
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، در این نشست محمد جعفری، معاون سلامت و تربیت بدنی، درباره برنامههای معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تمامی برنامهها و فعالیتهای این معاونت بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین و برنامه توسعه هفتم طراحی میشود.
وی ادامه داد: اجرای این برنامهها باید مدرسهمحور، علمی و تخصصی، مطابق رویکرد وفاق ملی مبنی بر کیفیتبخشی به نظام آموزشی و عدالت آموزشی باشد.
معاون سلامت و تربیت بدنی درباره تعداد معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت در مدارس بیان کرد: در حال حاضر ۳۴ هزار و ۲۵۰ معلم تربیت بدنی داریم و به ازای هر ۴۱۰ دانش آموز یک معلم تربیت بدنی وجود دارد که براین اساس به ۱۵ هزار و ۷۵۰ معلم دیگر نیاز داریم و این کمبود را از طریق معلمان حق التدریسی، آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان جبران میکنیم.
جعفری عنوان کرد: همچنین ۶ هزار و ۳۸۴ مراقب سلامت در مدارس فعالیت میکنند و سالهای گذشته ۴۸۸ نفر مراقب سلامت جذب شده و امسال ۹۲۰ نفر در رشته بهداشت مدارس وارد آموزش و پرورش شدهاند. همچنین در تابستان امسال از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸، هزار و ۱۱۱ نفر مراقب سلامت جدید به مدارس اضافه شدهاند.
وی افزود: در حوزه تربیت بدنی و سلامت ما به دنبال توسعه عدالت آموزشی، کیفیتبخشی به برنامهها و مشارکت تمامی نهادهای ذیربط هستیم. برای این منظور با همکاری مدیران آموزش و پرورش و معاونین تربیت بدنی و سلامت استانها، تفاهمنامهای منعقد کردیم تا برنامههای اجرایی به بهترین شکل ممکن پیادهسازی شوند.
جعفری به اهمیت مشارکت مدارس، مدیران و معلمان در اجرای این برنامهها و توجه به نیازهای هر منطقه بهویژه در مناطق محروم اشاره کرد و ادامه داد: ما بر اساس یک رویکرد جامع و با همکاری تیمی، در تلاش هستیم که از منابع موجود بهطور بهینه استفاده کرده و کمبودهای موجود را با جذب نیروی انسانی متخصص جبران کنیم.
معاون سلامت و تربیت بدنی گفت: تمامی این اقدامات باید در راستای تحقق شعار وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ‘همه با هم برای ایران، برای مدرسه’ انجام شود. بنابراین، برنامههای ما باید علاوه بر داشتن کیفیت بالا، قابل اجرا در سطح مدارس، مناطق و استانها نیز باشند.
وی عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که تمامی فعالیتها و برنامهها بهطور هماهنگ و بر اساس نیازهای واقعی مدارس در سراسر کشور پیادهسازی شوند تا عدالت آموزشی در همه حوزهها بهویژه در حوزه تربیت بدنی و سلامت تحقق یابد.
جعفری بیان کرد: در حال حاضر دستورالعملهایی تحت عنوان شمیم یا شبکه ملی یادگیری منابع انسانی طراحی شده که با مشارکت استانها و حوزههای زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش در حال کار کارشناسی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: این دستورالعملها در حال مستند سازی هستند و برای سطوح مختلف آموزشی طراحی شدهاند تا منابع انسانی درگیر با اجرای برنامهها در زمینه تربیت بدنی و سلامت، آموزشهای بهروزرسانی شده دریافت کنند.
وی با اشاره به برگزاری دورههای آموزشی تابستانی برای معاونین تربیت بدنی و سلامت و روسای ادارات تربیت بدنی مدارس تصریح کرد: این دورهها بهجای همایشها و نمایشها، بهطور تخصصی و علمی برگزار شده و هدف آنها بهروز کردن منابع انسانی در حوزههای مختلف بوده است.
جعفری افزود: محتوای آموزشی یکی از ارکان مهم در این مسیر است. به همین منظور، دستورالعملهایی برای ارزشیابی و اجرای برنامههای درسی تربیت بدنی تهیه شده است تا معلمان بهطور دقیق بدانند که چگونه درس تربیت بدنی را در مدارس اجرا کنند. در راستای این دستورالعملها، هدف این است که در پایان برنامه، دانشآموزان مهارتهای ورزشی و آمادگی جسمانی را به دست آورند.
