به گزارش خبرنگار بینالملل گروه فرهنگ و هنر برنا؛ امسال به نظر میرسد بزرگترین سال فریدا کالو باشد. موزه تازهای در مکزیکوسیتی افتتاح شده و موسسه هنر شیکاگو برای نخستینبار آثار او را به نمایش گذاشته است. همچنین نمایشگاهی در شنژن چین برگزار شد که نخستین حضور او در این کشور بود و آینده نزدیک نمایشگاههایی در لندن و آمریکا در انتظار اوست.
به نقل از گاردین؛ رکورد دیگر در انتظار کالوست؛ حراجی ساتبیز در نیویورک پیشبینی میکند تابلوی او از سال ۱۹۴۰ با عنوان «رویا (تخت)» بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون دلار فروخته شود که رکورد پیشین فروش آثار یک هنرمند زن را پشت سر میگذارد.
با این حال، گزارشهای جدید از ناپدید شدن آثار فریدا کالو از موزه «کاسا آزول» جنجالبرانگیز شده است. هیلدا تروخییو سوتو، مدیر پیشین موزه، مدعی شده دو نقاشی رنگ روغن و هشت طراحی و چند صفحه از دفترچه تصویری کالو ناپدید شدهاند. برخی از این آثار در بازار هنر نیویورک ظاهر شدهاند اما موزه و دولت مکزیک واکنشی شفاف نشان ندادهاند.

کارشناسان مستقل و پژوهشگران برجسته، از جمله هلگا پریگنیتس-پودا، صحت ناپدید شدن آثار را تایید کردهاند اما مسئولان موزه و دولت مکزیک هنوز اقدامی برای روشن شدن وضعیت انجام ندادهاند. انتقادها به سکوت موزه و احتمال فروش غیرقانونی آثار در بازارهای ثانویه ادامه دارد.
با وجود این، آثار کالو همچنان توجه جهانی را به خود جلب میکنند. هفته گذشته در حراجی کریستی در نیویورک، یک اثر کوچک از او ۷.۲ میلیون دلار فروخته شد و خودپرتره او از ۱۹۴۹ با عنوان «دیگو و من» در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۳۴.۹ میلیون دلار رسید، رکوردی که هنر آمریکای لاتین را نیز تحت تاثیر قرار داد.

این سال، همزمان با رشد جهانی «فریدامانیا»، همزمان با ستایش و نگرانی برای میراث هنری کالو به یکی از پررنگترین سالهای زندگی و پس از مرگ او تبدیل شده است.
انتهای پیام/
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

