
حسین سیمایی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز (شنبه ۲۹ شهریورماه) در نشست خبری اظهار کرد: ما در نسل دوم دانشگاه ها با آزمایشگاه های مواجه هستیم. در گذشته دانشگاه های کشور آموزش محور بودند. در نسل چهارم دانشگاه ها به سمت حل مسئله پیش رفته اند و برای جامعه بهتر دانشگاه ها تعهد خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، وی ادامه داد: در پارک های علم و فناوری شرکت های بزرگ فناور در یک مکان جمع شده و این مفهوم در دهه ۷۰ در ایران بومی شده است و اکنون بیش از ۱۴۰۰۰ هسته فناور و ۵۸ پارک فناوری در کشورمان راه اندازی شده است.
وزیر علوم بیان کرد: دانشگاههای ایران از گذشته استادان بزرگ و پژوهشگران فرهیخته و پرآوازهای داشتهاند اما این روند عمومی دانشگاهها نبود. از سال ۱۳۵۷ دانشگاهها وارد نسل دوم شدند و به مرحله بالاتری ارتقا یافتند، بهگونهای که تحصیلات تکمیلی، پژوهشکدهها و پژوهشگاهها راهاندازی شد و دانشگاهها از آموزش صرف به سمت پژوهش حرکت کردند.
وی ادامه داد: نسل سوم دانشگاهها نسل کارآفرین و نوآور است. در این مرحله علاوه بر آموزش و پژوهش، ایدهها به فناوری تبدیل میشوند ارزش اقتصادی پیدا میکنند و به محصول کاربردی تبدیل میشود و به همین منظور ایجاد پارکهای علم و فناوری در دستور کار قرار گرفت تا زنجیره آموزش، پژوهش و فناوری کامل شود. نام وزارتخانه به علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کرد.
وزیر علوم با اشاره بر اهمیت دانشگاههای نسل چهارم گفت: یکی از شعارهای ما در این دوره، «دانشگاه با مسئولیت اجتماعی» است؛ یعنی دانشگاهی که در حل مسائل کشور نقشآفرینی کند، متعهد به توسعه علمی، فرهنگی و اقتصادی جامعه باشد و فراتر از چارچوبهای درونی خود حرکت کند. دانشگاه مسئولیتپذیر و پاسخگوست و باید در خدمت توسعه کشور قرار گیرد. این نگاه تنها مختص ایران نیست بلکه در دانشگاههای پیشرو دنیا نیز تحقیقات فراوانی درباره مسئولیت اجتماعی دانشگاهها انجام شده و منابع متعددی در این زمینه به فارسی ترجمه شده است.
وی افزود: دانشگاههای ما در یک سطح قرار ندارند و نمیتوان از همه آنها انتظار یک کارکرد یا مأموریت یکسان داشت اما خوشبختانه دانشگاههای متعددی وجود دارند که هر چهار مسئولیت آموزش، پژوهش، فناوری و مسئولیت اجتماعی را بر دوش میکشند. این دانشگاهها نهتنها آموزشمحور و پژوهشمحور هستند، بلکه در حوزه فناوری فعالاند و نسبت به مسائل اجتماعی کشور نیز حساسیت نشان میدهند.
سیمایی خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از دانشجویان هنوز با مفهوم دانشگاه کارآفرین، فناور و نوآور آشنا نیستند و ارتباط چندانی با پارکهای علم و فناوری ندارند. ما برنامههایی برای ترویج و شناساندن این فضاها داریم تا دانشجویان با شرکتهای دانشبنیان آشنا شوند، انگیزه پیدا کنند و آیندهای روشنتر را از دل همین کلاسها و محیطهای علمی برای خود رقم بزنند.
وزیر علوم با اشاره به موضوع آمایش آموزش عالی اظهار کرد: آمایش آموزش عالی از سوی رهبر انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی سالها پیش ابلاغ شده و هدف اصلی آن کیفیسازی مراکز آموزش عالی کشور است.
