دیگر جدیدترین مدلهای لامبورگینی با سرعت سرسامآور یا خودروهای برقی مسابقهای را فراموش کنید؛ خودروهای فضایی در راهند و ما از همین حالا میتوانیم ظاهرشان را ببینیم.

با نزدیک شدن به احتمال ایجاد یک مستعمره واقعی در ماه و در حالی که آژانسهای فضایی به بازدید انسان از مریخ فکر میکنند، ناسا و شرکتهای آیندهنگر در حال ساخت وسایل نقلیهای مناسب برای حمل انسانها در این محیطهای بیگانه هستند.
در ادامه، برخی از وسایلی را مشاهده میکنید که شاید روزی با آنها در ماه یا مریخ به گشتوگذار بپردازید. البته، اگر شانس سفر به آنجا را پیدا کنید!
خودروی ماهنورد (LTV) مدل رِیسِر از شرکت اینتوئتیو ماشینز
اولین مورد، رِیسِر (RACER) از اینتوئتیو ماشینز است. این خودرو یک LTV (خودروی ماهنورد) است و میتواند دو فضانورد به همراه تقریباً ۴۰۸ کیلوگرم بار را جابهجا کند. علاوه بر این، میتواند یک تریلر با ۸۰۰ کیلوگرم تجهیزات اضافی را نیز یدک بکشد. این خودرو برای برنامه آرتمیس ناسا طراحی شده که تلاش جسورانه ایالات متحده برای بازگرداندن انسان به ماه و در نهایت سکونت دائم در سطح این قمر است.

اما ماه بسیار وسیع است و فضانوردان برای حرکت سریع به یک وسیله نیاز دارند؛ اینتوئتیو ماشینز یکی از سه شرکتی بوده که ناسا برای ساخت یک LTV انتخاب کرده است. این وسیله نقلیه به یک باتری الکتریکی قابل شارژ و حتی یک بازوی کاملاً رباتیک مجهز خواهد شد. چرخهای این ماهنورد برای تحمل محیط سخت ماه، در دماهای بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتیگراد و کمتر از ۲۴۰- درجه سانتیگراد کار خواهند کرد.
همچنین، این خودرو قادر خواهد بود که با استفاده از لیدار و «نرمافزار درک محیطی» به صورت خودران در اطراف ماه مسیریابی کند. گری اسپکسارث، مدیر LTV اینتوئتیو ماشینز، اظهار داشت:
دورههای زمانی طولانی وجود دارد که فضانوردان در ماه حضور ندارند و ما معتقدیم که رانندگی خودران برای ادامه تحقیقات علمی و فعالیتهای تجاری حیاتی است. این قابلیت به خودرو اجازه میدهد که جهت انجام بررسیها، حمل بار، شناسایی زمین و جمعآوری دادههای ارزشمند بین مأموریتهای آرتمیس کار کند و ارزش هر مأموریت ماه را افزایش دهد؛ حتی زمانی که کسی حضور ندارد.
این خودرو با همکاری برخی از شرکتهای بزرگ، از جمله بوئینگ، میشلن و نورثروپ گرامن مهندسی شده است.
طرح مفهومی برادران پارکر
در سال ۲۰۱۷، ناسا از یک طرح مفهومی مریخنورد بسیار پیشرفته رونمایی کرد. متأسفانه، این طرح در واقع همان وسیلهای نیست که به مریخ خواهد رفت؛ ما هنوز تا دستیابی به آن فاصله زیادی داریم. اما این خودرو بهعنوان نمایشی از اینکه یک کامیون مریخی در نهایت چگونه ممکن است به نظر برسد، عمل کرد.