جعفری گفت: دستورالعملهای جدید مهارتآموزی که برای سال گذشته ابلاغ شده بود، بیش از ۳ میلیون و ۲۱۵ هزار نفر در سامانه ثبتنام کردهاند، از این تعداد دو میلیون و ۳۳۹ هزار نفر در ارزیابی مهارتآموزی شرکت کردهاند و ۱ میلیون و ۶۷ هزار نفر موفق به کسب مهارت شدند.
وی در ادامه به تحول در برنامه درسی تربیت بدنی اشاره کرد و افزود: این تغییرات در حال حاضر بهطور پایلوت در مدارس ابتدایی تهران در حال اجراست. این طرح بهمنظور افزایش فعالیت بدنی دانشآموزان طراحی شده و از معلمان تخصصی و تجهیزات جدید برای این برنامه استفاده میشود.
جعفری بر اهمیت گفتمانسازی و رفع کمبود منابع انسانی در حوزه تربیت بدنی و سلامت تاکید کرد و گفت: ما در تلاشیم که همه این اقدامات در راستای تحقق رویکردهای مدرسهمحوری و کیفیتبخشی به آموزش تربیت بدنی در مدارس باشد.
معاون سلامت و تربیت بدنی تصریح کرد: در راستای بهبود کیفیت فعالیتهای تربیت بدنی و سلامت، فرآیند غربالگری و ارزیابی بهطور مجازی از طریق سامانهها انجام میشود تا مدرسین و دانشآموزان در مراحل مختلف آموزشی شناسایی شوند.
وی افزود: با مشارکت معاونت آموزش ابتدایی، دورههای آموزشی برای بهروزرسانی و ارتقاء مهارتهای معلمان در این زمینه برگزار خواهد شد.
جعفری درخصوص برنامههای خاص آموزشی نظیر “نرمش صبحگاهی” توضیح داد: این برنامه با هدف افزایش سرانه فعالیتهای ورزشی دانشآموزان در مدارس راهاندازی شده است.
معاون سلامت و تربیت بدنی ادامه داد: در راستای بهبود کیفیت فعالیتهای ورزشی و تربیتی، برای افزایش نشاط و شادابی در مدارس، از ۷۳۷ منطقه آموزشی در سراسر کشور، ۲۴۴ منطقه تحت پوشش کانونهای ورزشی و فرهنگی قرار گرفتهاند. این کانونها بهطور جدی در زمینه اجرای نرمش صبحگاهی با ضرب آهنگ زورخانهای نیز فعالیت دارند.
جعفری با اشاره به برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسهای در سطح کشورخاطرنشان کرد: این رویدادها با هدف ایجاد شور و نشاط در دانشآموزان برگزار میشوند و علاوه بر مسابقات ورزشی، شامل فعالیتهایی مانند رژه، روشن کردن مشعل و قرائت سوگندنامه نیز هستند. این المپیادها صرفاً مسابقات ورزشی نیستند بلکه یک فرصت برای ترویج مسئولیتپذیری، نظم و مشارکت فعال دانشآموزان در فعالیتهای مدرسهای هستند.
وی افزود: ما در این زمینه برنامههای ویژهای را طراحی کردهایم که در آنها انجمنهای ورزشی دانشآموزی نقش بزرگی دارند. این انجمنها بهعنوان بازوهای مدرسه در کمک به برگزاری برنامههای ورزشی و تربیتی عمل میکنند. مراسم نمادین انتخابات این انجمنها در کل کشور برگزار خواهد شد و این انجمنها به مدیران مدارس، معاونین پرورشی و معلمان تربیت بدنی در برگزاری برنامهها کمک خواهند کرد.
جعفری از راه اندازی طرح پهلوان سعید که در راستای ترویج فرهنگ پهلوانی با همکاری کانونهای ورزشی و زورخانهای خبرداد و گفت: این طرح با هدف گسترش فرهنگ پهلوانی و نشاط اجتماعی در مدارس، در سال جاری در ۷۳۲ مدرسه اجرا خواهد شد.
جعفری با اشاره به طرح میدان پویا گفت: با هدف تقویت سلامت و نشاط اجتماعی در شرایط خاص، در تابستان گذشته اجرا شد. وی بیان کرد که این طرح تحت عنوان دانشآموز پویا و خانواده پویا برنامهریزی شده و شامل رویدادهای ورزشی و فعالیتهای اجتماعی متنوع است. در این برنامهها بیش از ۴۰۰ برنامه در سطح کشور برگزار شد که به هدف ارتقای سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان، امیدآفرینی و انگیزهسازی طراحی شده بودند.
