به گزارش رونویس، در شرایطی که بازار خودروهای کراس اوور به یکی از پرطرفدارترین حوزهها تبدیل شده و هجوم برندهای چینی و وارداتی شرایط سختی را برای محصولات داخلی ایجاد کرده است، دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایرانخودرو و سایپا نیز برای باقی ماندن در این عرصه، رقابت در تولید کراساوورهای ملی را جدیتر از گذشته در پیش گرفتهاند.
خبرها حاکی از آن است که رقابت در این عرصه برای عرضه کراساوور ملی تقریباً بهصورت همزمان آغاز شد. با این حال، ایرانخودرو توانست محصول ریرا را زودتر از سایپا روانه بازار کند، در حالی که آریا، با حدود یک سال تأخیر، اکنون در آستانه ورود به بازار قرار دارد. اما سؤال اصلی اینجاست که از میان این دو خودرو کدامیک میتواند انتخاب بهتری برای خریدار ایرانی باشد؟
پلتفرم و ساختار: گامی نوین در برابر شرایط تحریم
سایپا آریا با تکیه بر پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس توسعه یافته است، در حالی که ریرا از پلتفرم پژو ۲۰۰۸ نسل دوم بهره میبرد. بهرهگیری از این پلتفرمهای بهروز، از پروژههایی مانند شاهین و تارا آغاز شده و امروز متناسب با نیازهای بازار داخلی در محصولات جدید به کار گرفته شده است.
توسعه این معماریها امکان استفاده از فناوریهای بهروز، رعایت استانداردهای ایمنی و طراحی مدلهای آیندهنگر را برای هر دو برند داخلی فراهم کرده است. اگرچه تاکنون نتایج رسمی درباره ایمنی این دو خودرو منتشر نشده است، کارشناسان معتقدند هر دو خودرو میتوانند حداقل سه ستاره ایمنی را کسب کنند که برای خودروسازی داخلی، دستاورد مثبتی محسوب میشود.
طراحی بدنه: از محافظهکاری تا جاهطلبی
آریا سبکی محافظهکارانه را دنبال کرده است که ادامه منطقی طراحی شاهین با جسارت بیشتر در جزئیات محسوب میشود. در مقابل، ریرا با طراحی مدرنتر و الگوگیری از خودروهای جهانی، سبکی جاهطلبانهتر را انتخاب کرده است.
در نمای جلو، ریرا با چراغهای دو تکه و جلوپنجره بزرگ، ظاهری تهاجمیتر دارد. از سوی دیگر، آریا به چهرهای آشنا و تغییرات اندک نسبت به شاهین وفادار مانده است. در نمای جانبی، طراحی مشکی ستونی در ریرا ظاهری اسپرت به خودرو داده است، در حالی که آریا طراحی سادهتری دارد. از نظر فضای صندوق، ریرا با ۴۱۰ لیتر پیروز میدان است که در مقایسه با حجم ۲۸۵ لیتری آریا، برای استفادههای خانوادگی مناسبتر به نظر میرسد.
طراحی داخلی: ترکیب رنگ، بافت و جزئیات
در فضای داخلی، ریرا طراحی پویاتری با استفاده از تناژهای رنگی مدرنتر ارائه داده است. در مقابل، فضای داخلی آریا ساده و خانوادگیتر طراحی شده است. با وجود آنکه ریرا از لحاظ طراحی مدرنتر به نظر میرسد، مواد به کار رفته در کابین آریا حس بهتری از کیفیت ایجاد میکند؛ چرا که در تولید آن از مواد سافتتاچ استفاده شده است.
امکانات رفاهی
هر دو خودرو دارای امکاناتی چون سیستم تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، شارژر بیسیم و هشدار نقطه کور هستند. اما ریرا با ارائه امکانات اضافی مانند دوربین ۳۶۰ درجه و دو کیسه هوای جانبی، نسبت به آریا دست برتر را دارد. آریا در مقابل، به فرمان برقی سهحالته مجهز شده است که در ریرا دیده نمیشود.
قوای محرکه: نبرد قدرت و دوام
ویژگی
آریا
ریرا
پیشرانه
۲ لیتری تنفس طبیعی (۱۳۸ اسب بخار)
۱.۶ لیتری توربوشارژ (۱۶۰ اسب بخار)
گشتاور
۱۸۹ نیوتنمتر
۲۴۰ نیوتنمتر
گیربکس
۶ سرعته اتوماتیک
۶ سرعته اتوماتیک
در حالی که پیشرانه توربوشارژ ریرا قدرت بیشتری تولید میکند، موتور تنفس طبیعی آریا با هزینه و حساسیت کمتر برای مصرف بنزین داخلی، انتخابی پایدارتر به نظر میرسد.
سواری و تعلیق: تنظیمات متفاوت در سیستمها
هر دو خودرو ساختار مکفرسون در جلو و تیر پیچشی در عقب دارند. ریرا با سیستم کنترل پایداری، سواری پویاتری ارائه میدهد، اما در شرایط بار زیاد ممکن است کمی از نرمی خود را از دست بدهد. آریا نیز به نرمی سواری در شرایط آزمایشگاهی شناخته میشود اما در ترمزگیریهای شدید، تمایل به حرکات جانبی در محور عقب دارد.
ریرا یا آریا؟
ریرا با طراحی مدرنتر و امکانات متنوعتر، مناسب جوانانی است که فناوری و طراحی روز را ترجیح میدهند. در مقابل، آریا با هزینههای نگهداری کمتر، کابینی آرامتر و دوام بیشتر، برای خانوادهها گزینهای بهتر محسوب میشود. با عرضه نهایی این دو خودرو و شفاف شدن قیمت و تولید انبوه، میتوان نتیجه دقیقتر رقابت این دو را مشاهده کرد.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

