
به گزارش همشهریآنلاین، حجتالاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری در خطبههای روز جمعه ۳۰ آبان، با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، افزود: یکی از مهمترین مصادیق تقوا، بهویژه در عرصه زندگی اجتماعی، زیست عفیفانه است. هنگامی که این اصل اصیل و قاعده سعادتآفرین میان افراد جامعه رعایت شود، موجب پویایی، طراوت، نشاط زندگی و پیشرفت جامعه در همه بخشها خواهد شد.
وی درباره تأثیر زیست عفیفانه و زندگی آمیخته با عفت و پاکدامنی در ساخت، حفظ و رشد خانواده، افزود: خانواده حیاتیترین نهادی است که بشر در محیط زندگی خود میشناسد. خداوند متعال انسان را با خانواده آفریده است؛ در آغاز، حضرت آدم و حضرت حوا را در کنار هم داریم.
حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: انسان به صورت خانوادگی خلق شده و نسل او نیز در امتداد همین خانوادهها استمرار مییابد و جامعه بشری را شکل میدهد. سلول اصلی جامعه بشری، خانواده است. خدای متعال خانواده و زندگی خانوادگی را در طبع، نهاد و سرشت انسان قرار داده است. خانواده یک امر قراردادی یا نهاد بشرساخته نیست و بر اساس توافقهای اجتماعی شکل نگرفته است؛ بلکه بر اساس ناموس خلقت طراحی شده و حکمت الهی اقتضا کرده که انسان به صورت زوج آفریده شود.
وی افزود: اگرچه تشکیل خانواده در قالب یک قرارداد میان زن و شوهر انجام میشود اما این قرارداد یک توافق معمولی نیست؛ نگاه قرآن کریم این است که این پیوند ریشه در فطرت، نهاد و نیازهای مشترک انسان دارد. وقتی زن و مرد در کنار هم قرار میگیرند، نیازهای جسمی، جنسی، عاطفی، اقتصادی و اجتماعی آنها در کنار هم و با تعاون طبیعی میان این دو برآورده میشود و این همکاری الهی، اساس تشکیل خانواده را شکل میدهد.
خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: خانواده با حضور فرزندان چشم روشنی مییابد؛ فرزندانی که انسان در چهره آنها ادامه وجود و آینده خویش را میبیند و امتداد نسل خود را مشاهده میکند. نهاد خانواده، نهادی خداداده و سلول اصلی تشکیل جامعه بشری و محیط اصلی تجلی انسانیت انسانهاست.
حاج علی اکبری گفت: برای اینکه خانواده ساخته شود، بماند، دوام یابد، صفا و طراوت داشته باشد، روابط مطلوب و متعادل میان زن و شوهر برقرار شود و فرزندان صالح و شایسته در آن پرورش یابند، شرایط و لوازمی ضروری وجود دارد.
وی یادآور شد: در جامعهای که روابط میان افراد و بهویژه روابط زن و مرد، بر اساس حکمت الهی و مطابق قواعدی که خداوند در قرآن کریم به عنوان سنت همه صالحان معرفی فرموده تنظیم شود، نتیجه روشن است: در چنین جامعهای خانواده شکل میگیرد و دوام پیدا میکند. اگر فرهنگ جامعه بر پایه عفت و پاکدامنی استوار باشد: نخست اینکه تقاضا برای ازدواج بهصورت طبیعی افزایش مییابد؛ مردم در زمان درست و مناسب، مشتاق ازدواج میشوند و به هنگام اقدام میکنند. دوم اینکه چرخه تشکیل خانواده فعال و پربار میشود.
