مدیرعامل راهآهن اعلام کرد که احداث پل مهم روی اروندرود در مسیر شلمچه-بصره با تزریق مالی مناسب، اکنون به پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصدی رسیده است و پیشبینی میشود تا خرداد ماه به اتمام برسد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا،جبارعلی ذاکری در جمع خبرنگاران گفت: برای اینکه صرفهجویی در مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی اتفاق بیفتد و صاحبان بار انگیزه پیدا کنند به این سمت بیایند، حتماً بایستی نرخ سوخت جادهای برای بارهای انبوه، یعنی بارهای کلان، اصلاح شود.
وی افزود: آنچه که ما پیشبینی کردیم این است که هر مجموعهای که بیش از ۲۰۰ هزار تن بار داشته باشد و بخواهد از حمل و نقل عمومی استفاده کند، بایستی از طریق بورس سبز اقدام نماید. تصریح کرد: نرخ ریلی به مراتب پایینتر از جادهای خواهد بود، هرچند این موضوع هنوز مصوبات قانونی لازم را کسب نکرده است.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: پیشنهاد ما به عنوان بخش یک کشور، و با توجه به روندی که در بخش تولید برق و استفادهکنندگان آن، یعنی کارخانجات و شرکتهای تولیدی بزرگ مانند فولادیها و ذوب آهن، اتفاق افتاده، این است که این شرکتها در حال سرمایهگذاری در این حوزه هستند تا قیمت تمام شده را کاهش دهند. ابراز امیدواری کرد که با توجه به قیمت سوخت یارانهای، کاری کنیم که حداقل مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی بهینه شود و امیدواریم بتوانیم گامهای بعدی را برداریم.
وی تأکید کرد: قطعاً اولین جلسه رسمی برای اعلام این موضوع، هم در هیئت دولت و هم در کمیسیونهای عمران و اقتصادی مجلس مطرح خواهد شد. مذاکرات اولیه صورت گرفته و من امیدوارم این گامی باشد برای شیفت باری (تغییر مسیر حمل بار به ریل) و شرکتهای حمل و نقلی انگیزه پیدا کنند به سمت ریل حرکت کنند.
آخرین وضعیت پروژه بصره-شلمچه
در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پروژه بصره-شلمچه، ذاکری توضیح داد: همانطور که در نشست قبلی نیز اعلام شد، سه وظیفه برای دولت جمهوری اسلامی ایران در این پروژه مهم پیشبینی شده بود.
وی گفت: وظیفه اول مربوط به احداث یک خط آهن از خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه بود که ایستگاه باری و مسافری نیز باید در این مسیر ایجاد میشد. خوشبختانه تا اربعین امسال، ما حداقل خطوط ایستگاهی را در نقطه صفر مرزی ایجاد کردیم و متعهد هستیم تا اربعین امسال کل روسازی این محور را در داخل خاک کشور به اتمام برسانیم و انشاءالله این تعهد محقق خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن اضافه کرد: وظیفه دوم ما مینروبی مسیر بود. این مینروبی سال گذشته و اوایل امسال به طور کامل انجام شد. بررسیها نشان داد که از تعهد ۱۴ تا ۱۶ کیلومتری، دو کیلومتر آخر اصلاً نیازی به مینروبی نداشت و ۱۴ کیلومتر مینروبی شده و به راهآهن عراق تحویل گردیده و اکنون در اختیار آنها برای اجرای عملیات زیرسازی و روسازی است.
ذاکری ادامه داد: سومین وظیفه، احداث پل مهمی بود که باید روی اروندرود و روی جزیرهای که عراقیها و بصریها آن را جزیره سندباد مینامند، احداث میشد. آن پل نیز بحمدالله پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصدی دارد؛ سه دهنه از پل ۷۰۰ متری احداث شده و روند نصب سگمنتهای بتنی عرشه پل در حال اجرا است. ما هر روز یک قطعه سگمنت در اهواز ساخته شده و منتقل میشود. ابراز امیدواری کرد که با توجه به روند اجرایی و تزریق مالی خوب که پروژه عملاً متوقف نشده، بتوانیم تا خرداد ماه، اصل پل را ساخته و در اختیار راهآهن عراق قرار دهیم.
