کنسول پلیاستیشن ۲ به عنوان پرفروشترین کنسول تاریخ، میزبان هزاران بازی متنوع بود. اما در میان این اقیانوس محتوا، عناوین جاهطلبانهای وجود داشتند که با وجود ایدههای انقلابی و تأثیرگذاری بر مکانیکهای مدرن بازیسازی، در سایه نامهای بزرگ گم شدند و امروز کمتر کسی آنها را به خاطر میآورد. در این مقاله به معرفی ۵ بازی فراموشنشده، اما جریانساز این کنسول افسانهای میپردازیم.
به گزارش ComicBook پلیاستیشن ۲ با کاتالوگ عظیمی از بازیها، دورانی طلایی را برای گیمرها رقم زد. با وجود پایگاه کاربری عظیم این کنسول، طبیعی بود که همه بازیها نتوانند مخاطبان میلیونی جذب کنند؛ حتی اگر برخی از آنها تأثیرات عمیقی بر طراحان بازیهای امروزی گذاشته باشند. در ادامه نگاهی میاندازیم به پنج عنوانی که شاید نامشان از یادها رفته باشد، اما هرکدام حداقل در یک زمینه چنان پیشرو بودند که اثرات آن هنوز در صنعت گیم حس میشود.

۵. بازی The Bouncer
بازی The Bouncer اولین عرضه بینالمللی شرکت اسکوئر (Square) روی پلیاستیشن ۲ بود. با توجه به سابقه درخشان این توسعهدهنده در سبک نقشآفرینی، انتظارات برای این بازی سبک «بیتام آپ» (Beat ’em up) بسیار بالا بود؛ به خصوص پس از تریلر پر سروصدای E۳ که محیطهای تخریبپذیر را وعده میداد.
متأسفانه، نسخه نهایی The Bouncer یک بازی متوسط بود که تنها گرافیک خوبی داشت. اگرچه اسکوئر نتوانست تخریبپذیری محیط را به طور کامل پیادهسازی کند، اما تیم سازنده نسخه اولیهای از «فیزیک رگدال» (Ragdoll) را در بازی گنجاند. این ویژگی به تنهایی یک حرکت رو به جلو بود، اما بزرگترین نوآوری بازی استفاده از دکمههای حساس به فشار بود. اگرچه این ویژگی امروزه کمتر دیده میشود، اما در آن زمان دکمههای حساس به فشارِ کنترلر DualShock ۲ به بحث داغ سونی تبدیل شده بود و بعدها در Metal Gear Solid ۳ به اوج کارایی رسید. The Bouncer شاید در بسیاری جهات شکست خورد، اما نمیتوان اسکوئر را به عدم تلاش برای نوآوری متهم کرد.

۴. بازی The Adventures of Cookie & Cream
سالها قبل از آنکه نام استودیوی «فرامسافتور» (FromSoftware) با بازیهای سخت و تاریک بر سر زبانها بیفتد، آنها عناوینی مانند King’s Field و Armored Core را میساختند. اما در سال ۲۰۰۰، این استودیو تصمیم گرفت با بازی اکشن-ماجرایی رنگارنگ The Adventures of Cookie & Cream شانس خود را امتحان کند.
در نگاه اول، این بازی تفاوت چندانی با دیگر بازیهای پلتفرمر آن دوران نداشت، اما یک ویژگی کلیدی در حالت کو-آپ (Co-op) آن را متمایز میکرد. در حالی که دو بازیکن میتوانستند با دو کنترلر بازی کنند، فرامسافتور گزینهای را قرار داده بود تا دو نفر با یک کنترلر بازی را پیش ببرند (یک نفر سمت چپ و دیگری سمت راست کنترلر). این ایده بعدها در بازیهای تحسینشدهای مانند Brothers: A Tale of Two Sons در دهه ۲۰۱۰ تکامل یافت و به خلق تجربهای جذاب منجر شد.

۳. بازی Shadow of Memories
این بازی که در آمریکای شمالی با نام Shadow of Destiny شناخته میشود، یک اثر معمایی و جنایی جاهطلبانه از کونامی است. شما در نقش مردی ۲۲ ساله به نام «ایک» بازی میکنید که به قتل میرسد، اما زنده شده و به گذشته فرستاده میشود تا معمای قتل خود را حل کند.
ایک میتواند در چهار دوره زمانی مختلف کاوش کند و کارهایی که در یک دوره انجام میدهد بر دورههای دیگر تأثیر میگذارد. همچنین مدیریت زمان حیاتی است، زیرا ایک باید قبل از زمان مرگش به دوره خود بازگردد. علیرغم نقدهای نسبتاً خوب و ایده داستانی پیچیده و پازلهای درهمتنیده، کونامی پس از عرضه اولیه کار خاصی با این عنوان نکرد. اگرچه کارگردان بازی بعدها دنبالهای معنوی به نام Time Hollow را برای نینتندو DS ساخت، اما Shadow of Memories هرگز به شهرت دیگر سریهای کونامی نرسید.

۲. بازی The Mark of Kri
امروزه استودیوی سن دیگو سونی را با سری بازیهای بیسبال MLB The Show میشناسیم، اما اولین بازی آنها بسیار متفاوت بود. The Mark of Kri یکی از دهها بازی اکشن سه بعدی دوران PS۲ بود، اما یک نوآوری مهم داشت که آینده طراحی مبارزات اکشن را تغییر داد.
گیمپلی منحصربهفرد Kri به بازیکن اجازه میداد دشمنان اطراف خود را با نمادهایی که با دکمههای کنترلر مطابقت داشتند، علامتگذاری (Mark) کند. این سیستم اجازه میداد تا بازیکن به راحتی بین دشمنان سوییچ کرده و به گروهی از مهاجمان آسیب برساند. اگر این سیستم برایتان یادآور مبارزات شاهکار Batman: Arkham Asylum است، درست حدس زدهاید. اگرچه راکاستدی این سیستم را بسیار بهبود بخشید، اما DNA مبارزات روان و چندجهته بتمن را میتوان در The Mark of Kri یافت.

۱. بازی Red Faction
در حالی که The Bouncer در پیادهسازی محیطهای تخریبپذیر ناکام ماند، Red Faction توانست این رویا را محقق کند و به یکی از عناوین ضروری PS۲ برای نمایش قدرت سختافزاری تبدیل شود.
شاید بخش تیراندازی بازی معمولی به نظر میرسید، اما دیدن تکنولوژی GeoMod در عمل ارزشش را داشت. تخریبهای بدون اسکریپت و لحظهای در Red Faction یکی از تحسینبرانگیزترین ویژگیهایی بود که بازیکنان در زمان عرضه بازی در سال ۲۰۰۱ با آن مواجه شدند. خوشبختانه، این بازی برخلاف سایر عناوین این لیست کاملاً فراموش نشد و چندین دنباله دریافت کرد، اما هیچکدام نتوانستند تأثیر نسخه اول را تکرار کنند. با وجود شایعاتی مبنی بر بازگشت این سری، تا سال ۲۰۲۵ آخرین نسخه جدید این مجموعه همان Red Faction: Armageddon محصول سال ۲۰۱۱ باقی مانده است.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

