رئیس هیئت عامل ایدرو از تولید نخستین بنزین E5 ایران با اتانول خبر داد که ظرفیت سالانه آن ۱.۲ میلیارد لیتر است گفت: با تولید این بنزین، انتشار …
رئیس هیئت عامل ایدرو از تولید نخستین بنزین E5 ایران با اتانول خبر داد که ظرفیت سالانه آن ۱.۲ میلیارد لیتر است گفت: با تولید این بنزین، انتشار ۲۰ هزار تُن مونوکسید کربن، ۳۵۰۰ تُن هیدروکربن، و ۳ تُن ذرات معلق ۲.۵ میکرون کاهش می یابد.
به گزارش ایران جیب از تسنیم، فرشاد مقیمی با اشاره به اهداف نوسازی گفت: نوسازی صنایع تنها محدود به بخش سختافزاری نیست و شامل اصلاح ساختار مدیریتی، مالی، منابع انسانی و بهروزرسانی ماشینآلات نیز میشود. یکی از دستاوردهای مهم این طرح، بازسازی واحد صنعتی با یکسوم منابع و در یکسوم زمان است.
وی افزود: با توجه به ناترازی انرژی و اهمیت بهرهوری، اجرای این طرحها میتواند ما را سریعتر به اهداف توسعهای برساند و سازمان برنامه نیز حمایت لازم را انجام میدهد. برای سال ۱۴۰۵ حدود ۶ همت منابع مالی برای نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی پیشبینی شده است.
تولید بنزین زیستپایه E5 با اتانول
مقیمی از تولید نخستین بنزین E5 ایران با اتانول خبر داد که ظرفیت سالانه آن ۱.۲ میلیارد لیتر است و موجب کاهش مصرف MTBE و آلایندگی میشود.
وی توضیح داد: با تولید این بنزین، انتشار ۲۰ هزار تُن مونوکسید کربن، ۳۵۰۰ تُن هیدروکربن، ۳ تُن ذرات معلق ۲.۵ میکرون و ۵۵ هزار تُن دیاکسید کربن کاهش مییابد.
طرح دوم نیز در حال اجراست و در سال ۱۴۰۵ ظرفیت تولید کشور از ۱.۲ به ۲.۴ میلیارد لیتر افزایش خواهد یافت و امکان ایجاد ۳۰ واحد مشابه در کشور فراهم میشود.
نوسازی ناوگان حملونقل و اسقاط خودرو
رئیس ایدرو درباره نوسازی ناوگان حملونقل گفت: انحصار دو مدل تاکسی داخلی باعث کاهش رقابت و توقف نوسازی شده است. در کوتاهمدت، واردات محدود تاکسیهای اقتصادی و برقی ضروری است و در میانمدت، باید خودروساز داخلی به تحویل فوری و قیمت رقابتی ملزم شود.
وی همچنین از اجرای طرح اسقاط خودروها خبر داد و افزود: سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو و امسال تاکنون ۱۲۸ هزار خودرو اسقاط شدهاند. از هر خودرو حدود ۵۰۰ کیلوگرم ورق و ۳۵ کیلوگرم مس بازیافت میشود که اهمیت اقتصادی و محیطزیستی بالایی دارد. طرح اسقاط موتورسیکلتها نیز آغاز شده است.
نقش ایدرو و سیاستهای حمایتی
مقیمی تأکید کرد: ایدرو نقش مدیریت، تسهیلگری و صدور مجوز در نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی دارد. همچنین این طرحها موجب ایجاد سفارش برای ماشینسازان داخلی میشوند. در برنامه هفتم توسعه، واردات ماشینآلات و تجهیزات برای نوسازی و بازسازی از پرداخت حقوق گمرکی معاف خواهد بود.
وی افزود: برخی واحدهای صنعتی راکد با نوسازی به چرخه تولید بازمیگردند، اما بعضی واحدها باید از چرخه خارج شوند. ایدرو با همکاری سازمان برنامه و ستاد تسهیل، پلتفرمی برای پیگیری و همافزایی طرحها ایجاد کرده است.
رئیس هیئت عامل ایدرو تأکید کرد: سال ۱۴۰۵ را سال نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی قرار دادهایم. این اقدامات، همراه با تولید سوختهای پاک و نوسازی ناوگان حملونقل، گام مهمی در مسیر توسعه صنعتی، بهبود بهرهوری و حفاظت از محیطزیست کشور محسوب میشود.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

