با ورود هوش مصنوعی، آمازون ۱۴ هزار شغل را حذف میکند
شرکت آمازون میگوید که قصد دارد هزاران شغل را حذف کند. این غول فناوری اعلام کرد که نیروی کار خود را حدود «۱۴ هزار نفر» کاهش خواهد …
شرکت آمازون میگوید که قصد دارد هزاران شغل را حذف کند. این غول فناوری اعلام کرد که نیروی کار خود را حدود «۱۴ هزار نفر» کاهش خواهد داد. این شرکت گفته است برای بهرهگیری از فرصتهایی که فناوری هوش مصنوعی فراهم کرده است اکنون باید «سازماندهی خود را سادهتر و چابکتر» کند.
پیشتر گزارشهایی منتشر شده بود که نشان میداد آمازون ممکن است تا ۳۰ هزار کارمند خود را بیکار کند.
بِت گالتی، یکی از معاونان ارشد آمازون، در یادداشتی خطاب به کارکنان نوشت که این تصمیم شرکت را «قویتر» خواهد کرد زیرا به گفته وی منابع شرکت را به سمتی هدایت میکند تا بتواند «در بزرگترین پروژهها و آنچه برای نیازهای کنونی و آینده مشتریان مهمتر است، سرمایهگذاری» کند.
خانم گالی در عین حال گفت که بعضی ممکن است این تصمیم را زیر سوال ببرند، چون شرکت عملکرد مالی خوبی دارد.
آمازون در پایان ماه ژوئیه گزارش مالی سهماهه دوم خود را منتشر کرد که در چند شاخص از پیشبینی والاستریت فراتر رفت، از جمله رشد ۱۳ درصدی فروش سالانه که به ۱۶۷/۷ میلیارد دلار رسید.
اما خانم گالتی گفت این کاهش نیرو ضروری است، چون هوش مصنوعی «تحولآفرینترین فناوری پس از اینترنت» است و به شرکتها اجازه میدهد «با سرعتی بسیار بیشتر از گذشته نوآوری کنند».
او افزود: «ما باور داریم که باید سازماندهی خود را سادهتر کنیم، با لایههای مدیریتی کمتر و مالکیت بیشتر، تا بتوانیم با بیشترین سرعت ممکن به مشتریان و کسبوکارمان برسیم.»
در یادداشتهایی که کارکنان آمازون آن را به اشتراک گذاشتهاند، آمده است که این شرکت «به سختی در تلاش است تا از همه کسانی که شغلشان تحت تأثیر قرار میگیرد حمایت کند؛ از جمله کمک برای یافتن شغل جدید در داخل آمازون.»
برای کسانی که نتوانند شغل جدیدی در شرکت بیابند، «حمایت در دوران انتقال» از جمله پرداخت غرامت پایان کار در نظر گرفته خواهد شد.
بیبیسی از آمازون پرسیده است که آیا این تصمیم شامل کارکنان مستقر در بریتانیا نیز میشود یا نه.
آمازون در مجموع بیش از ۱/۵ میلیون کارمند در سراسر جهان دارد که در انبارها و دفاتر این شرکت مشغول به کارند.
بر اساس دادههایی که سال گذشته آمازون به دولت آمریکا ارائه داد از این تعداد حدود ۳۵۰ هزار نفر کارکنان بخش شرکتی هستند؛ از جمله مدیران اجرایی، مدیران میانی و کارکنان فروش.
مانند بسیاری از شرکتهای فناوری، آمازون در دوران همهگیری کووید-۱۹ برای پاسخ به افزایش تقاضا برای خدمات آنلاین و تحویل کالا، بهطور گسترده نیرو استخدام کرد.
اندی جسی، مدیرعامل آمازون، از آن زمان تمرکز خود را بر کاهش هزینهها گذاشته است در حالی که شرکت سرمایهگذاری سنگینی بر ابزارهای هوش مصنوعی برای افزایش بهرهوری انجام میدهد.
آقای جسی در ماه ژوئن گفته بود که افزایش استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی احتمالا به کاهش مشاغل منجر خواهد شد، زیرا هوش مصنوعی بسیاری از کارها را بر عهده خواهند گرفت.
او در آن زمان گفته بود: «ما به تعداد کمتری از افراد برای برخی از کارهایی که امروز انجام میشوند نیاز خواهیم داشت، اما در مقابل، افراد بیشتری برای انجام انواع دیگر کارها لازم خواهیم داشت.»
آمازون در سالهای اخیر چندین بار نیروی خود را کاهش داده است.
در سال ۲۰۲۲، این شرکت حدود ۲۷ هزار کارمند را در طی چند ماه اخراج کرد، در حالی که رقبای آن نیز برای جبران استخدامهای گسترده دوران همهگیری اقدام مشابهی انجام دادند.
با این حال، تحلیلگران میگویند تخمین محتاطانه آمازون درباره سود سهماهه آینده باعث تردیدهایی در مورد ارزش سرمایهگذاریهای عظیم این شرکت در زمینه هوش مصنوعی و بازده احتمالی آن شده است.
رشد کندتر بخش خدمات ابری (کلاود) آمازون نسبت به رقبا مانند مایکروسافت و گوگل نیز نگرانی برخی از سرمایهگذاران را برانگیخته است.
آمازون قرار است پنجشنبه همین هفته نتایج مالی سهماهه اخیر خود را که تا ۳۰ سپتامبر را شامل میشود، اعلام کند.
| مطالب پیشنهادی از سراسر وب | 
 
 