وزیر آموزش و پرورش، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از پیگیریهای مستمر مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد و گزارش خود را در دو بخش «تمهیدی و آماری از تکالیف برنامه هفتم» و «توضیحات تکمیلی درباره گزارش ارائهشده در صحن» تقدیم نمایندگان ملت کرد.
به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش امروز (سهشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح بخش نخست گزارش خود اظهار کرد: احصای تکالیف از متن قانون و دستهبندی آنها بر اساس حوزههای مأموریتی، تعیین مسئولیتها، برگزاری جلسات مستمر و هفتگی کارگروه اقدام، ایجاد سامانه مدیریتی برای رصد و پیگیری لحظهای اقدامات و سنجههای عملکردی، تدوین برنامه عملیاتی سالانه بر پایه تکالیف مصوب و همچنین چاپ کتاب و تولید محتوای آموزشی و اطلاعرسانی برای ذینفعان ازجمله اقدامات تمهیدی این وزارتخانه بوده است.
وی افزود: از مجموع چهار آییننامه تکلیفشده، هر چهار آییننامه به تصویب رسیده و ابلاغ شده است. این آییننامهها شامل «ایجاد شهر کودک نو»، «جذب دانشجویان»، «طراحی و توسعه رشتههای آموزش فنی و حرفهای» و «نحوه وصول درآمدهای فعالیتهای فوقبرنامه» میباشد.
کاظمی ادامه داد: از چهار سند تکلیفشده، سه سند به تصویب رسیده که از جمله آنها «نظام جامع امور تربیتی و مراقبتهای اجتماعی» است. همچنین از چهار تصویبنامه تکلیفشده، سند «تنوعبخشی به کودک از جملههای خانگی» تصویب و ابلاغ شده و سه سند دیگر در دست بررسی و فرایند تصویب قرار دارد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از دو اساسنامه تکلیفشده، اساسنامه «صندوق ذخیره فرهنگیان» موضوع تبصره بند (۳) ماده (۸۸) به تصویب هیئت امنای صندوق رسیده و برای تعیین تکلیف به دولت ارسال شده است. همچنین اساسنامه «نهضت سوادآموزی» موضوع بند (ب) ماده (۹۱) تدوین و در دولت تصویب شده تا در قالب بند (الف) ماده (۹۱) سازماندهی شود.
کاظمی تصریح کرد: در حوزه تکالیف گزارشی، از مجموع شش تکلیف، دو گزارش ارسال و چهار گزارش بدون اقدام باقی مانده است. از مجموع ۱۱۰ تکلیف اقدامی نیز، ۳۰ تکلیف بهطور کامل انجام شده، ۵۵ تکلیف جزء تکالیف مستمر است، ۲۰ تکلیف نیمهتمام و پنج تکلیف بدون اقدام باقی مانده است.
وی با اشاره به سنجههای جدول (۲۰) قانون گفت: از مجموع ۲۹ سنجه عملکردی، ۲۱ سنجه مربوط به جدول ۲۰ و مستقیماً در حوزه تکالیف آموزش و پرورش است و هشت سنجه دیگر مربوط به جدول ۱۶ بوده که وزارت آموزش و پرورش در آن بهعنوان دستگاه همکار ایفای نقش میکند.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، از مجموع ۲۹ سنجه عملکردی، ۲۰ سنجه در برش سالانه، عملکردی کامل یا بیش از هدف کمی مورد انتظار داشتهاند. سه سنجه با توجه به برش سالانه دارای عملکرد کمتر بوده و نیاز به تأمین منابع و زیرساختهای مربوطه دارد. همچنین شش سنجه بهعنوان سنجههای غیرقابل تحقق به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شده و نیازمند اصلاح است.
بخش دوم: توضیحات تکمیلی درباره گزارش کمیسیون
علیرضا کاظمی در بخش دوم سخنان خود به نکاتی درخصوص گزارش کمیسیون آموزش پرداخت و اظهار کرد: در زمینه اقدامات اسنادی، طی دو ماه گذشته آییننامههای مصوب پیشرفت قابل توجهی داشتهاند.
