جزییات تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران درباره دورکاری کارمندان در روزهای سهشنبه و چهارشنبه (۵ و ۶ آذر ۱۴۰۴) اعلام شد.
با تداوم پدیده وارونگی هوا و خاکستری شدن مجدد آسمان کلان شهر تهران، شاخص کیفیت هوا (AQI) از مرزهای استاندارد هشدار عبور کرده و در بسیاری از ایستگاه ها به وضعیت قرمز و بنفش رسیده است. این وضعیت اضطراری که ناشی از پایداری جوی و تراکم آلاینده های جوی در لایه های پایینی اتمسفر است، منجر به برگزاری جلسه فوری کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران به ریاست استاندار وقت، محمد صادق معتمدیان، شد.
تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا / تعطیلی مدارس و دورکاری کارمندان
بر اساس اعلام رسمی دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا، حسن عباس نژاد، و پس از بررسی دقیق داده های مربوط به غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ((PM_{۲.۵})) که عامل اصلی این آلودگی شدید هستند، تصمیمات زیر برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه مورخ ۴ و ۵ آذرماه به صورت قطعی ابلاغ گردید:
دورکاری کارمندان تهرانی در ۵ و ۶ آذر ۱۴۰۴
به منظور کاهش بار ترافیکی صبحگاهی و همچنین فراهم آوردن امکان مراقبت از فرزندان خردسال در منزل، تسهیلات ویژه ای برای کارمندان زن در نظر گرفته شد:
مجوز دورکاری: کلیه بانوان کارمند شاغل در دستگاه های دولتی، عمومی و سازمان های وابسته در استان تهران که دارای فرزند در مقطع ابتدایی (مشمول تعطیلی) هستند، می توانند در روزهای ۶ و ۵ آذرماه از دورکاری کامل استفاده نمایند.
نحوه اجرا: این دورکاری به صورت مجاز (اختیاری) تعریف شده و دستگاه های اجرایی موظف به فراهم آوری زیرساخت های لازم برای انجام وظایف شغلی از راه دور هستند.
پیش بینی وضعیت جوی و تداوم آلودگی
جلسه کارگروه با ارائه تحلیل های تخصصی از سوی متخصصین هواشناسی همراه بود که وضعیت آینده کیفیت هوا را روشن ساخت.
پایداری و تداوم آلودگی تا پایان هفته
میدرضا خورشیدی، مدیرکل هواشناسی استان تهران، گزارشی مفصل از مدل های پیش بینی ارائه داد:
افزایش غلظت آلاینده ها: پیش بینی می شود که پدیده وارونگی و سکون جوی تا پایان هفته جاری (جمعه) تداوم یابد. این تداوم به معنای آن است که غلظت ذرات معلق و آلاینده های اولیه (مانند مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن) در سطح شهر تهران، نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه ممکن است در برخی ساعات روزهای پایانی هفته مجدداً افزایش یابد.
عامل اصلی پایداری: علت اصلی این شرایط، سکون نسبی هوا و تشکیل یک لایه پایدار جوی در تراز پایین (زیر ۱۰۰۰ متر) است که مانع از خروج و پراکندگی آلاینده های تولید شده در مناطق پرتردد شهری می شود.
در بررسی منابع اصلی تولید آلودگی، تأکید مجددی بر نقش اصلی وسایل نقلیه پرمصرف و فرسوده صورت گرفت. بر اساس مدل سازی های انجام شده، سهم وسایل نقلیه در تولید آلاینده های قابل تنفس (به ویژه در هسته مرکزی شهر) بسیار بالاتر از آلاینده های صنعتی در شرایط وارونگی است.
تأکید بر مدیریت و کنترل منابع آلایندگی
با توجه به عدم امکان تغییر سریع شرایط جوی، کارگروه بر تشدید نظارت و کنترل منابع اصلی آلودگی شهری تمرکز نمود.
نقش وسایل نقلیه و الزامات اجرایی
حسن عباس نژاد، دبیر کارگروه، اشاره داشتند که در شرایط پایداری جوی، هرگونه فعالیت موتوری که منجر به انتشار آلاینده شود، به صورت مضاعف بر کیفیت هوا تأثیر منفی می گذارد. لذا، اجرای دقیق اقدامات کنترلی زیر از سوی نهادهای مسئول الزامی است:
کنترل وسایل نقلیه دودزا: پلیس راهور و سازمان محیط زیست موظف شدند تا برخورد قاطع و مستمر با خودروهای دارای نقص فنی مؤثر بر افزایش آلایندگی (دودزا) را در تمامی محورهای اصلی شهر تهران به شدت افزایش دهند. این شامل موتورسیکلت های فرسوده نیز می شود.
اجرای منظم طرح ترافیک: طرح کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک باید با دقت حداکثری و بدون هیچ گونه سهل انگاری در روزهای اعلام شده اجرا شود. هدف، کاهش ورود وسایل نقلیه شخصی به محدوده های مرکزی است.
نظارت بر پایانه ها و ناوگان حمل و نقل عمومی: شهرداری تهران و سازمان های مربوطه موظف هستند تا بر روشن ماندن درجا اتوبوس ها و تاکسی های فرسوده در پایانه های مسافربری و خطوط پایانه ای نظارت شدید اعمال کنند. توقف موتور اتوبوس ها در زمان توقف طولانی مدت، باید به صورت اجباری اعمال شود.
محدودیت های صنعتی (تکمیلی)
اگرچه تمرکز بر منابع متحرک بود، مقرر شد که صنایع مستقر در شعاع ۱۰۰ کیلومتری تهران، در صورت نیاز، کاهش سطح آلایندگی خود را مطابق با دستورالعمل های اضطراری آغاز نمایند، هرچند تأثیر این اقدام در روزهای اول پایداری کمتر از منابع متحرک است.
تیترکوتاه مدیا
سرمایهگذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟
وبگردی
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

