بحث ماشین برقی در ایران این روزها بسیار داغ شده است. با وجود چالشهای محیط زیستی و قیمت سوخت، خودرو برقی در ایران دیگر یک رویا …
بحث ماشین برقی در ایران این روزها بسیار داغ شده است. با وجود چالشهای محیط زیستی و قیمت سوخت، خودرو برقی در ایران دیگر یک رویا نیست، بلکه یک ضرورت جدی به شمار میرود.
به گزارش ایران جیب از پرشین خودرو، ماشین برقی در ایران در حال تبدیل شدن از یک رویای دوردست به یک واقعیت قابل لمس در خیابانها است، اما این گذار برای بسیاری با ابهاماتی در مورد زیرساخت و قیمت همراه خواهد بود. این مقاله دقیقا به شما اطمینان میدهد که خودرو برقی در ایران چگونه میتواند دغدغههای شما را برطرف کند. خودروهای برقی در ایران ترکیبی از رانندگی بیصدا، هزینه نگهداری پایین و آلایندگی صفر هستند که آینده حمل و نقل را میسازند. در ادامه با اخبار خودرو ما همراه باشید تا انواع ماشین برقی در ایران و چالشهای واقعی آنها را بررسی کنیم.
ماشین برقی در ایران
بحث ماشین برقی در ایران این روزها بسیار داغ شده است. با وجود چالشهای محیط زیستی و قیمت سوخت، خودرو برقی در ایران دیگر یک رویا نیست، بلکه یک ضرورت جدی به شمار میرود. دولت نیز با سیاستهای تازه، مسیر ورود خودروهای برقی در ایران را هموارتر کرده است. آلودگی هوا و وابستگی به سوخت فسیلی، دولت را در آینده بیشتر به سمت اقدامات تشویقی میراند. مثلا، سقف واردات این خودروها را به ۴۰,۰۰۰ یورو رساندند و حقوق ورودی فقط ۴٪ است.
بانک مرکزی هم ۱ میلیارد یورو برای این کار کنار گذاشت. تمرکز فعلی، تزریق ماشین برقی وارداتی در ایران به ناوگان حمل و نقل عمومی مانند تاکسیها و اتوبوسها است. البته معایب خودرو برقی مثل قیمت ماشین برقی در ایران و کمبود زیرساخت شارژ ماشین برقی در ایران هنوز چالشبرانگیز هستند.
انواع ماشین برقی در ایران کدامند؟
بازار خودروهای برقی در ایران به سرعت در حال شکلگیری است. برداشته شدن سقف قیمت برای واردات، باعث شده تا شما شاهد حضور گزینههای جذابی باشید. این تنوع، مقایسه خودروهای برقی داخل ایران را کمی پیچیده میکند. بیایید با هم ببینیم چه مدلهایی تا امروز به خیابانهای کشور راه پیدا کردهاند.
تا مرداد ۱۴۰۴، حدود ۱۸ مدل خودرو برقی در ایران وارد کشور شده، اگرچه واردات بعضی از آنها بسیار محدود بود. این مدلها را در چند دسته اصلی بررسی میکنیم.
ماشین برقی وارداتی در ایران از اروپا
اروپاییها با مدلهای لوکس و باکیفیت خود، بخشی از بازار را هدف گرفتهاند.
۱. آئودی Q۵ E-tron
این کراساوور برقی را شرکت معین خودرو وارد میکند. نسخه ۴۰ آن که در ایران موجود است، یک موتور برقی ۲۰۴ اسب بخاری روی محور عقب دارد و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۹.۳ ثانیه است و با باتری ۸۳.۴ کیلووات ساعتی، بردی حدود ۵۶۰ کیلومتر (طبق CLTC) ارائه میدهد.
۲. آئودی Q۴ E-tron
آئودی Q۴ E-tron برادر کوچکتر Q۵، اما با چاشنی اسپرت که نسخه ۵۰ آن با دو موتور برقی، چهار چرخ محرک عرضه میشود. این ماشین برقی در ایران قدرتی معادل ۳۱۳ اسب بخار و گشتاور ۴۷۲ نیوتن متر دارد. شتاب ۶.۷ ثانیهای آن بسیار جذاب است و با باتری ۸۴.۸ کیلووات ساعتی، بردی مشابه (۵۶۰ کیلومتر) ارائه میکند.
۳. ب ام و iX۳
کراساور iX۳، نسخه تمام برقی X۳ محبوب است که پرشیا خودرو آن را عرضه میکند. موتور ۲۸۲ اسب بخاری آن روی محور عقب قرار دارد و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۶.۸ ثانیه و برد آن با باتری ۸۰ کیلووات ساعتی، ۵۴۰ کیلومتر است.
