«نبض بازار» گزارش میدهد:
پس از شکست پروژه ریرا در ایران خودرو، سایپا به سراغ یک نمونه رقابتی رفت. سایپا با سیتروئن c۳x۴R وارد میدان شده تا یک خودرو کراس اوور اقتصادی را به بازار ایران عرضه کند. این خودرو هنوز قیمت دقیقی ندارد و تنها دو قیمت ۷۵۰ میلیون و ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون از سوی سایپا به عنوان پیش پرداخت خرید اعلام شده است.
به گزارش نبض بازار- خودروسازها به خوبی میدانند که دیگر نمیتوانند با کیفیت گذشته و قیمتهای امروز به رقابت بپردازند. به مرور انتخابهای مخاطب ایرانی بیشتر شده و شرایط مالی نیز سختتر شده است. در چنین صحنهای ایران خودرو و سایپا به سراغ خودروهای جدید رفتهاند. در آخرین اقدام، سایپا خودرویی مشترک با سیتروئن فرانسه و دانگ فنگ چین را وارد کرده که خط مونتاژی نیز برای آن در نظر گرفتهاند.
خودرویی برای رقابت
در رقابت میان ایران خودرو و سایپا، کراس اوور ایران خودرو با شکست در فروش و کیفیت، برای مدتی متوقف شد. منظورمان دقیقا خودرو ریرا است. حالا سایپا با خودرویی جدید در همان سبک وارد صحنه شده است. سیتروئن C۳-XR که به شکل وارداتی در سه قالب عرضه میشود، اما خط مونتاژ آن نیز در کاشان شکل گرفته است. این خودرو با قیمتی مشابه نمونههای چینی خود عرضه میشود و در گام نخست پیش پرداخت ۷۵۰ میلیونی و ۱ میلیارد و ۵۰ میلیونی برای آن در نظر گرفته شده است. قیمت خودرو هنوز به صورت دقیق اعلام نشده و طبق گفته سایپا، در اسفند ماه قیمت نهایی اعلام میشود.
امکانات این خودرو نیز نشان میدهد که سایپا برای رقابت با مونتاژیهای چینی و ایران خودرو به میدان آمده است. هرچند در این پروژه نیز دانگ فنگ شریک است، اما به طور کلی بیشتر پروژه در همکاری میان سایپا و سیتروئن پیش میرود. سایپا در صورتیکه بتواند قیمت این خودرو را در حدود ۱ تا ۱.۵ میلیارد نگه دارد و جامعه نیز از امکانات این خودرو استقبال کند، رقیبی جدی برای محصولات جدید ایران خودرو درست کرده است. در صورتیکه قیمت این خودرو به ۲ میلیارد برسد، کماکان گزینههای چینی جذابیت خود را حفظ میکنند و سیتروئن به اندازه کافی مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.
امکانات سیتروئن سایپا
سیتروئن c۳ امکاناتی مشابه رقبای چینی خود از جمله تیگو ۵ و جک دارد. شاید یکی از ایراداتی که مخاطب ایرانی روی این خودرو بگذارد، موتور ۳ سیلندر آن باشد. مخاطب ایرانی چندان تمایلی به موتورهای ۳ سیلندر در سالها اخیر نشان نداده و شاید یکی از دلایل استقبال مردم ازام. وی.ام x۳۳ نسبت به X۲۲ نیز همین مسئله بوده باشد. در رابطه با حجم باک این خودرو نیز دو عدد ۴۷ و ۵۳ لیتر مطرح شده که هنوز مشخص نیست کدامیک درست است.
پتلفرم قدیمی وارداتی
در آغاز که خبر توزیع این خودرو منتشر شد، برخی از منتقدین مدعی شدند که سیتروئن جدید دارای پلتفرمی قدیمی است. در تاریخچه این خودرو آمده که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ در همکاری سیتروئن و دانگ فنگ در فرانسه رونمایی شد. نکته اینجاست که مدل ۲۰۱۴ این خودرو مدنظر واردکنندگان نبوده و این خودرو پس از چندین دوره فیس لیفت، در نهایت به مدل سال ۲۰۲۱ رسیده است. سایپا در جهت شفاف سازی این موضوع اعلام کرد که تیپ ۷۱ این خودرو وارد خواهد شد. اگرچه تیپ ۷۲ و ۷۳ نیز وجود دارد که تفاوتهایی از جنس سانروف برقی، ایربگ پردهای و گرم کن صندلی جلو را نسبت به مدل ۷۱ دارند.
کیسه هوای پردهای، گرمکن صندلیهای جلو، آینههای تاشو برقی، تنظیم برقی صندلی راننده، خروجی USB عقب، شیشههای دودی، سانروف، ورود و استارت بدون کلید، غربیلک فرمان D-Cut، آینه الکتروکرومیک، چراغ مشایعت از جمله امکاناتی است که تیپ ۷۱ از تیپهای دیگر کمتر دارد.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

