هوندا سیویک، یکی از افسانهایترین نامها در تاریخ خودروسازی، بار دیگر به خیابانهای ایران بازگشته است. یک شرکت داخلی بهعنوان نماینده …
عصرخودرو: هوندا سیویک، یکی از افسانهایترین نامها در تاریخ خودروسازی، بار دیگر به خیابانهای ایران بازگشته است. یک شرکت داخلی بهعنوان نماینده رسمی هوندا در ایران، نسل یازدهم فیسلیفتشده سیویک مدل ۲۰۲۵ را از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عادی عرضه کرده است و نسخه پرچمدار Type R را نیز برای سامانه ویژه جانبازان در نظر گرفته است. که نخستین سری آن نیز تحویل خریداران شده است.
این سدان کامپکت ژاپنی که از سال ۱۹۷۲ تاکنون بیش از ۲۸ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شده، با ترکیب طراحی پویا، پیشرانههای کارآمد و امکانات مدرن، همچنان یکی از محبوبترین خودروهای تاریخ به شمار میرود.
سیویک از یک خودروی اقتصادی جمعوجور با موتور ۱.۲ لیتری شروع کرد و طی ۱۱ نسل به محصولی پیشرفته، اسپرت و قابل اعتماد تبدیل شد. نسل یازدهم که سال ۲۰۲۱ معرفی شد، برای مدل ۲۰۲۵ فیسلیفتی دریافت کرد و دوباره پیشرانه هیبریدی را به سبد محصولات خود بازگرداند. نسخهای که هماکنون توسط این شرکت وارد کشور میشود، تیپ استاندارد غیرهیبریدی با موتور ۱.۵ لیتری توربو است.
طراحی سیویک ۲۰۲۵ با الهام از فرم دلفین، ظاهری کشیده، آیرودینامیک و در عین حال عضلانی دارد. چراغهای باریک LED با گرافیک L شکل در جلو و عقب، جلوپنجرهٔ لانهزنبوری بزرگ، سپرهای اسپرت و خطوط تیز بدنه، حس جوانی و پویایی را منتقل میکنند. نمای جانبی با خطوط نرم و رینگهای ۱۸ اینچی آلومینیومی، فرم نیمهفستبک و فاصله محوری ۲۷۳۵ میلیمتری، ظاهری اسپرت و جادار را همزمان به نمایش میگذارد. بخش عقب با چراغهای بزرگ LED و دیفیوزر اسپرت هماهنگی کاملی با جلو دارد، هرچند برخی معتقدند میتوانست جسورانهتر باشد. رنگهای جذاب مانند قرمز کارنلیان مرواریدی، مشکی کریستالی، نقرهای لونار و خاکستری شهابسنگی انتخابهای متنوعی در اختیار خریداران قرار میدهد.

نسخه وارداتی به ایران از موتور معروف L15B7 سری Earth Dreams بهره میبرد؛ یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با پاشش مستقیم سوخت و سیستم VTEC که ۱۸۰ اسببخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق جعبهدندهٔ CVT پیشرفته به محور جلو منتقل میشود و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در حدود ۸.۱ ثانیه ثبت میکند. وزن ۱۳۸۹ کیلوگرمی خودرو در کنار سیستم تعلیق مکفرسون جلو و مولتیلینک عقب، تعادل فوقالعادهای بین راحتی و هندلینگ اسپرت ایجاد کرده است. مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و سازگاری با استاندارد یورو ۶ از دیگر ویژگیهای این پیشرانه است.
داخل کابین سیویک ۲۰۲۵ با طراحی مینیمال و خطوط افقی، دریچههای تهویه لانهزنبوری و متریال نرم و باکیفیت، حس لوکس بودن را القا میکند. نمایشگر لمسی ۷ یا ۹ اینچی (بسته به تیپ) با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto بیسیم، سیستم Google Built-in در تیپهای بالاتر، صندلیهای چرم یا پارچه با گرمکن، سیستم صوتی Bose، تهویه دوگانه و فضای پای مناسب از ویژگیهای بارز آن هستند. صندوق ۴۱۹ لیتری و صندلیهای عقب تاشو ۶۰/۴۰ نیز کاربردی بودن را افزایش دادهاند.
پکیج کامل Honda Sensing بهصورت استاندارد شامل ترمز اضطراری، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت، رادار حفظ خط، تشخیص علائم ترافیکی، دوربین چندزاویه و سنسورهای پارک است. ۸ کیسه هوا و کسب ۵ ستاره کامل از Euro NCAP گواه ایمنی بالای این خودرو هستند. ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور نور و باران و شیفترهای پشت فرمان نیز تجربه رانندگی را کاملتر میکنند.
مؤسسه معتبر J.D. Power در جدیدترین رتبهبندی خود، هوندا سیویک ۲۰۲۵ را با امتیاز پیشبینی قابلیت اطمینان ۸۳ از ۱۰۰ بالاتر از تویوتا کرولا (۷۹ از ۱۰۰) قرار داده است. سیویک با کابین جادارتر، متریال باکیفیتتر، صندوق بزرگتر (۴۱۹ در مقابل ۳۷۱ لیتر)، قدرت بیشتر و تجربه رانندگی پویاتر، ارزش خرید بالاتری ارائه میدهد.
در شرایطی که تنوع خودروهای وارداتی محدود است، حضور سیویک ۲۰۲۵ نویدبخش افزایش کیفیت و تنوع در سگمنت سدانهای کامپکت است. این خودرو با رقبایی چون مزدا ۳، نیسان سیلفی و اشکودا سوپرب رقابت خواهد کرد و بهویژه برای خریداران جوان و خانوادههایی که به دنبال سدانی جذاب، قابل اعتماد و مجهز هستند، گزینهای بسیار مطلوب خواهد بود.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

