فرشتههای سفیدپوش ناجیان جان مردم/ ۵۰ سال همراهی و خدمت بی وقفه اورژانس به مردم

اورژانس به عنوان نهادی مردمی و درمانی در سال ۱۳۵۳ بر اساس حادثهای در فرودگاه مهرآباد تهران شکل گرفت. در آن سال، فروریختن ساعت غولپیکر سالن انتظار این فرودگاه، جان ۱۶ تن از هموطنان را گرفت و ۱۱ نفر دیگر را مجروح کرد. مهمترین نکته این فاجعه نبود یک سیستم مشخص برای امدادرسانی و انتقال مصدومان به مراکز درمانی بود.
در آن زمان سیستم اورژانس پیشبیمارستانی تنها در سه کشور آمریکا، کانادا و استرالیا وجود داشت. به همین دلیل یک تیم چهار نفره از پزشکان ایرانی مأمور شدند تا با سفر به ایالت تگزاس آمریکا، ساختار و عملکرد این سیستم را بررسی کنند. این گروه پس از شش ماه مطالعه و رایزنی به همراه دو مربی برجسته آموزش فوریتهای پزشکی به نامهای جیم پاترسون و ماکس به ایران بازگشتند.
با برگزاری آزمون ورودی و انتخاب داوطلبان علاقهمند دارای مدرک دیپلم، نخستین دوره فشرده آموزشی ششماهه در حوزه فوریتهای پزشکی برگزار شد. پس از آن، نخستین گروه از تکنسینهای فوریتهای پزشکی فعالیت خود را آغاز کردند.
در سال ۱۳۵۴ مرکز اطلاعات اورژانس به طور رسمی راهاندازی شد. این مرکز کار خود را با ۳۰ تکنسین فوریتهای پزشکی و ۲۰ دستگاه آمبولانس ماژولر تحت عنوان اورژانس ۱۲۳ در تهران آغاز کرد. سپس با آموزش نیروهای بومی در سایر شهرها، شبکه اورژانس پیشبیمارستانی به سراسر کشور گسترش یافت.
ایران به عنوان چهارمین کشور جهان پس از آمریکا، کانادا و استرالیا، صاحب سیستم اورژانس پیشبیمارستانی شد. از آن زمان تاکنون، نیروهای اورژانس به عنوان فرشتگان سفیدپوش در حوادث و بحرانها در کنار مردم بودهاند. این نیروها حتی در روزهای تعطیل به جای حضور در کنار خانواده در کنار هموطنان خود میایستند تا جان آنان را از خطر نجات دهند.
امروز به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس اورژانس در کشور به گفت و گو با مهدی بحرینی کارشناس پرستاری و رئیس اورژانس شمال غرب تهران نشستیم.
مهدی بحرینی کارشناس پرستاری و رئیس اورژانس شمال غرب تهران در این گفت و گو با اشاره به سابقه ۲۴ ساله خود اظهار کرد: احساس انسان دوستی و کمک به همنوع باعث ورود من به اورژانس شد، با توجه به اینکه رشته تحصیلی من پرستاری بوده است.
وی درباره برخورد مردم با عوامل اورژانس بیان کرد: مردم در مجموع اورژانس و لباس اورژانس را دوست دارند و ما را بهعنوان فرشتههای سفید میشناسند البته گاهی همراهان بیمار به دلیل فشار روحی یا شرایط خاص ممکن است واکنشهای عصبی نشان دهند. من در تجربه خود مورد رفتاری خاصی از مردم ندیده ام اما ممکن است همراهان بیمار به وسطه داشتن بیمار حالت عصبی تری داشته باشند.
این کارشناس در خصوص وضعیت معیشتی کارکنان اورژانس توضیح داد:در دو سال اخیر با حضور آقای توکلی اتفاقات خوبی در اورژانس استان تهران رخ داده و حقوق همکاران تا حدی بهبود یافته است. با این حال، مشکلات پرستار مثل معوقات پرستاری، کارانه و دستمزدهای پایین نسبت به سختی کار همچنان باقی است که امیدواریم با حمایت دولت رفع می شود.
بحرینی در خاطرات خود در دوره خدمت عنوان کرد: کار در اورژانس لحظه به لحظه اش خاطره است، شما هر CPR که انجام می شود و جان یک انسان به زندگی بازمی گردد یا زایمان موفقی که در اورژانس انجام می شود و نوزادی به دنیا می آید، خاطره شیرینی است .در تجربه کاری من یکی از خاطرات خاص، این است که پدر و پسری در پارک مورد حمله سگ قرار گرفتند و پدر برای نجات پسرش در رودخانه ای افتاده بود و پایش شکسته بود که من با ورود به آب توانستم او را نجات دهم که این امدادرسانی برایم با ارزش است و همیشه از این خاطره به خوبی یاد می کند.
رئیس اورژانس شمالغرب تهران همچنین درباره حضور در جنگ دوازدهروزه گفت: من در جنگ دوازده روزه حضور داشتم و در این جنگ هدفی در فاصله صد متری ما مورد اصابت قرار گرفت و کتف من آسیب دید.
وی ادامه داد: شرایط جنگی سختیهای خاص خود را داشت؛ مردم درگیر استرس و نگرانی بودند و ما علاوه بر مأموریتهای روزانه موظف بودیم به مصدومان جنگ نیز رسیدگی کنیم. فشار کار چند برابر شد اما با لطف خدا و همت همکاران توانستیم از آن دوره سربلند بیرون بیاییم.
انتهای پیام/
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
