وقتی هلیکوپتر به خودرو تبدیل می‌شود! + عکس

لکسوس GS با موتور هلیکوپتر از نمای جلو

تیم گاراژ ۵۴ برای لکسوس GS از موتور توربوشیفت GTD-350 استفاده کردند؛ همان موتوری که در هلیکوپتر روسی میل Mi-2 به‌کار گرفته شده بود. این موتور بین ۴۰۰ تا ۴۳۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و نرخ مصرف نفت سفید آن به ۱۵۰ لیتر در ساعت می‌رسد.

موتور بالگرد روسی میل می-۲ روی میز

در نخستین نمونه از مدل سفارشی لکسوس GS، قدرت موتور مستقیماً به دیفرانسیل عقب منتقل می‌شد و در واقع خبری از گیربکس نبود. تیم گاراژ ۵۴ در نمونه‌ی بعدی سراغ اضافه‌کردن گیربکس، کلاچ و میل گاردان رفتند.

تیم گاراژ ۵۴ در نهایت تمام موارد گفته‌شده را به مدل سفارشی لکسوس GS اضافه کردند و حتی در روند کار خود مجبور به استفاده از کلاچ هیبریدی شدند و سیستم سوخت رسانی را به صندوق عقب انتقال دادند.

نمای داخلی لکسوس GS با موتور هلیکوپتر

موتور GTD-350 لکسوس GS بعد از چندین بار تلاش روشن شد و صدای قدرتمند آن سرتاسر محیط را فرا گرفت. فقط اندکی پس از روشن‌شدن، دور موتور کاهش یافت و آتش از زیر شاسی خودرو زبانه کشید.

اعضای گروه گاراژ ۵۴ هیچ واکنش وحشتناکی به آتش گرفتن لکسوس GS نشان ندادند و حتی کمی درباره‌ی آن شوخی کردند.

لکسوس GS با موتور هلیکوپتر درحال آتش گرفتن

مهندسان برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ از موتور مخصوص بالگرد فرانکلین O-335 در خودروی تاکر ۴۸ استفاده کرده بودند. این موتور ۶ سیلندر بود و شباهت نسبتاً زیادی به موتور رایج‌ خودرو‌ها داشت؛ اما موتور هلیکوپتر میل Mi-2 هیچ همخوانی با خودرو‌ها ندارد.

در نهایت، پروژه‌ی تیم گاراژ ۵۴ برای تجهیز لکسوس GS به موتور GTD-350 شکست خورد؛ اما قطعاً این آزمایش تا سال‌ها در ذهن عاشقان حوزه‌ی خودرو باقی خواهد ماند.

 

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

[wp-rss-aggregator id="1"]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn