
حسین خزلی ضمن قدردانی از تصمیم جدید هیات مدیره سازمان بورس درباره تصمیم شجاعانه و بزرگ حذف حجم مبنا برای تمام نمادهای بورس و فرابورس توضیح داد: «این تصمیم دقیقاً یادآور روزی است که قاعده حجم مبنا در سازمان کارگزاران تصویب شد. اینجانب آن روز را در سال ۱۳۸۲ به خوبی به یاد دارم، در آن زمان در اتاق آقای عبده تبریزی حضور داشتم و در جریان جزئیات و ریزتصمیمات این موضوع بودم.»
وی افزود:«به دلیل مشکلات موجود در سیستم معاملات قدیمی، از جمله ناتوانی آن سیستم در محاسبه میانگین موزون حجمی WAVP قیمت سهام برای تعیین قیمت پایانی، و همچنین به سبب آنکه برخی معاملهگران یا کارگزاران با انجام معاملات در دقایق پایانی، قیمتها را تغییر فاحش میدادند و شاخصها دستکاری میشد و از آنجا که در آن مقطع قوانین، مقررات و سیستمهای نظارتی لازم برای برخورد با این دستکاریهای عامدانه و فاحش وجود نداشت، فرمولی به نام «حجم مبنا» طراحی و اعمال شد. این فرمول که اکنون ۲۲ سال از حضور آن در بازار سرمایه ایران میگذرد، بهتدریج به یکی از ریزساختارهای اساسی بورس ایران، یا همان میکرواستراکچر معاملاتی بازار ما، تبدیل شد؛ در حالی که متأسفانه در هیچیک از بورسهای دیگر دنیا نمونهای مشابه نداشته و ندارد.»
خزلی با بیان اینکه در سالهای گذشته، مدیران مختلف صرفاً با دستکاریهای متعدد، حجم مبنا را کم و زیاد کردند، تاکید کرد: «تنها برای مدت کوتاهی و در سالهای ابتدایی تشکیل شرکت فرابورس، حجم مبنای تمام نمادهای فرابورسی برابر با یک بود، اما پس از آن مجدداً برای بسیاری از شرکتها در فرابورس نیز حجم مبنا تعریف شد. این کنترل و تنظیم حجم مبنا در عمل صرفاً به ابزاری در دست برخی ناظران تبدیل شده بود تا از سیالیت و روان بودن معاملات جلوگیری کنند و حجم معاملات و نوسان قیمت را تحت کنترل درآورند که به نظر بنده، این رویکرد کاملاً ضد فلسفه بورس و مغایر با فلسفه حراج است.»
وی با ذکر مثالی ادامه داد: «فرض کنید در شهر تهران ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی تیبا وجود داشته باشد و ما قاعدهای وضع کنیم که اگر امروز ۲۰ هزار دستگاه خودرو معامله شد، قیمت تیبا مثلاً «الف» ریال باشد، اما اگر کمتر از ۲۰ هزار دستگاه معامله شد، قیمت اجازه ندارد «الف» شود و حتماً باید تعدیل شود. چنین منطقی در بازار معنا ندارد. ممکن است در یک روز ۵ هزار دستگاه معامله انجام شود، روزی دیگر ۱۰ هزار معامله، روزی ۵۰۰ معامله و حتی ممکن است در روزی خاص ۵۰ هزار دستگاه از همان خودرو در تهران معامله شود. اینکه کشف قیمت و اعلام قیمت پایانی را منوط به تحقق حجم مشخصی از معاملات کنیم، در هیچیک از بورسهای دنیا وجود ندارد.»
این فعال پیشکسوت بازار سرمایه ادامه داد: «امروزه با وجود تعداد بالای صندوقهای سرمایهگذاری، دسترسیهای گسترده آنلاین، معاملات الگوریتمی، معاملات اختیار معامله و از سوی دیگر، سیستمهای نظارتی دقیق، قواعد و مقررات کشف تخلفات و جرائم و تشکیل پروندههای متعدد انضباطی و حتی قضایی و کیفری برای دستکاری قیمتها، وجود حجم مبنا ضرورتی ندارد و برای همیشه میبایست حذف شود.»
وی به عنوان یک فعال قدیمی بازار سرمایه، از این تصمیم جدی و شجاعانه سازمان بورس تشکر کرد و افزود: «همانطور که بارها گفتهام و باز هم تاکید میکنم، امیدوارم تمام زیرساختها و ریزساختارهای بازار سرمایه چه در حوزه اینفرااستراکچر و چه در حوزه میکرواستراکچر، روزی کاملاً مشابه و نزدیک به استانداردهای بینالمللی شود و بورس ما در تمام ابعاد، اعم از پیش از معاملات، حین معاملات و پس از معاملات، همچنین در استانداردهای حسابداری، حسابرسی، افشای اطلاعات و گزارشهای مالی ، به بورسهای بزرگ دنیا شباهت پیدا کند و از قواعد بینالمللی پیروی کند و برای اتصال به سایر بورسهای بزرگ جهان آماده شود.»
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

