» اخبار » چین پیشتاز رقابت جهانی خودروهای کالا رسان بدون راننده شد
اخبار

چین پیشتاز رقابت جهانی خودروهای کالا رسان بدون راننده شد

1404-08-09 ۰4

چین پیشتاز رقابت جهانی خودروهای کالا رسان بدون راننده شد

استقرار ۱۰ هزار خودروی خودران توسط شرکت Neolix در چین، این کشور را به نخستین بازیگر بزرگ بازار ربوون‌ها تبدیل کرده است. رشد سریع ناوگان و حمایت دولت از فناوری‌های نوین، موقعیت چین را در رقابت جهانی تحویل هوشمند تقویت کرده است.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ در ایستگاه راه‌آهن فوشیان شنژن، پس از پایان ساعات اوج ترافیک در ساعت ۸ شب، خودرو‌های خودران موسوم به «ربوون» وارد عمل می‌شوند. این خودرو‌ها بسته‌های پستی را از انبار به نزدیکی سکو منتقل می‌کنند و با پخش پیام صوتی، از مردم می‌خواهند فاصله دو متری را رعایت کنند. در صورت عبور مسافران، خودرو‌ها متوقف می‌شوند.

ظرفیت هر ربوون ۱۰ متر مکعب و توان حمل ۵۰۰ کیلوگرم بار است. پس از تخلیه بار، کارکنان بسته‌ها را به قطار‌های مترو منتقل می‌کنند تا به مراکز لجستیکی ارسال شوند. هدف از این عملیات، استفاده بهینه از فضای خالی در متروها اعلام می‌شود.

سرعت حرکت این خودرو‌ها پایین است و حتی در محیط ایستگاه، که نسبت به جاده‌های عمومی ساده‌تر است، با نظم نظامی و سرعتی اندک فعالیت می‌کنند. با این حال، چین در پذیرش ربوون‌ها از سایر کشور‌ها پیشی گرفته است.

ربوون‌ها مانند تاکسی‌های خودران، نوید کاهش هزینه و افزایش دقت خدمات را می‌دهند. با رشد تجارت الکترونیک در جهان، شرکت‌های لجستیکی با چالش تحویل سریع و ارزان مواجه‌ هستند. طبق نظرسنجی شرکت مشاوره AlixPartners، ۸۰ درصد مدیران حوزه حمل‌ونقل و زنجیره تأمین در آمریکا گفته‌اند که هزینه تحویل هر بسته نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

فشار در چین شدیدتر است؛ طبق آمار اداره پست دولتی، هر شهروند چینی در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰۰ بسته دریافت کرده است. شرکت‌های تحویل کالا با قیمت‌های بسیار پایین فعالیت می‌کنند و برای جبران آن، روزانه صد‌ها میلیون بسته را جابه‌جا می‌کنند. این رقابت باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌های بزرگی مانند ZTO Express، YTO اکسپرس، هولدینگ SF و JD Logistics شده است.

شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها به فناوری‌های نوین روی آورده‌اند. SF اکسپرس تا ماه ژوئن آینده ۱۸۰۰ ربوون فعال داشته و شرکست پست چین نیز از مشتریان بزرگ Neolix محسوب می‌شود. JD Logistics هم در مناطق مختلف شنژن از این خودرو‌ها استفاده کرده است.

زنجیره تأمین داخلی یکی از مزیت‌های بزرگ Neolix و سایر تولیدکنندگان چینی است. قیمت حسگر‌های لیدار، باتری‌ها و تراشه‌های خودران در چین به‌دلیل رقابت شدید کاهش یافته و تولیدکنندگان چینی در این حوزه‌ها پیشتاز شده‌اند.

هزینه ساخت ربوون‌ها نسبت به خودرو‌های تجاری ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر است. به گفته ویلی ژائو، مدیر اجرایی Neolix، حذف کابین انسانی، کولر و سیستم صوتی باعث کاهش بیشتر هزینه‌ها می‌شود؛ به‌ویژه اگر حقوق راننده نیز در نظر گرفته شود.

مدیران استانی در چین با حمایت از فناوری‌های پیشرفته، مجوز فعالیت ربوون‌ها را صادر کرده‌اند. پکن نخستین مجوز را در سال ۲۰۲۱ به Neolix داد و شهر چینگ‌دائو در سال گذشته اجازه فعالیت آزمایشی در ۱۲۱ مسیر شهری را صادر کرد. شنژن نیز امسال مجوز فعالیت بین‌منطقه‌ای را صادر کرده است.

شرکت مذکور اطلاعات مالی خود را منتشر نمی‌کند، برای همین مشخص نیست که خودرو‌ها را به شرکت‌های تحویل کالا می‌فروشد یا اجاره می‌دهد. این شرکت با Didi Chuxing نیز همکاری کرده است تا خدمات حمل‌ونقل را با قیمت ۹.۹ یوان در چینگ‌دائو ارائه دهد. علاوه بر تحویل نهایی، Neolix در حمل‌ونقل درون‌شهری نیز فعال است.

منابع رسانه‌ای می‌گویند با وجود رشد سریع ناوگان، چالش‌های جدی برای گسترش کامل این فناوری باقی مانده است. موتورسیکلت‌ها در تحویل نهایی سریع‌تر عمل می‌کنند و ربوون‌ها هنوز قادر به انجام برخی وظایف مانند تفکیک بسته‌ها یا تحویل درب منزل نیستند. همچنین، مدیران سیاسی و اجرایی در صدور مجوز برای فعالیت در بزرگراه‌ها محتاط‌تر هستند.

سرمایه‌گذاران با وجود این چالش‌ها، به آینده این فناوری امیدوارند. Neolix در فوریه یک میلیارد یوان سرمایه جذب کرده و در آستانه جذب سرمایه بیشتر و عرضه اولیه سهام در هنگ‌کنگ قرار دارد. شرکت‌های مشابه مانند Cidi و Uisee Technologies نیز برای ورود به بازار بورس اقدام کرده‌اند.

در بازار داخلی، Neolix با استارتاپ‌هایی مانند Zelostech رقابت می‌کند که اخیراً ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند. با افزایش رقابت در چین، Neolix به بازار‌های خارجی نیز چشم دوخته و برنامه‌هایی برای آزمایش در کره جنوبی، امارات و ژاپن اعلام کرده است. ژائو پیش‌بینی کرده که تا پایان سال، بیش از ۱۰۰۰ ربوون در خارج از چین سفارش‌گذاری شود.

شرکت‌های جهانی نیز برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارند. استارشیپ در آمریکا قصد دارد ناوگان ۲۷۰۰ ربات خود را تا سال ۲۰۲۷ به ۱۲ هزار دستگاه افزایش دهد. Nuro نیز با تغییر مدل فعالیت، به صدور مجوز فناوری خودران روی آورده و همچنان به آینده این حوزه امیدوار است.

این مجموعه چینی معتقد است که وسعت بازار چین، استقبال شرکت‌های تحویل کالا از فناوری‌های نو و حمایت دولت از رقابت جهانی در حوزه هوش مصنوعی، این شرکت را در موقعیت برتر قرار خواهد داد. ژائو گفته است: «ما از داده‌ها و الگوریتم‌ها برای گسترش جهانی ناوگان بهره خواهیم گرفت.»

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

×

راهنمای تنظیمات

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn