مصطفی پورمحمدی، مدیرعامل شرکت حمل ونقل و وارد کننده ناوگان اتوبوس های برون شهری اظهار داشت: با وجود تصویب دولت برای واردات دو هزار اتوبوس برون شهری در سال ۱۴۰۲، هیچ زیرساختی برای اجرا فراهم نشده و فعالان حملونقل با بروکراسی پیچیده در وزارت صمت، گمرک، ادارات مربوطه ،بانک مرکزی و دیگر نهادها روبهرو هستند.
به گزارش «شایانیوز» به نقل از فارس؛ وی ادامه داد: در حال حاضر بین ۱۳ تا ۱۶ دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر اروپایی حتی مدلهای ۲۰۲۵، ۲۰۲۶ از اول امسال در گمرک بازرگان و ۲۴ دستگاه اتوبوس چینی در بندر رجایی
بیش از یک ماه است که متوقف ماندهاند؛ در حالیکه مردم در ترمینالها با کمبود شدید صندلی و اتوبوس مواجهاند.
او افزود: این اتوبوسها خریداری شدهاند و تنها منتظر جواز خروج از گمرک هستند.
پورمحمدی گفت: در گذشته واردات اتوبوس از آلمان تنها ۳۰ تا ۴۰ روز زمان میبرد، اما اکنون بیش از یک سال در گمرک معطل میمانند. هزینههای انبارداری بسیار بالا رفته و فشار زیادی به شرکتها وارد میکند.
پورمحمدی گفت: طبق استاندارد، باید به ازای هر ۴ تا ۴.۵ هزار نفر، یک اتوبوس فعال وجود داشته باشد؛ یعنی برای کشوری با جمعیت ۸۰ تا ۹۰ میلیون نفر، حداقل ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم اما اکنون کل ناوگان برونشهری تنها ۶ تا ۷ هزار دستگاه است که بیشتر آنها عمر بالای ۱۴ یا ۱۵ سال دارند و تقریباً هیچ اتوبوس نوسازیشدهای در کشور فعال نیست.
این مدیرعامل شرکت حمل و نقل اعلام کرد: در ایام خاص مانند اربعین، ۲۸ صفر، راهیان نور و نوروز تازه متوجه میشویم که اتوبوس کافی نداریم. در نتیجه، با عجله از افغانستان و پاکستان اتوبوس اجاره میکنیم تا مراسمها را برگزار کنیم و آبروی کشور را بخریم.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