در مورد پیمانکار عراقی، وی افزود: مشکل اصلی، توافق بر سر حریم راهآهن و ارز مورد نیاز برای اجرای پروژه و همچنین تضامین قراردادی بود. اواخر اکتبر ماه، جلسه دوجانبهای بین راهآهن عراق با شرکت پیمانکار اسپانیایی برگزار شد و نتیجه آن جلسه این شد که دولت عراق تضامین آن شرکت را پذیرفت و عملیات اجرایی پروژه از اواخر دسامبر، یعنی اول ۲۰۲۶، اجرایی خواهد شد.
وی اشاره کرد: در این بین با یک شرکت دیگر نیز قراردادی بسته شده و قولی که از دولت عراق داریم این است که عملیات اجرایی از اوایل سال آتی شروع شود. تخریب منازل، تصفیهخانه مسیر و سایر موانع پیشرو توسط راهآهن و استانداری مرتفع شده و اکنون هیچ مشکل و محدودیتی برای اجرا وجود ندارد. امیدواریم این بخش که غالباً باید از طریق دیپلماسی وزارت امور خارجه پیگیری شود، با پیگیریهای ما به نتیجه برسد.
وضعیت خط آهن چابهار-زاهدان و مسیر تهران-آنکارا
در مورد چابهار-زاهدان، ذاکری گفت: این پروژه جزو تعهدات شرکت ساخت است. آخرین خبری که دارم این است که انشاءالله ریلگذاری آن طبق قولی که داده شده، تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. در این ماه اخیر رکوردزنی در ریلگذاری انجام شده و ما را امیدوار کردند که تا پایان سال جاری ریلگذاری تکمیل شود و امیدوارم ظرف دو سه ماه فاصله، آمادهسازی برای بهرهبرداری نیز صورت گیرد.
در خصوص مسیر تهران-آنکارا، وی افزود: تفاهمی که با راهآهن ترکیه داشتیم و داریم، در خصوص مشکلاتی است که در دریاچه وان وجود دارد.
وی تصریح کرد: فریبوتی که بحث جابجایی بار را انجام میدهد، متأسفانه از اواسط امسال یکی از آنها تعویض شده و فعلاً در بحث بار مشکل داریم، چه برسد به اینکه قطار مسافری بتواند جابجا شود.
ذاکری افزود: بین شرکت رجا و راهآهن ترکیه اختلافات مالی وجود داشت و بخشی از تعهدات مالی شرکت رجا باقی مانده بود که تفاهم شد در هشت قسط پرداخت شود تا بتوانیم قطار مشترک راهاندازی کنیم.
ذاکری تأکید کرد: در جلسه قبل نیز توضیح دادم که راهآهن ترکیه علاقهمند است قطارهای ایرانی-ترکیهای در این مسیر فعالیت کنند و ما استقبال کردیم. قرار ما این شده که در نشست مشترکی که به زودی معاون مسافری راهآهن ترکیه وارد ایران خواهد شد احتمالاً ظرف یک هفته آینده ، مذاکرات فنی و مالی این موضوعات، خصوصاً استفاده از قطارهای ترکیه، نهایی شود تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم. عزم هر دو راهآهن، استفاده از قطار برای مسیر تهران تا آنکارا است و در تفاهمنامههای مشترک نیز تأکید شده است. فعلاً مسائل اجرایی باقی مانده که در حال پیگیری آنها هستیم. فکر میکنم دو هفته آینده که آقای شمس وارد ایران شوند و مذاکراتی با همکاران رجا داشته باشند، نتیجه آن مذاکرات تصویر خوبی از زمان شروع قطارهای مسافری به دست خواهد داد.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

