به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان روز دوشنبه به ریاست محمدرضا صفی خانی معاون اقتصادی استانداری و با حضور، مهدی عبدیان رئیس اتاق بازرگانی، رستمی مدیرکل صمت، کشاورز مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی، فرخ زاد مدیرکل سرمایهگذاری استانداری، طاهرخانی مدیرکل هماهنگی اقتصادی و جمعی از مدیران در استانداری برگزار شد.
شهریار کشاور شاهباز در این جلسه با ارائه گزارش جامع و مشروحی از ظرفیت ها و چالش های بازار صادراتی تاجیکستان اظهارداشت: برای اعزام هیئت های تجاری به کشورهای هدف صادراتی بایستی اطلاعات جامع و مستندی از ظرفیت ها و تهدیدها داشته باشیم تا با روش اصولی وارد تجارت با دیگر کشورها شویم.

وی بیان کرد: با بررسی وضعیت ۱۷۲۵ واحد صنعتی که ۵۴۰ واحد آن مصالح ساختمانی و ۲۴۸ مورد آن مواد غذایی بود برای حضور موفق در بازار تاجیکستان اقدام کردیم که این اطلاعات در اختیار اتاق بازرگانی و تیم های اعزامی قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین یادآورشد: داشتن ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک، اشتراکات فرهنگی، دینی و زبانی، مناسبات قبلی این فرصت را ایجاد کرده تا این بازار را مورد توجه جدی قرار دهیم و برای توسعه روابط اقتصادی اقدام کنیم.
کشاورز گفت: در تاجیکستان با حمایت از مالکیت ۱۰۰ درصدی خارجی ها، تعرفه های پایین برای کشورهای عضو اکو، بازار مصرف رو به رشد، پیوندهای فرهنگی، زبان مشترک، وفاداری به محصولات برند و فرآیند آنلاین ثبت شرکتها و ثبات نسبی حمایت از سرمایه گذار مزیت های خوبی در این بازار وجود دارد که سرمایه گذاران و تجار می توانند به آن توجه کنند.

مواد غذایی، سیمان و خدمات فنی و مهندسی از نیازهای تاجیکستان
این مدیر در ادامه با بیان اولویت های کالاهای صادراتی از استان قزوین بیان کرد: بهترین محصولات برای صادرات به تاجیکستان شامل مواد غذایی، شیر خشک، داروهای عمومی، خشکبار، خرما، زعفران، خشکبار، مواد شوینده، انار خشک، میوه و تره بار، فولاد آهن، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، خدمات فنی و مهندسی از مهمترین نیازهای بازار تاجیکستان است که میتوانیم برای صادرات آنها برنامه ریزی کنیم.
اعزام هیئت های تجاری برای توسعه مناسبات، ضروری است
کشاورز یادآورشد: بدون تردید برای بسترسازی صادرات نیازمند اعزام و پذیرش هیئت ها هستیم تا با دیدن بازارهای هدف از نزدیک بتوان ضمن گفتگوی رو در رو با بازرگانان خارجی برای صادرات و واردات کالا اقدام کرد.

وی توصیه های کارشناسی هم داشت و افزود: شروع تجارت با قدرت پایین، همکاری با توزیع کنندگان محلی، ایجاد دفتر نمایندگی، استفاده از مشاوران محلی، رعایت استانداردهای گمرکی تاجیکستان، برندسازی در بلند مدت، تبلیغات در شبکه های اجتماعی کشور تاجیکستان، ثبت قرارداد در اتاق بازرگانی، می تواند به موفقیت ها کمک کند.
انتهای پیام
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

