پس از هفتهها افزایش قیمت و نوسان در بازار خودرو، اکنون روند تغییر کرده و بازار وارد فاز اصلاح قیمتی شده است. هرچند این کاهش قیمتها فعلاً …
پس از هفتهها افزایش قیمت و نوسان در بازار خودرو، اکنون روند تغییر کرده و بازار وارد فاز اصلاح قیمتی شده است. هرچند این کاهش قیمتها فعلاً محدود و شکننده به نظر میرسد، اما کارشناسان معتقدند در صورت تداوم کاهش نرخ ارز، احتمال ریزش جدیتر قیمتها در سه بخش خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولید داخل وجود دارد. بررسی پلتفرمهای آنلاین فروش خودرو نشان میدهد که برخی مدلهای وارداتی، مونتاژی و داخلی طی چند روز اخیر کاهش قیمت داشتهاند.
بلاتکلیفی خریداران خودرو
هرچند روند بازار خودرو تنها به تغییرات نرخ ارز محدود نمیشود. رکود و فریز شدن معاملات از دیگر مشکلات جدی بازار به شمار میرود. این وضعیت ناشی از نوسانات اقتصادی است که باعث شده تعداد متقاضیان واقعی خرید کاهش چشمگیری داشته باشد و معاملهکنندگان تا روشن شدن وضعیت بازار، از انجام خرید و فروش دست بردارند. این کارشناس بازار خودرو هشدار میدهد که هنوز این بازار به ثبات قیمتی خود نرسیده و همچنان در وضعیت بیتعادلی قرار دارد. بابایی میگوید: «در این شرایط نمیتوان برای هیچ خودرویی، چه داخلی و چه وارداتی، قیمت واقعی و مشخصی تعیین کرد. تا زمانی که ثبات ارزی در بازه حداقل شش ماهه ایجاد نشود، نمیتوان انتظار داشت قیمت خودروها به سطحی منطقی و قابل پیشبینی برسد.»
بابایی به خریداران توصیه میکند که اگر نیاز فوری به خرید خودرو ندارند، صبر کنند تا شرایط بازار تثبیت شود و خریداران سرمایهای نیز با توجه به ریسکهای موجود، جانب احتیاط را رعایت کنند، چرا که نوسانات کوتاهمدت ممکن است زیان قابل توجهی برای آنها به همراه داشته باشد.
تغییر لحظهای قیمتها
با نگاهی به پلتفرمهای خرید و فروش میتوان به نوسانات شدید قیمتها در بازار خودرو پی برد. کارشناسان میگویند بازار خودرو در ایران به مرحلهای رسیده که نوسانات قیمتی از حالت روزانه فراتر رفته و به صورت لحظهای در حال تغییر است. بابایی با اشاره به تغییر قیمت خودروها به صورت لحظهای معتقد است تصمیمگیری برای خرید و فروش در مقطع کنونی چنین بازاری بسیار پرریسک است. به همین خاطر بهتر است خریداران تا ثابت شدن قیمتها دست نگه دارند.
بازار خودرو همچنان غیرقابل پیشبینی
به گفته این کارشناس بازار خودرو، یکی از مهمترین دلایلی که باعث بهم ریختگی بازار خودرو میشود، تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود همزمان با بالا رفتن قیمتهاست. او تأکید میکند نمیتوان به این افزاد برچسب واسطه زد؛ آنها نگران سرمایه خود هستند و بدون اینکه بخواهند، باعث بهم ریختگی بازار میشوند. این کارشناس بازار خودرو البته به احتمال کاهش قیمتها هم اشاره میکند و میگوید: «افرادی که برای کسب سود در هفته اخیر وارد این بازار شدند، دچار ضرر و زیان سنگین شدند. ممکن است ریزش قیمتها ادامه دار باشد یا خودروها دوباره گران شوند. تحلیل این موضوع کار به شدت کار سختی است برای همین ترجیحاً توصیه میکنم فعلاً مردم خرید جدیدی انجام ندهند.»
لیست قیمت:
| نام محصول | قیمت (تومان) |
| سایپا ۱۵۱ | ۴۵۷,۰۰۰,۰۰۰ |
| ساینا | ۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| ساینا دوگانه GX | ۶۲۷,۰۰۰,۰۰۰ |
| ساینا اتوماتیک | ۶۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین (بدون سانروف) | ۸۷۹,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین اتوماتیک | ۱,۰۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین اتوماتیک پلاس | ۱,۳۱۱,۰۰۰,۰۰۰ |
| کوییک S | ۵۳۹,۰۰۰,۰۰۰ |
| اطلس (سانروف) | ۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| سهند | ۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| چانگان CS55 | ۲,۸۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| سورن XU7P | ۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| سورن دوگانه (کپسول بزرگ) | ۹۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| رانا پلاس | ۷۹۱,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۲۰۷ موتور TU3 | ۷۹۲,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۲۰۷ (هیدرولیک) | ۸۸۳,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۲۰۷ پانوراما دستی (قالپاق) | ۹۳۷,۰۰۰,۰۰۰ |
| ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما | ۱,۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| دنا بورسی | ۹۵۷,۰۰۰,۰۰۰ |
| دنا پلاس ۶ دنده (رینگ) | ۱،۰۴۷,۰۰۰,۰۰۰ |
| دنا پلاس اتوماتیک (آپشنال) | ۱,۲۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
| تارا دستی | ۹۹۷,۰۰۰,۰۰۰ |
| تارا اتوماتیک | ۱,۲۲۸,۰۰۰,۰۰۰ |
| ریرا | ۱,۷۰۴,۰۰۰,۰۰۰ |
| هایما S5 پرو | ۱,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| هایما S7 پرو | ۲,۱۰۲,۰۰۰,۰۰۰ |
| هایما S8 | ۲,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| هایما X7 | ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| جک (J4) | ۱,۰۸۸,۰۰۰,۰۰۰ |
| جک (SR3) | ۱,۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| جک (X5) | ۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| جک (A5) | ۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| جک (J7) | ۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| جک (T8) | ۲,۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| جک (T9) | ۳,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| دیگنیتی پرایم (سفید – مشکی) |
۲,۰۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| فیدلیتی الیت (۵ نفره – ۱۰پر) |
۲,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| فیدلیتی الیت (۷ نفره – ۱۰پر) |
۲,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| ایکس۲۲ پرو دستی | ۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| ایکس۳۳ کراس اتوماتیک | ۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| ایکس ۵۵ | ۱,۸۶۳,۰۰۰,۰۰۰ |
| آریزو ۵ | ۱,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| آریزو ۶ پرو | ۲,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
| آریزو ۶ جیتی | ۲,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| آریزو ۸ | ۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| تیگو ۷ پرمیوم | ۲,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| تیگو ۷ پرومکس AWD | ۳,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| تیگو ۸ پرومکس | ۳,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| فونیکس FX | ۲,۶۶۴,۰۰۰,۰۰۰ |
| اکستریم VX | ۵,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| رسپکت | ۱,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| لاماری | ۲,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| لوکانو L7 | ۳,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| لوکانو L8 | ۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| مزدا۳ ۲۰۲۵ | ۳,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| تیگوان ۲۰۲۵ | ۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| هونگچی | ۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| اسپورتیج کوشا | ۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| کرولا کراس | ۴،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ |
| قشقایی آنر | ۴،۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ |
| نیسان آلتیما | ۶،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ |
| کمری Le ژاپن | ۷،۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ |
| بنز C200 | ۱۰،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ |
| بی ام و ix1 | ۶،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ |
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