۴. فولکسواگن ID.۴
ماموت خودرو این کراساوور پرفروش جهانی را به ایران آورد. موتور الکتریکی آن ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نیرو را به چرخهای عقب میفرستد. باتری ۵۵.۷ کیلووات ساعتی آن، بردی حدود ۴۴۲ کیلومتر را فراهم میسازد.
خودرو برقی در ایران وارداتی از ژاپن و کره
خودروسازان شرق آسیا، به خصوص ژاپن و کره، با مدلهای کارآمد و بادوام وارد این رقابت شدهاند.
۱. تویوتا bz۴x
یک کراساوور با اصالت ژاپنی که نسخه وارداتی با یک موتور برقی روی محور جلو با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۶ نیوتن متر گشتاور عرضه میشود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۷.۱ ثانیه است و برد ۶۱۵ کیلومتری آن با باتری ۶۶.۷ کیلووات ساعتی جلب توجه میکند.
۲. هوندا eNS۱
این خودرو در اصل نسخه برقی هوندا وزل است. موتور آن ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. باتری ۶۸.۸ کیلووات ساعتی آن، برد حرکتی ۵۱۰ کیلومتر را ممکن میسازد.
۳. هیوندای کونا الکتریکی
کرمان موتور این کراساوور محبوب کرهای را وارد کرده است. نسخه وارداتی با باتری ۶۴.۸ کیلووات ساعتی، بردی حدود ۴۱۸ کیلومتر دارد. موتور ۲۰۴ اسب بخاری آن، رانندگی لذتبخشی را فراهم میکند.
ماشین برقی چینی در ایران
چینیها با تنوع خیرهکننده و قیمتهای رقابتی، بخش بزرگی از بازار خودروهای برقی در ایران را در اختیار گرفتهاند.
۱. کیامسی EJ۷ (جک EJ۷ برقی)
کیامسی EJ۷ یکی از اولینها بود و به سرعت وارد ناوگان تاکسیرانی شد. موتور ۱۹۰ اسب بخاری آن ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعتی آن، برد ۴۰۲ کیلومتری را ثبت میکند.
۲. لونا GRE
این سدان الکتریکی که حاصل همکاری رنو و جیانگلینگ چین است، ابتدا برای تاکسیرانی طراحی شد. موتور ۱۴۹ اسب بخاری و باتری ۴۳.۹ کیلووات ساعتی آن، بردی حدود ۴۰۰ کیلومتر فراهم میکنند.
۳. هونگچی E-QM۵
گروه بهمن این سدان لوکس و سایز متوسط را وارد کرده است. موتور ۱۸۸ اسب بخاری و باتری ۵۴ کیلووات ساعتی آن، برد حرکتی ۴۳۰ کیلومتر را ارائه میدهد.
۴. اسکایول ET۵
این مدل اولین خودروی الکتریکی مونتاژ شده در ایران است که توسط نبکا موتور عرضه شد. موتور ۲۰۱ اسب بخاری و باتری بزرگ ۷۲ کیلووات ساعتی آن، برد قابل توجه ۵۲۰ کیلومتر را فراهم کرده است.
۵. آواتار ۱۱
یکی از قدرتمندترینها در این لیست. این خودرو با دو موتور، ۵۷۸ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن فقط ۴.۵ ثانیه است و باتری عظیم ۱۱۶ کیلووات ساعتی، برد ۷۰۰ کیلومتری را ارائه میدهد.
۶. امجی ۴ EV
این هاچبک جذاب توسط فردا موتور عرضه میشود. موتور ۲۰۲ اسب بخاری آن روی محور عقب است و با باتری ۶۴ کیلووات ساعتی، ۴۳۵ کیلومتر مسافت را طی میکند.
۷. سینوگلد جانژینگ (تانگو ۵)
سایپا مدل سینوگلد تانگو ۵ را وارد کرده است. موتور ۱۳۴ اسب بخاری و باتری ۴۸.۱۶ کیلووات ساعتی آن، برد ۴۰۵ کیلومتری را ارائه میدهند.
۸. چانگان E-Star
سایپا این مدل را به عنوان ارزانترین ماشین برقی در ایران معرفی کرده است. این هاچبک کوچک شهری، موتوری ۷۴ اسب بخاری و باتری ۳۲.۲ کیلووات ساعتی دارد.
۹. خودروهای ایکسپنگ (Xpeng)
برند مدرن ایکسپنگ با چندین مدل (G۹, G۶, P۷) وارد ایران شده است. برگ برنده آنها، تکنولوژی شارژ سریع (۱۰ تا ۸۰ درصد در ۱۲ دقیقه) و برد حرکتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است.
