به گزارش نبض بازار- بازار خودرو در ایران آنچنان افسارگسیخته شده که خودروهای بسیار کم کیفیت با قیمت بسیار بالا عرضه میشوند. این در حالیست که با نگاهی گذرا به کشورهای منطقه، میتوان تفاوت کیفی و قیمتی را احساس کرد. وقتی در ترکیه و ارمنستان میتوان خودروهای آلمانی را به قیمت پراید و پژو پارس خریداری کرد، مسلما انگیزه استفاده از خودروهای ایرانی کاهش مییابد. در ادامه به بررسی این موضوع در کشورهای مختلف خواهیم پرداخت.

امارات
همواره این کشور یکی از کشورهای موفق خاورمیانه در حوزه خودرو بوده است. امارات برای شهروندان خود که جمعیت زیادی هم نسبت به ایران ندارند، خودروهای وارداتی را محور قرار داد. اعراب به طور کلی در تمامی نقاط جهان چندان علاقهای به تولید خودرو ملی مانند ایران ندارند؛ قابلیت استفاده از به روزترین نسخههای جهان، باعث شده این کشورها به سراغ خودروهای وارداتی بروند. برخورد کشورهای صادرکننده با اماراتیها نیز متفاوت از دیگر کشورهاست. مشخصا چینیها رفتار بسیار بهتری با اماراتیها دارند و در خدمات پس از فروش و شرایط قیمتی، میتوان این تفاوت را احساس کرد.
با پول یک پراید در ایران که جز خودروهای با کیفیت و لوکس هم محسوب نمیشود، میتوان در امارات یک دستگاه جک s۳، ۲۰۱۷ و یک دستگاه شورلت cruze LT مدل ۲۰۱۳ را خریداری کرد. در حالیکه این خودروها در ایران تا سه برابر پراید قیمت دارند.
عراق
در عراق شرایط متفاوت است. این کشور تنها در مواردی با خودروهای لوکس و ارزان مواجه است. در حد قیمتی پراید، یکی از محبوبترین نسخهها در عراق ۴۰۵ و پژو پارس است. گلف آلمانی ۱۹۹۷ نیز در میان عراقیها محبوب است. با این وجود نمیتوان ادعا کرد که عراقیها در این حد قیمت گزینههای جذاب تری از پراید دارند.
ترکیه
شهروندان ترکیه علاقه جدی به فورد و چند نمونه ژاپنی دارند. با این وجود در حد ۳۵۰ میلیون هم خودرو خیلی جذابی ندارند. با این پول میتوان سراغ مدلهای قدیمیتر در ترکیه گشت. رنو سینیک و بنز کلاس c ۲۰۰۲ دو نمونه مشخص از خودروهای ۳۵۰۰ دلاری در ترکیهاند. هرچند نمونه مشابه این خودروها در ایران بالای ۱ میلیارد تومان معامله میشوند. در ترکیه با بودجهای بالاتر میتوان نمونههای به روز و مدرن تری پیدا کرد. در مجموع ترکیه نیز شرایط عادلانه تری برای شهروندان خود ایجاد کرده است.
کویت
کویتیها در خاورمیانه همواره معروفترین کشور از نظر ثروت بودهاند. سیل عظیم کارگران ایرانی در کویت از دهه سی نشان میدهد که شرایط اقتصادی در این کشور آنچنان جذابیت دارد که انجام هرگونه کار خدماتی در کویت به فعالیت اقتصادی در ایران ترجیح داده میشود. مسلما شهروندان این کشور کوچک از خودروهای بسیار مدرن و ارزان قیمتی برخوردار هستند. اگرچه کشوری که هر عدد از پول ملی آن ۳ میلیون و دویست هزار ریال ارزش دارد، نگرانی از بابت خرید یک خودرو ندارد. کویتیها با پول پراید ایرانی میتوانند یک کادیلاک CTC ۲۰۰۸ و BMW ۲۰۱۰ خریداری کنند. تفاوت کیفیتی و قیمتی این خودروها با پراید به طور کلی و جزئی قابل قیاس نیست.
آذربایجان
آذربایجانیها چندان گزینههای هیجان انگیزی با ۳۵۰ میلیون الی ۴۰۰ میلیون ندارند. خودروهای روسی مانند لادا در این کشور بیشتر یافت میشوند. LADA ۲۰۰۳ و بنز ۱۸۰ مدل ۱۹۹۴ در ترکیه به قیمت پراید خرید و فروش میشوند که چندان تفاوتی هم با پراید ندارند. حتی بنزهایی که در آذربایجان تردد دارند هم نوع بی کیفیت خودروهای این شرکتاند.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