حاج علی اکبری اظهار کرد: در چنین خانوادههایی وفا و اعتماد میان زن و شوهر حاکم است و هنگامی که اعتماد و وفاداری وجود داشته باشد، خانواده امتداد مییابد و پایدار میماند. در این محیط، رفتارهای آکنده از محبت، مودت و رحمت بهصورت برجسته و محسوس دیده میشود. زیست عفیفانه باعث پایداری خانواده میشود.عقد و پیمانی که زن و شوهر میبندند، در سایه پاکدامنی و عفت است که امتداد مییابد و استوار باقی میماند. زیست عفیفانه، همان محیط سالمی است که در آن درخت خانواده کاشته میشود، ریشه میگیرد، تنومند میشود و به بار مینشیند.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: شیطان از همان ابتدا به دنبال فروپاشی خانواده بوده و هیچگاه تحمل دیدن خانوادههای سالم را نداشته است. جنگ علیه خانواده را شیطان آغاز کرد و همچنان ادامه میدهد و شیاطین صفتها در محیط زندگی انسانها همیشه علیه استحکام خانوادهها کار کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: هدف آنها مبارزه با قاعده خوشبختی بشریت است؛ با چیزی که اراده خداوند است: زندگی پاک، سرشار از عفت و پاکدامنی.شیطانها، جن و انس، و ساختارهای طاغوتی، با تولید ویروس منحوس بیعفتی و هرزگی، این تلاش را در محیط زندگی انسانها پیگیری کردهاند. آنها میدانند چگونه میتوان خانواده را متزلزل و فروپاشی کرد. انسان بیخانواده یعنی انسان بیریشه، آشفته و بیعاطفه؛ انسانی که ظرفیت شکوفایی فضیلتها و رشد اخلاقی در او وجود ندارد.
حاج علیاکبری گفت: وقتی بیعفتی، هرزگی و روابط ناسالم گسترش پیدا میکند، پیامدهای تلخی بر سر جامعه میآید که نباید از آنها غافل باشیم. چنین رفتارهایی خانوادهها را تهدید میکند و اثرات آن به وضوح دیده خواهد شد؛ در این صورت کاهش نرخ ازدواج، کاهش جمعیت، رواج سقط جنین و قتل خاموش، افزایش فرزندان نامشروع و مادران مجرد، عادیسازی روابط ناسالم و حتی همزیستی با حیوانات، از همه بدتر، مسائلی مانند ازدواج سفید، همجنسگرایی و ازدواج با حیوانات، در جوامعی که خانواده در آنها فروپاشیده است، مشاهده میشود.
وی خاطرنشان کرد: این وضعیت عجیب نیست؛ نمونههای آن را در کشورهای غربی میبینیم، جایی که زیست عفیفانه نابود شده و فاجعهای بزرگ به بار آمده است.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: جامعه ایرانی، خانوادهدار است و این نعمت بزرگ به خاطر اصل عفت و پاکدامنی است؛ چیزی که در جامعه ما ریشه دارد و میتوان آن را زیست فاطمی و زینبی نامید. دشمنان میخواهند این گوهر ارزشمند را از ما بگیرند؛ و اگر موفق شوند، همه چیز را از ما گرفتهاند. ما باید مانند جانمان از این گوهر گرانبها و قیمتی محافظت کنیم.
حاج علیاکبری تاکید کرد: جامعه ما باید تا آنجا که میتواند خود را به حضرت فاطمه زهرا(س)، یعنی به ریشه و اصالت حقیقی خویش نزدیکتر کند. بزرگترین درسی که حضرت زهرا(س) به جامعه میدهد، درس تقوا و بندگی خداوند است،.
وی ادامه داد: امروز جامعه جهانی و از جمله کشور ما، با کاستی نزولات آسمانی مواجه است؛ وضعیتی که در سال گذشته سابقه نداشت و پیامهای مهم و جدی برای همگان دارد. برای مسئولان، پیام روشن است: تدابیر لازم در بخشهای مختلف از کشاورزی و صنعت گرفته تا شبکههای آبرسانی و استفاده از فناوریهای نوین باید دقیق، آیندهنگرانه و فوری انجام شود. زمستان خشکی در پیش است و طبق نقشهها، سال آینده نیز با سختیهایی مشابه مواجه خواهیم بود.
خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: برای مردم مؤمن، مسئولیتشناس و متعهد کشور نیز دو وظیفه روشن وجود دارد: نخست صرفهجویی و پرهیز از اسراف؛ مصرف بهینه آب و سایر حاملهای انرژی ضرورتی همگانی است. زندگیها باید اصلاح شود و اسراف باید کنار گذاشته شود. دوم دعا و نماز؛ بهویژه دعاهای مأثور مانند دعای نوزدهم صحیفه سجادیه. دعا سببی برتر از همه سببهاست؛ سازنده است، جامعه را تربیت میکند. برگزاری نماز باران اقدامی صحیح و مبارک است و باید ادامهدار باشد. دعا نباید مقطعی باشد؛ باید همواره با ما باشد. امید است خداوند درهای لطف خود را از آسمان و زمین بر جامعه ما و بر همه بشریت بگشاید.