این طرح توسط شرکت «برادران پارکر کانسپتز» ساخته شد که با کارشناسان ناسا برای خلق این مریخنورد خاص همکاری کردند. این وسیله نقلیه با یک موتور الکتریکی کار میکرد و مجهز به پنلهای خورشیدی و یک باتری ۷۰۰ ولتی بود. ناسا توضیح داد:
این مریخنورد از وسط جدا میشود؛ بهطوری که بخش جلویی برای شناسایی طراحی شده و مجهز به رادیو و ناوبری ارائهشده توسط سیستم موقعیتیابی جهانی است. بخش پشتی به عنوان یک آزمایشگاه عمل میکند که میتواند برای تحقیقات خودکار جدا شود. اگرچه انتظار نمیرود که این مدل مریخنورد دقیقاً در مریخ عملیاتی شود؛ اما ویژگیهای مفهومی را به تصویر میکشد که ممکن است روزی در مریخنوردی که فضانوردان در سیاره سرخ میرانند، گنجانده شوند.
این مریخنورد عظیم ۸.۵ متر طول، ۴.۳ متر عرض و ۳.۳ متر ارتفاع دارد و وزنی در حدود ۲,۲۶۸ کیلوگرم دارد. گفته میشود که حداکثر سرعت آن ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت خواهد بود؛ اما در طول اکتشافات مریخ با سرعت بسیار کمتری حرکت خواهد کرد.
ونچوری آسترولب LTV مدل فلِکس
یکی دیگر از رقبای خودروهای فضایی، LTV شرکت ونچوری آسترولب است. این خودرو برای کمک به کاوشگران برای پیمایش در سطح ماه در نظر گرفته شده و همچنین کمک مالی از ناسا دریافت کرده است. این وسیله نقلیه قادر خواهد بود که دو فضانورد با لباس فضایی را حمل کند و دارای یک بازوی رباتیک برای اکتشاف است. سازندگان آن میگویند که این یک وسیله نقلیه مستحکم خواهد بود و میتواند در دمای شدید قطب جنوب ماه دوام بیاورد.

نام رسمی این خودرو فلِکس (FLEX) بوده که سرواژه عبارت انگلیسی مریخنورد اکتشافی و لجستیک انعطافپذیر است. ونچوری آسترولب توضیح داده است:
هنگامی که فلِکس به سطح ماه برسد، آسترولب انتظار دارد که فلِکس بزرگترین و توانمندترین مریخنوردی باشد که تاکنون به ماه سفر کرده است. با حداکثر وزن ترکیبی مریخنورد و بار بیش از دو تُن، وزن مریخنورد فلِکس تقریباً سه برابر سنگینترین مدل قبلی خود است.
مریخنورد ونچوری، علاوه بر حمل فضانوردان، میتواند به صورت کنترل از راه دور از روی زمین هدایت شود و حتی میتواند بدون هیچگونه دخالت انسانی، به صورت خودکار روی ماه حرکت کند.
ما چیزی فراتر از یک مریخنورد برای استفاده روی ماه یا مریخ خلق کردهایم. مریخنورد ما یک سیستم لجستیکی بوده که قادر به جابهجایی طیف گستردهای از بار است. معتقدیم که این رویکرد، امکان ایجاد یک پایگاه دائمی روی ماه را با هزینه کمتر و در زمان کوتاهتری نسبت به آنچه که انتظار میرود، فراهم خواهد کرد.

این خودرو توسط تیمی متشکل از پیشکسوتان ناسا و کارمندان سابق اسپیسایکس ساخته شده است.
خودروی ماهنورد (LTV) مدل سِپیدهدَم ماه از لونار اوتپوست
آخرین مدل، مدل سپیدهدَم ماه LTV از شرکت لونار اوتپوست است. این خودرو بهعنوان یک «مریخنورد پیشرفته آفرود» برای ساکنان ماه، از جمله فضانوردان آرتمیس، توصیف میشود.
لونار اوتپوست میگوید که این خودرو «توانمندترین وسیله نقلیه حمل سرنشین و بار است که تاکنون برای ماه، مریخ و فراتر از آن ساخته شده است». این طرح با همکاری لاکهید مارتین و با کمک جنرال موتورز و گودیر (شرکت تولید لاستیک) در حال ساخت است.

این تیم متنوع، سابقه اثباتشده خود در اکتشاف فضایی رباتیک و انسانی، فناوریهای پیشرفته و توانمندیهای صنعت خودروسازی را ترکیب میکند تا یک خودروی آفرود واقعی برای زندگی و کار روی سطح ماه ایجاد کند.
هدف این وسیله نقلیه، افزایش محدودهای است که فضانوردان میتوانند از محل فرود خود در ماه سفر کنند.
این خودرو نهتنها بهعنوان یک وسیله نقلیه اکتشافی، بلکه برای تحقیقات علمی و «خدمات تجاری» نیز عمل خواهد کرد. این وسیله نقلیه فضانوردان را جابهجا میکند، اما همچنین قادر به مسیریابی و انجام عملیات به صورت خودکار است. همچنین، یک فضای بار قابل تنظیم برای محمولههای مختلف دارد و به یک بازوی رباتیک مجهز شده است.

لونار اوتپوست نوید داده که این خودرو قادر خواهد بود در طول شبهای قمری که دو هفته طول میکشند، در دماهایی ۲۰۰- درجه سانتیگراد نیز کار کند. لونار اوتپوست خاطرنشان کرد:
این فناوری نوآورانه، طول مأموریت را از چند روز به چندین سال افزایش میدهد.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