وی با بیان آمار دانشگاهها افزود: در حال حاضر ۱۰۵ دانشگاه دولتی در کشور فعال هستند. دانشگاه پیام نور بهعنوان یک دانشگاه ملی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ واحد دارد، دانشگاه آزاد اسلامی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد دانشگاهی دارد و دانشگاه ملی مهارت نیز دارای حدود ۲۰۰ واحد است. در مجموع حدود ۱۱۰ دانشگاه اصلی داریم اما اگر هر دانشگاه را با تمام واحدهای آن در نظر بگیریم، تعداد مراکز آموزش عالی کشور به حدود هزار و ۸۰۰ واحد میرسد.
وزیر علوم تأکید کرد: . بر اساس تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم موظف شد ظرف یک ماه پیشنهادات خود درباره ساماندهی و آمایش آموزش عالی را ارائه کند. این مطالعات در دورههای مختلف انجام و پروندههای مربوط به هر استان آماده شده است و اکنون مطابق تکلیف شورا، اسناد آمایش بهطور کامل تحویل داده خواهد شد.
سیمایی خاطرنشان کرد:در طول سالهای گذشته سهمیههای متعددی ایجاد شده بود که عدالت آموزشی را تحت تأثیر قرار میداد. به همین منظور با همکاری دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت مطالعات گستردهای انجام شد و نتایج آن سه بار به رئیسجمهور ارسال شد. پس از بررسی و اعمال نظرات ایشان، بازنگری سهمیهها نهایی شد و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در نشست خبری امروز با اشاره به بازنگری سهمیههای آموزشی گفت: طی سالهای گذشته سهمیههای متعددی در آموزش عالی ایجاد شده که برخی دیگر موضوعیت خود را از دست دادهاند. برای اصلاح این وضعیت و تأمین عدالت آموزشی، وزارت علوم با همکاری دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت مطالعات گستردهای انجام داده است.
وی افزود: پیشنهادهای اصلاحی چندین بار به رئیسجمهور ارائه شد و هر بار با نقطهنظرات جدید بازنگری شد. نهایتاً نسخه نهایی با اعمال نظرات ایشان تکمیل و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است البته از نظر حقوقی نیازمند هماهنگی مجلس نیز هستیم تا مصوبات اجرایی و عملیاتی شوند.
وی در باره ارتباط دانشگاه و صنعت بیان کرد: پیوند دانشگاه با صنعت یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است تا تحقیقات دانشگاهی در عمل به توسعه صنعت منجر شود. در این راستا سامانههای متعددی طراحی شده است به عنوان مثال در سال ۱۴۰۳ تنها ۳۳ قرارداد از دل این سامانهها منعقد شد اما در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۳۷ قرارداد افزایش یافت. همچنین در سامانه ساتع تاکنون ۱۴ هزار و ۶۷۰ طرح ثبت شده و حدود ۲۰۰ قرارداد در حال اجراست.
سیمایی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۱۲ هزار قرارداد بین دانشگاهها و بخش صنعت منعقد شده است. این رقم در مقایسه با ۳۵ هزار عضو هیئت علمی دانشگاههای دولتی نشان میدهد تقریباً یکسوم اساتید در ارتباط مستقیم با صنعت هستند که به نسبت استانداردهای جهانی، رقم قابل قبولی است.
وی ادامه داد: پارکهای علم و فناوری نیز از دل دانشگاهها شکل گرفتهاند و بسیاری از شرکتهای دانشبنیان حاصل فعالیت مستقیم یا غیرمستقیم فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند. در حال حاضر ۸۴۳۰ دانشجوی کارشناسیارشد و ۵۷۷ دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور در پروژههای صنعتی مشغول به فعالیتاند. همچنین با مجوز مقام معظم رهبری، ۵۰۰ نفر از محققان پسا دکتری میتوانند در قالب امریه سربازی در صنعت فعالیت کنند.
وزیر علوم تصریح کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت نهتنها یک ضرورت علمی، بلکه شرط اساسی توسعه پایدار کشور است و وزارت علوم در تلاش است تا این مسیر را بیش از پیش تقویت کند.
در حال تکمیل
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

