مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با آناتک:
مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی میگوید که این دانشگاه زیرساختها و امکانات پژوهشی خود را برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان در اختیار قرار میدهد. قِباد بهزادیپور، اضافه میکند ۷۵ سرای نوآوری در دانشگاه آزاد در سطح کشور فعال و چهار شبکه تخصصی برای تسهیل تجاریسازی تشکیل شده است.
به گزارش خبرگزاری آنا؛ قباد بهزادیپور مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی امروز با حضور در غرفۀ خبرگزاری آنا در شانزدهمین نمایشگاه فناوری نانو به گفتگو با خبرنگار فناوری آناتک پرداخت که شرح این گفتگو را در ادامه میخوانید.
زیستبوم فناوری و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد منحصر به فرد هستند
قباد بهزادیپور میگوید این زیستبوم بهدلیل وجود یک مسیر ورودی منسجم برای آموزش فناوری به دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری منحصربهفرد است. دانشجویان در یک برنامه ششماهه آموزش میبینند و سپس وارد مرکز رشد میشوند؛ در مرکز رشد روی تولید محصول و چگونگی تشکیل واحدهای فناور راهنمایی میشوند، برای دریافت مجوز دانشبنیان کمک میگیرند و پس از آن برای تامین سرمایه و سایر فعالیتهای اقتصادی وارد سراهای نوآوری میشوند. او تاکید میکند پردیس پارک علم و فناوری نیز بهنوعی در ذیل این سراهای نوآوری قرار میگیرد تا پیوستگی اکوسیستم تقویت شود.
بهزادیپور از وجود ۷۵ سرای نوآوری در سراسر کشور خبر میدهد که هر یک در حوزههای تخصصی مختلف فعالیت میکنند. او بهطور خاص به حوزه نانوفناوری اشاره میکند و میگوید در نمایشگاهی که امسال برگزار شد حدود ۱۰۰ متقاضی و شرکت ثبتنام کردند که پس از داوری ۳۳ شرکت گزینش شدند و محصولاتشان عرضه شد. هدف از این گزینش فراهم کردن تجربهای سازنده برای شرکتهایی بوده که برای نخستین بار در این رویداد حضور پیدا میکردند و به گفته او بسیاری از محصولات نسبت به سالهای گذشته نوآورانهتر بودند.
تفاوت ساختاری سراهای نوآوری با پارکهای علم و فناوری
او تفاوت بنیادی سراهای نوآوری با پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد را در تخصصیبودن آنها میداند. بهزادیپور توضیح میدهد که در پارکهای علم و فناوری حوزههای بسیار متنوعی کنار هم قرار دارند؛ اما سراهای نوآوری بهصورت تخصصی سازماندهی شدهاند؛ برای مثال در سرای نوآوری ساخت و تولید ممکن است چهل شرکت مستقر باشند که همه در همان حوزه فعالیت میکنند. چنین تمرکزی به ایجاد همافزایی میان شرکتها منجر میشود و سرمایهگذاران حوزه را بهصورت هدفمند جذب میکند. او میافزاید امکان تامین سرمایه، در اختیار قرار دادن زیرساختهای دانشگاه برای شرکتها و تسهیل فرایندهای تجاریسازی خودبهخود فراهم میشود و محصولات نانو یکی از شاخههایی است که از این سازوکار بهرهمند میشود.
محصولات فناورانه و شبکههای تخصصی
بهزادیپور اعلام میکند دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۳۷۰۰ محصول فناورانه دارد که توسط اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تولید شدهاند. او میگوید سال گذشته چهار شبکه تخصصی از میان سراها شکل گرفت؛ شبکه ساخت و تولید تقریباً ۲۵ سرا را شامل شد و علاوه بر آن شبکه سلامت، صنایع خلاق و شبکه غذا و فراسودمندها تشکیل شدند. نانوفناوری بهعنوان علمی بینرشتهای در همه این شبکهها حضور دارد؛ چه در حوزه غذا و فراسودمندها، چه در ساخت و تولید و چه در تجهیزات پزشکی. به بیان او چهار شبکه اصلی دانشگاه آزاد عبارتاند از ساخت و تولید، غذا و فراسودمندها، سلامت و صنایع خلاق و اکثر شرکتها در این چهار حوزه متمرکزند و بهطور مشخص بسیاری از محصولات مبتنی بر نانوفناوری در این شبکهها وجود دارد.
او در ادامه بیان میکند که دستیابی به قلۀ دو همت مدنظر دانشگاه آزاد قرار دارد. با یادآوری اینکه سال گذشته حدود یک همت و دویست میلیون تومان تحقق یافته، بهزادیپور پیشبینی میکند امسال درآمدهای این حوزه بالای دو همت خواهد بود. به گفته او مجموع کل درآمدهای شبکهها در دانشگاه میتواند رقمی فراتر از دو همت را محقق سازد.
زیستبوم شبکه غذا و فراسودمندها
بهزادیپور تشریح میکند که شبکه غذا و فراسودمندها کل اکوسیستم تولید غذا را پوشش میدهد؛ از کود آغاز میشود، سپس سمهای ارگانیک، بذر، فرآوری، بستهبندی و تا مراحل صادرات ادامه دارد. او میگوید در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ شرکت در این حوزه در دانشگاه آزاد فعال هستند و شبکههای دیگر نیز بهطور مشابه در حوزههای مرتبط فعالیت دارند.
مزایای حضور در سراهای نوآوری چیست؟
او حضور در سراهای نوآوری را برای شرکتها و تیمهای نوپا دارای چند مزیت اساسی میداند: نخست اینکه سراها نخستین مکان برای معرفی و پرزنت محصول هستند؛ جایی که دانشجو و تیم نوپا اعتمادبهنفس لازم برای گفتوگو با سرمایهگذار را کسب میکند و میتواند برای توسعه، تولید نهایی یا تبدیل محصول از حالت نیمهصنعتی به صنعتی سرمایه و مشتری جذب کند. دوم اینکه حضور در این زیستبوم باعث شناختهشدن شرکتها میشود؛ دانشگاه از طریق صندوق پژوهش و فناوری و نوآوری محصولات شاخص را رصد میکند و در سالهای گذشته نیز روی برخی محصولات دانشبنیان سرمایهگذاریهای قابلتوجهی انجام داده که منجر به توسعه موفق آنها شده است.
قِباد بهزادیپور میگوید حضور در سراهای نوآوری گام نخست برای دیدهشدن، جذب سرمایه و تبدیل ایده به محصول تجاری است. به باور او ساختار تخصصی سراها، شبکههای موضوعی و حمایتهای دانشگاهی همه با هم فرایند توسعه فناورانه و تجاریسازی را برای شرکتها تسهیل میکنند.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