جعفری به اهمیت مشارکت مدارس، مدیران و معلمان در اجرای این برنامهها و توجه به نیازهای هر منطقه بهویژه در مناطق محروم اشاره کرد و ادامه داد: ما بر اساس یک رویکرد جامع و با همکاری تیمی، در تلاش هستیم که از منابع موجود بهطور بهینه استفاده کرده و کمبودهای موجود را با جذب نیروی انسانی متخصص جبران کنیم.
معاون سلامت و تربیت بدنی گفت: تمامی این اقدامات باید در راستای تحقق شعار وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ‘همه با هم برای ایران، برای مدرسه’ انجام شود. بنابراین، برنامههای ما باید علاوه بر داشتن کیفیت بالا، قابل اجرا در سطح مدارس، مناطق و استانها نیز باشند.
وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که تمامی فعالیتها و برنامهها بهطور هماهنگ و بر اساس نیازهای واقعی مدارس در سراسر کشور پیادهسازی شوند تا عدالت آموزشی در همه حوزهها بهویژه در حوزه تربیت بدنی و سلامت تحقق یابد.
جعفری با بیان این که در مسابقات دانش آموزی از ۶۷ کشور ایران مقام پنجم شد، افزود: معاون تربیتبدنی و سلامت با اشاره به حضور موفق تیمهای دانشآموزی ایران در مسابقات بینالمللی گفت:تیم ملی دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران در رقابتهای ژیمنازیاد زیر ۱۸ سال در بحرین با شرکت در ۸ رشته ورزشی و حضور ۱۲ تیم، موفق به کسب ۴۷ مدال شامل ۲۶ طلا، ۸ نقره و ۱۳ برنز شد و در میان ۶۷ کشور، مقام پنجم را به دست آورد.
جعفری گفت: در مسابقات ژیمنازیاد زیر ۱۵ سال که فروردینماه در صربستان برگزار شد نیز، دانشآموزان کشورمان در قالب ۲۳ تیم دختران و پسران در ۱۲ رشته ورزشی شرکت کردند و موفق به کسب ۸۶ مدال شدند که رتبه ششم جهانی را برای ایران به همراه داشت.
معاون سلامت و تربیت بدنی ادامه داد: در حال حاضر، فدراسیون ورزش دانشآموزی کشور برای اعزام تیمهای فوتسال دختران و پسران دانشآموز به مسابقات بینالمللی برنامهریزی کرده و تاکنون پنج اردوی انتخابی برگزار شده است. همچنین تیمهای والیبال دختران و پسران نیز در آذر امسال به چین اعزام خواهند شد.
جعفری با تأکید بر نقش فضا در کیفیت آموزش و تربیت بدنی گفت: مدرسه فقط محل آموزش دروس نظری نیست بلکه باید محیطی ایمن و استاندارد برای فعالیت بدنی دانشآموزان نیز فراهم کند. در همین راستا، طرح میدان همدلی با هدف توسعه فضاهای ورزشی و بهداشتی با مشارکت خیرین، شهرداریها، بخشداریها و مردم در حال اجراست.
وی افزود: براساس آمارهای احصا شده از استانها، سرانه فضاهای ورزشی آموزش و پرورش در حال حاضر ۳۸ مترمربع است که ۲۱ مترمربع آن درونمدرسهای و ۱۷ مترمربع برونمدرسهای است. با اجرای طرح پایش و ارزیابی فضاهای ورزشی، سامانهای برای ثبت اطلاعات و راستیآزمایی فضاهای موجود طراحی شده و ۱۵۰ مدرس آموزشدیده در استانها مأمور این کار شدهاند.
معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: طبق این قانون، آموزش و پرورش موظف است تا پایان برنامه، سرانه فضاهای ورزشی دانشآموزی را افزایش دهد. در این راستا در طرح میدان همدلی با نگاه عدالت آموزشی، مشارکتمحور و درونمدرسهای اجرا میشود و خیرین مدرسهساز نیز در کمیسیون ویژهای به نام مدرسهیاری مشارکت فعال دارند.
معاون تربیت بدنی اظهار کرد: در قالب این طرح، تا پایان اسفند امسال پروژههای متعددی در استانها تکمیل خواهد شد. تاکنون با ابلاغ سه همت اعتبار و مشارکت خیرین، شهرداریها و مردم، دهها فضای ورزشی جدید در تابستان به بهرهبرداری رسیده است که دانشآموزان از آن در قالب کانونهای تابستانی استفاده کردند.
جعفری گفت: فضا، تجهیزات، منابع انسانی و برنامه، چهار ضلع کیفیت در آموزش و تربیتبدنی هستند و تمام تلاش ما این است که این اضلاع در کنار هم توسعه یابند تا نشاط، سلامت و عدالت آموزشی در مدارس کشور نهادینه شود.
انتهای پیام/
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