بسیج مکتب جوانمردی و فتوت است
حاج علی اکبری با اشاره به آغاز هفته بسیج گفت: آنچه جامعه ما از آن بهرهمند است و باید قدرش را بداند، حقیقت درخشانی به نام بسیج است. بسیجی که امام(ره) آن را «مدرسه عشق» و «لشکر مخلص خدا» نامید و فرمود: بسیج شجره طیبه است. جامعه ما به برکت داشتن تفکر و روحیه بسیجی، از بسیاری از موانع عبور کرده، بر چالشهای بزرگ غلبه یافته و سطح بازدارندگی و قدرت درونی خود را در برابر دشمنان به شکل فزایندهای تقویت کرده است. به برکت بسیج، هیبت و اقتدار در برابر دشمن و مهر و جمال در میان دوستان داریم.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نشانهها و ویژگیهای مکتب بسیج را در قرآن کریم جستوجو کنیم، اینها شاخصهای آن است: عشق و دلدادگی به خداوند؛ رابطه بسیجی با خدا رابطهای عاشقانه و سرشار از معنویت است، مهرورزی، خاکساری و دلدادگی نسبت به مؤمنان و مردم؛ بسیج یعنی مهر، تواضع، صفا و کارگشایی، استواری در برابر دشمنان؛ بسیجی در برابر خصم، همچون کوهی نفوذناپذیر و جدی است، روحیه جهاد؛ جهاد علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی یا نظامی، همه در میدان بسیج معنا پیدا میکند، ثبات در برابر جنگ روانی دشمن؛ بسیجی از پروپاگاندای دشمن نمیترسد، دلش محکم، قامتش برافراشته و سرشار از امید است.
خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: اگر بخواهم بسیج را در یک کلیدواژه خلاصه کنم، باید بگویم: بسیج یعنی جوانمردی و فتوت، آیین پهلوانی، بصیرت، مروّت و جوانمردی، حقیقت روح بسیجی است. بسیج این صفات را از مادر خود، حضرت فاطمه زهرا(س) به ارث برده و این میراث مادری بسیج است و از امیرالمؤمنین(ع) نیز میراث پدری خود را دریافت کرده است.
وی اظهار کرد: ما با داشتن مکتب و فرهنگ بسیج، هیچ بنبستی نخواهیم داشت. این فرهنگ متعالی، هم در حل مشکلات داخلی و هم در ایجاد شکوه جهانی نقش اساسی دارد.
حاج علی اکبری تصریح کرد: سازمان بسیج وظیفه بزرگی برعهده دارد: باید این روحیه و فرهنگ را جاری، سازماندهی، ترویج و الگوسازی کند. کار ارزشمند حلقات صالحین به عنوان مرکز تربیتی بسیج، گنجینهای بینظیر است. فرزندان ما صدها و هزاران الگو پیش روی خود دارند؛ از حسین فهمیده دانشآموز تا سردار سلیمانی قهرمان، از زنان و مردان مجاهد تا دانشمندان و هنرمندان بسیجی.
وی خاطرنشان کرد: امسال، ایام شهادت حضرت زهرا(س) با هفته بسیج مقارن شده و ما آن را به فال نیک میگیریم. امیدواریم راه پرنور زیست بسیجی—که همان زیست جوانمردانه برآمده از قرآن کریم است—در میان ملت ما امتداد یابد. امروز به فضل الهی مشاهده میکنیم که روحیه و تفکر بسیجی مانند عطر جانبخش شکوفههای بهاری در اقصی نقاط عالم پیچیده است. در هر جا که فرهنگ بسیجی باشد، مشکلات مدیریتی و جاری، با سرعت و کیفیت بیشتری برطرف میشود.
امام جمعه موقت تهران در پایان گفت: این طرح بیارزش که ترامپِ قمارباز—که خود مجرم اصلی در جنایتهای غزه است—در قالب قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل برده و تصویب شده، هیچ وجاهت و اعتباری ندارد و گروههای مقاومت همچون حماس و جهاد اسلامی آن را بهدرستی رد میکنند.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

