به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عملکرد بحثبرانگیز فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم، طی یکسال و نیم گذشته چنان دامنهدار شده که هم اصلاحطلبان و هم اصولگرایان نسبت به آن انتقاد دارند. با وجود موج حاشیهها و اعتراضهای مکرر نمایندگان مجلس، هنوز پاسخ روشنی از سوی خانم وزیر درباره تصمیمها و رفتارهایش ارائه نشده است.
به روایت راه نو آنلاین، وزارت راه و شهرسازی بهعنوان یکی از کلیدیترین وزارتخانههای کشور، باید محور سیاستگذاری در حوزه مسکن، شهرسازی و حملونقل باشد، اما به نظر میرسد حواشی شخص وزیر در ماههای اخیر بر متن عملکرد این وزارتخانه سایه انداخته است.
انتصابهای پیاپی و عزلهای عجیب
فرزانه صادق از همان آغاز وزارتش موجی از تغییرات مدیریتی را به راه انداخت. او تنها چند ماه پس از آغاز به کار، معاون مسکن خود را عزل و فرد دیگری را جایگزین کرد. فهرست جابهجاییها به قدری طولانی است که شامل سرپرستان، معاونان و مدیران ارشد در سازمانهای تابعه از راهآهن گرفته تا سازمان بنادر و شرکت عمران شهرهای جدید میشود. این تغییرات بیوقفه در شرایط بحران مسکن، صدای منتقدان را بلند کرده است.
حتی ابقای سهساله علیاکبر صفایی در رأس سازمان بنادر نیز عمر چندانی نداشت و او تنها سه ماه بعد جای خود را به سعید رسولی داد؛ فردی که به گفته منتقدان هیچ تخصصی در امور بندری ندارد و فارغالتحصیل رشته کشاورزی است.
ماجرای «کیفدستی» و برکناری مدیر فرودگاه
در مهر ۱۴۰۳، سفر خانم وزیر به اردبیل جنجال تازهای آفرید. او بهدلیل درخواست بازرسی کیفدستیاش در فرودگاه، مدیر آن فرودگاه را برکنار کرد و زمینی به تهران بازگشت. خانم وزیر بعدتر گفت ماجرا «سوءتفاهم» بوده و موضوع چندان مهمی نیست، اما افکار عمومی آن را نمادی از رفتار غیرشفاف و غیرپاسخگو دانست.
انحلال کمیسیون عمران و موج انتقادها
اقدام دیگر وزیر راه و شهرسازی، انحلال کمیسیون عمران و مسکن دولت بود؛ کمیسیونی که وظیفهاش رفع موانع تولید مسکن برای اقشار محروم بود. این تصمیم در اردیبهشت ۱۴۰۴ با پیشنهاد صادق و تصویب دولت اجرایی شد و با واکنش تند رسانههای اصولگرا روبهرو گردید.
سفر پرهزینه به کیش؛ نقطه اوج حاشیهها
بزرگترین جنجال دوران وزارت صادق به اسفند ۱۴۰۳ بازمیگردد؛ زمانی که امیرحسین ثابتی، نماینده تهران، سندی منتشر کرد که نشان میداد خانم وزیر همراه خانوادهاش به سفری تفریحی به کیش رفته و هزینه یک میلیارد تومانی آن از منابع وزارتخانه پرداخت شده است.
ثابتی در مجلس گفت: «خانم صادق! من فکر میکردم فرد صادقی هستید و به شما رأی اعتماد دادم، اما اشتباه کردم.»
در مقابل، وزارت راه مدعی شد هزینهها شخصی بوده و وزیر تنها یک روز در این سفر حضور داشته است، اما هیچگاه مستندات قانعکنندهای برای این ادعا منتشر نشد.
استیضاح در راه است؟
تجمع این حواشی، موضوع استیضاح وزیر را به یکی از بحثهای اصلی مجلس تبدیل کرده است. نخستین طرح استیضاح در اردیبهشت امسال با بیش از ۴۰ امضا به جریان افتاد؛ نمایندگان، «بیبرنامگی، عزل و نصبهای مکرر، عدم تسلط فنی و ضعف شدید در حوزه مسکن و حملونقل» را از محورهای اصلی آن برشمردهاند.
مرتضی محمودی، نماینده تهران، مهرماه اعلام کرد: «اولویت استیضاح خانم صادق مالواجرد اکنون از سایر وزرا جلوتر است.»
با این حال، وزیر راه و شهرسازی در واکنش به این فشارها تنها گفت: «بخشی از مطالبات پاسخ داده شده و بخشی در حال انجام است؛ هنوز جلسهای برای استیضاح برگزار نشده است.»
با وجود این اظهارات، افکار عمومی و مجلس هر دو منتظر پاسخهای روشنتری هستند؛ چراکه در کارنامه «تنها وزیر زن کابینه پزشکیان»، هنوز بیشتر از عملکرد اجرایی، حاشیه دیده میشود.
۳۱۲۱۶
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