ماشین برقی تولید داخل
داستان ماشین برقی تولید داخل طولانی است. از سال ۱۳۸۱ پروژههایی مثل «آریانا» و «قاصدک نصیر» وجود داشتند. حتی «ساینا برقی» در سال ۱۳۹۶ معرفی شد. اما هیچکدام به دلیل چالشهای فنی و نبود زیرساخت، به تولید انبوه نرسیدند. حالا، خودروسازان داخلی با جدیت بیشتری وارد میدان شدهاند.
ماشین برقی ایران خودرو
ایران خودرو روی چند پروژه به صورت همزمان کار میکند:
تارا برقی با موتور ۱۶۰ اسب بخاری و باتری ۴۵ کیلووات ساعتی، بردی حدود ۳۰۰ کیلومتر خواهد داشت.
ری را برقی این کراساوور بومی، ۱۶۱ اسب بخار قدرت و باتری ۵۲ کیلووات ساعتی برای برد ۴۲۰ کیلومتر دارد.
رانا برقی با موتور ۱۲۰ اسب بخار و شتاب زیر ۱۰ ثانیه، گزینهای چابک به نظر میرسد.
ماشین برقی کرمان موتور
کرمان موتور نیز با معرفی کیامسی ایگل EV یا J۴ EV با موتور ۱۶۰ اسب بخاری و باتری ۴۱ کیلووات ساعتی، از رقابت عقب نمانده است.
مقایسه خودروهای برقی در ایران
با افزایش تنوع مدلها، شناخت تفاوت خودرو های برقی داخلی و وارداتی برای تصمیمگیری شما اهمیت زیادی پیدا کرده است. بیایید نگاهی به ۲ مقایسه مستقیم در بازار خودرو برقی در ایران بیندازیم.
در سگمنت سدانهای اقتصادی، کی ام سی EJ۷ با (۱۹۲ اسب بخار، برد ۴۰۲ کیلومتر) در برابر لوناGRE (حدود ۱۴۹ اسب بخار، برد ۴۰۰ کیلومتر) قرار میگیرد. EJ۷ به وضوح قویتر، سریعتر (شتاب ۷.۶ ثانیه) و مجهزتر است (مثلا کروز کنترل دارد)، در حالی که لونا GRE طراحی مدرنتری ارائه میدهد.
در بخش کراساوورهای لوکس، آئودی Q۵ e-tron در برابر فولکس واگن ID.۴ رقابت میکند. آئودی با باتری بسیار بزرگتر (۸۳ کیلووات ساعت) برد ۵۶۰ کیلومتری و امکانات لوکس کاملی (مثل دوربین ۳۶۰) ارائه میدهد. در مقابل، فولکس واگن ID.۴ با باتری ۵۵.۷ کیلووات ساعتی و برد ۴۴۰ کیلومتر، بر کارایی و سادگی تمرکز دارد.
در کل بازار خودروهای برقی در ایران، آواتار ۱۱ با ۵۷۸ اسب بخار قدرت و برد ۷۰۰ کیلومتر، پیشتاز مطلق عملکرد و پیمایش است.
برای اینکه بتوانید دید بهتری نسبت به گزینههای موجود داشته باشید، جدول زیر مشخصات فنی مدلهای اصلی بازار را نشان میدهد.
|
نام خودرو
|
قدرت (اسب بخار)
|
ظرفیت باتری (kWh)
|
برد پیمایشی (km)
|
|
لونا GRE
|
۱۴۹
|
۴۳.۹
|
۴۰۰
|
|
کی ام سی EJ۷
|
۱۹۲
|
۵۰.۱
|
۴۰۲
|
|
هونگچی E-QM۵
|
۱۳۶
|
۵۴.۰
|
۴۰۰
|
|
فولکس واگن ID.۴
|
۱۶۸
|
۵۵.۷
|
۴۰۰
|
|
هیوندای کونا EV
|
۲۰۴
|
۶۴.۸
|
۴۱۸
|
|
ام جی ۴ EV
|
۲۰۴
|
۶۴.۰
|
۴۳۵
|
|
اسکای ول ET۵
|
۲۰۴
|
۷۲.۰
|
۵۲۰
|
|
آئودی Q۵ e-tron
|
۲۰۴
|
۸۳.۰
|
۵۶۰
|
|
آواتار ۱۱
|
۵۷۸
|
۱۱۶.۰
|
۷۰۰
|
تجربه مالکیت خودروی برقی در ایران
قیمت اولیه خودرو برقی در ایران از حدود ۱ میلیارد تومان برای مدلهایی مثل لونا GRE تا نزدیک ۷ میلیارد تومان برای آئودی Q۵ متغیر است. چالش اصلیتر، کمبود شدید ایستگاه شارژ عمومی (حدود ۱۰۰ ایستگاه در کل کشور) است. اگرچه برنامههایی برای توسعه آن وجود دارد، اما پایداری همین شبکه محدود نیز اخیرا با اختلال سراسری مواجه شد.
