است که از پرطرفدارترین جاهای دیدنی تهران نیز به شمار میرود. ایران مال علاوه بر فروشگاههای متعدد، امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی همچون پردیس سینمایی و مجموعه ورزشی نیز دارد. از بخشهای دیدنی آن میتوان به مسجد جامع، باغ ماهان، باغ دیدار، تیمچه سنتی، کتابخانه، تالار آینه و پاتیناژ اشاره کرد که در تهران و ایران، نظیر ندارد. از جمله ویژگی های این مرکز که در سایر پاساژهای بزرگ تهران کمتر دیده می شود، فضای پارکینگ و استراحت فراوان است که برای خانواده ها یک مزیت محسوب می شود.
با توجه به برآوردهای صورت گرفته در خصوص خرید و فروش در این مجموعه، رقمی در حدود هر متر مربع ۱.۵ میلیارد تومان برای مغازه های این مرکز تخمین زده می شود.
از جمله دیگر مراکز خرید معروفت در این محدوده، پاساژ کوروش است که در ۱۸ طبقه ساخته شده که ۹ طبقه آن در زیر زمین بوده و هفت طبقه از این ۹ طبقه زیر زمین به پارکینگ اختصاص یافته است. به طور کلی این مجموعه به ۴ بخش تجاری (فروشگاهها و واحدهای تجاری)، رفاهی (فودکورت، رستوران و کافیشاپها)، فرهنگی (پردیس سینمایی) و تفریحی (شهربازی) تقسیم می شود و در حال حاضر، برای خرید مغازه در طبقات اصلی آن، باید حداقل متری ۱.۵ میلیارد تومان در نظر گرفت. این در حالی است که اگر مشکلات مربوط به پارکینگ خودروها و معماری جذاب تر در این مجموعه وجود داشت، قیمت واحدهای تحاری آن بالاتر می رفت.
مرکز خرید اپال، یکی دیگر از پاساژهای معروف غرب تهران است که از بزرگترین و مجهز ترین مراکز خرید پایتخت محسوب می شود. این مرکز با هفت طبقه در زیرزمین و ۱۴ طبقه در ارتفاع که مساحت کل آن به بیش از ۱۳۰ هزار متر مربع میرسد، حدود ۴۵۰ واحد تجاری و غذایی دارد. برای خرید یک مغازه مناسب در چنین مرکزی، باید حداقل متری ۲ میلیارد تومان در نظر گرفت. اپال نیز با مشکل ترافیک شدید ایام تعطیل و معطلی طولانی در صف پارکینگ و آسانسورها مواجه است.
مرکز خرید همیلا یکی از مراکز خرید بزرگ و مجهز تهران است که حدود ۲ سال قدمت افتتاح دارد. همیلاسنتر ۲۷ طبقه دارد و در سطح بنای مفید ۱۵۰ هزار مترمربع ساخته شده است. مجموعهای متنوع از مشاغل و اصناف، در مرکز خرید همیلا مستقر شدهاند که در طبقات مختلف و در واحدهای تجاری، اداری، فرهنگی، تفریحی، فودکورت و… قرار دارند. خرید و فروش مغازه در این پاساژ نیز در حدود ۱.۵ میلیارد تومان برای هر متر مربع، برآورد می شود.
تیترکوتاه مدیا
سرمایهگذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟
وبگردی
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