وی درخصوص نسبت دانشجومعلم به استاد گفت: این نسبت مطابق با نص صریح قانون محاسبه شده است. آمار دقیق بازنشستگان دانشگاه فرهنگیان ۲۵۵ نفر بوده که در قبال آن تاکنون ۱۷۰ نفر جذب شدهاند و جذب هزار نفر دیگر نیز در هیئت امنا مصوب و مجوزهای لازم از سازمان امور اداری و استخدامی اخذ شده است که این امر نسبت دانشجومعلم به استاد را بهصورت چشمگیری بهبود میبخشد.
وزیر آموزش و پرورش درباره کلاسهای با تراکم بالا توضیح داد: تراکم در دوره ابتدایی کاهش یافته، اما در دوره متوسطه به دلیل مهاجرت دانشآموزان از ابتدایی به متوسطه اول، افزایش آن اجتنابناپذیر بوده است. آمار کلاسهای بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی در سال ۱۴۰۳، ۵۰ هزار و ۷۵۰ کلاس بوده که با اجرای نهضت توسعه عدالت آموزشی و ساخت بیش از ۴۰۰ فضای آموزشی، این رقم در آغاز سال تحصیلی به ۳۰ هزار و ۱۹۹ کلاس کاهش یافته و معادل ۳۸.۹ درصد کاهش را نشان میدهد. همچنین در دوره متوسطه اول، تعداد کلاسها از ۱۸۵۶ به ۱۶۲۰ رسیده که بیانگر کاهش ۱۳ درصدی است.
کاظمی در ادامه درباره شاخص معدل گفت: قانون، معدل کل دوره متوسطه را هدفگذاری کرده، نه صرفاً امتحان نهایی کتبی پایه دوازدهم را. بر اساس این شاخص، با احتساب معدل شاخه فنیوحرفهای، میانگین از ۱۴.۷۹ به ۱۵.۴ رسیده و در شاخه نظری نیز از ۱۴.۷۵ به ۱۵.۳۲ افزایش یافته است. همچنین معدل آزمون نهایی پایه دوازدهم از ۱۰.۶۰ به ۱۰.۵ کاهش یافته، نه عدد ۹۱/۹ که در گزارش کمیسیون درج شده بود.
اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان و توسعه آموزشهای مهارتی
وزیر آموزش و پرورش در ادامه تأکید کرد: اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان طبق بند (۳) ماده (۸۸) قانون، اصلاح و در هیئت امنای صندوق تصویب و برای بررسی نهایی به مراجع ذیربط ارسال شده است. اقدامات بعدی نیز منوط به تصمیم دولت خواهد بود.
کاظمی درباره آموزشهای مهارتی بیان کرد: پوشش آموزشهای مهارتی شامل ساخت ۳۲۰ هنرستان با ۲۴۲۲ کارگاه و کلاس در زیربنایی بالغ بر ۴۷۷ هزار مترمربع در حال اجراست. علاوه بر تصویب و ابلاغ آییننامه توسعه هنرستانها، از ظرفیت هنرستانهای جوار نیز استفاده شده است؛ بهگونهای که تاکنون ۸۴۹ هنرستان جوار شناسایی و ۸۷ هنرستان در جوار کارخانهها راهاندازی شده است.
وی افزود: ۲۴ رشته در شاخه فنیوحرفهای بازنگری و ۱۷ رشته جدید در شاخه کاردانش طراحی و اجرا شده است. بیش از ۱۱۰ هزار دانشآموز بیشتر از سال قبل در هنرستانها مشغول به تحصیل شدهاند که این امر نشانگر بهبود قابل توجه شاخص توسعه مهارتآموزی در نظام آموزشی کشور است.
در پایان، وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: توسعه هنرستانها و مدارس عشایری نیز رشد چشمگیری داشته است، بهگونهای که شمار هنرستانها از ۱۲۶ به ۱۴۵ رسیده و رشدی معادل ۱۵ درصد را نشان میدهد.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