در سمت دیگر، مزایای خودرو برقی در ایران قابل توجه هستند. شما رانندگی بسیار نرم، بیصدا با شتابگیری آنی و استهلاک بسیار پایین را تجربه خواهید کرد. به طور مثال یک راننده تاکسی برقی پس از ۴۰ هزار کیلومتر پیمایش، تنها مایع خنککننده را تعویض میکند. البته نباید اضطراب رانندگی (Range Anxiety)، زمان طولانی شارژ و هزینه بالای تعویض باتری (با گارانتی ۵ تا ۶ ساله) را نادیده گرفت.
چالشهای خرید خودرو برقی در داخل کشور
موانع جدی، مسیر فراگیر شدن خودروهای برقی در ایران را کند کردهاند. چالشهای خرید خودرو برقی در داخل کشور را میتوان در چند بخش خلاصه کرد. اول و مهمتر از همه، فقدان زیرساخت شارژ است که عملا استفاده بینشهری را ناممکن میسازد. به این مورد، ناترازی و فرسودگی شبکه برق کشور را هم اضافه کنید که در تابستان با قطعی مواجه میشود.
دوم، مانع اقتصادی است. هزینه باتری به تنهایی یک سوم قیمت خودرو است و با عمر مفید ۱۵ تا ۲۰ سال، ریسک بزرگی برای بازار دست دوم محسوب میشود. سوم، اکوسیستم فنی است. ما با کمبود شدید تکنسین آموزشدیده و قطعات یدکی مواجه هستیم. در نهایت، مانع فرهنگی وجود دارد. بیش از نیمی از مردم هنوز تجربهای مستقیم از رانندگی با این خودروها نداشتهاند و این موضوع باعث ایجاد شک و تردید شده است.
آینده ماشین برقی در ایران
اینده ماشین برقی در ایران به برنامههای دولت و پذیرش بازار گره خورده است. بر اساس سند چشمانداز ۱۴۱۰، ساخت بیش از ۱ میلیون ایستگاه شارژ پیشبینی شده است. برنامه کوتاهمدت وزارت صمت، واردات تا انتهای ۱۴۰۳ و پس از آن، الزام خودروسازان به تولید داخلی است. هرچند اکنون سهم این خودروها از کل بازار (با ۲۵ میلیون خودرو) کمتر از ۰.۵٪ است، اما ورود برندهای فناورمحور مانند ایکسپنگ (Xpeng) با معماری ۸۰۰ ولتی، سطح انتظار بازار را بالا برده و رقابت را جدی کرده است.
این اتفاق به خودروسازان داخلی پیام میدهد که دوران فناوریهای قدیمی تمام شده است. با اینکه مدلهایی چون آئودی، فولکسواگن و هوندا از نظر فنی جزو بهترین خودروهای برقی در ایران محسوب میشوند، اما بدون سرمایهگذاری سنگین دولت بر زیرساخت شارژ، فراگیر شدن آنها مسیری بسیار طولانی خواهد داشت.
سخن پایانی
ورود ماشین برقی در ایران دیگر یک رویا نیست، یک واقعیت هیجانانگیز بر آسفالت خیابانهاست. ما در ابتدای راهی هستیم که انتهای آن، هوای پاکتر و رانندگی بسیار کمهزینهتر است. اگرچه چالشهای بزرگی مانند زیرساخت شارژ ماشین برقی در ایران هنوز جدی هستند، اما این موجی است که نمیتوان جلوی آن ایستاد. تصمیمی که شما امروز برای ورود به این دنیای جدید میگیرید، در واقع قدمی برای ساختن فردای این بازار و سرمایهگذاری برای یک سبک زندگی متفاوت است.
سوالات متداول
کدام خودرو برقی داخل کشور آینده روشن تری دارد؟
در حال حاضر، در میان پروژه های ماشین برقی تولید داخل، به نظر می رسد محصولات ایران خودرو، به خصوص تارا برقی و ری را برقی، شانس بیشتری برای تولید انبوه و آینده ای روشن تر داشته باشند. این مدل ها، به ویژه ری را برقی، بر پلتفرم های بومی تر توسعه یافته اند و برد حرکتی قابل قبولی ارائه می دهند.
محدودیت های خرید خودرو برقی چیست؟
مهم ترین معایب خودرو برقی در کشور ما مواردی مثل قیمت ماشین برقی در ایران را شامل می شوند که هنوز نسبت به مدل های بنزینی بسیار بالا است. علاوه بر این کمبود جدی زیرساخت شارژ ماشین برقی در ایران (ایستگاه های شارژ عمومی)، نگرانی بابت تمام شدن باتری در سفرها (اضطراب رانندگی) و هزینه بسیار سنگین تعویض باتری پس از چند سال، از محدودیت های اصلی خرید محسوب می شوند.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

