«بهشت هم خریدنیه، با این سنگ قبرهای لاکچری نور به قبرتان میبارد…» این بخشی از حرفهای آرش، بلاگری، است که در ویدئویی که در فضای مجازی دستبهدست میشود، تبلیغ یک قبرستان لاکچری را میکند. طبق ادعای این بلاگر قیمت قبور در این قبرستان لوکس در منطقه گلندوک لواسان تهران، بلوار امام خمینی، جاده لواسان، خیابان بهشت دوم، از ۵ میلیارد تومان آغاز میشود و شارژ ماهیانه ۱۰ میلیون تومان دارد. کاربران شبکههای اجتماعی این هزینهها را با قیمت مسکن در مناطق متوسط مقایسه کرده و از تجملگرایی حتی در خانه آخرت انتقاد کردهاند.
ماجرای این قبرستان لوکس به سال ۹۷ و پس از درگذشت بانو کرشمه (سودابه حسنپور) برمیگردد. همسر وی با طراحی سنگ قبر به سبک اروپایی و آمریکایی، استفاده از سنگ مرمر سیاه، ساخت سرویسهای بهداشتی مجهز، برنزی کردن سردر گلزار و… بحثهایی را درباره تجملگرایی در آرامگاهها و قبرستانها به وجود آورده است.
البته در سالهای اخیر، بازار سنگ قبرهای لوکس در تهران، با رشد قابلتوجهی مواجه شده است. سنگتراشان با ایجاد صفحات اینستاگرامی، نمونه کارهای متنوعی از سنگهای خاص و گرانقیمت را به نمایش میگذارند. امکاناتی مانند کاشت گیاهان خاص، نصب چراغهای تزیینی و سایبانهای شیک و … از جمله خدماتی است که میتواند قیمت نهایی قبور را بهطور چشمگیری افزایش دهد. این در حالی است که بسیاری از ایرانیها بهسادگی در مراسم تدفین معتقدند، مثل وصیت شهدا برای نصب قبری ساده.
انتشار تصاویر قبرهای لاکچری در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام باعث شده برخی افراد برای جلبتوجه یا رقابت با دیگران، هزینههای بیشتری صرف کنند. این پدیده به «مرگ اینستاگرامی» معروف شده است.
محمد یزدی، یک کاربر شبکه ایکس، این کار را نشانه عشق و احترام به متوفی میداند و میگوید که «اگه یکی پول داره و دلش میخواد برای عزیزش بهترین قبر رو بخره، به کسی ربطی نداره. عشقشو اینجوری نشون میده. قبر لاکچری یعنی تو حتی بعد مرگ عزیزت نمیتونی بیخیالش بشی. این یه جور وفاداریه، نه اسراف.» اما کاربری دیگر ندا نصیری میگوید که «این قبرهای لاکچریی فقط دل خودمون رو آروم میکنه، نه روح مرده رو. فکر میکنن با سنگ مرمر و آبطلا بهشت رو میخرن، ولی آخرش همهمون یه کفن سادهایم. اگر ناراحتی، برو خیرات بده و فقیر رو سیر کن، روحش شادتره.»
دکتر قراییمقدم، جامعهشناس، قبرهای لاکچری را نشانهای از مصرفگرایی نمایشی و تأثیر فرهنگ سرمایهداری بر سنتهای ایرانی -اسلامی میداند و میگوید که این رفتار بیشتر برای نمایش جایگاه بازماندگان است تا احترام به متوفی. عشق واقعی باید در زمان حیات نشان داده شود و خیرات و کارهای عامالمنفعه، جایگزین بهتری برای هزینههای سنگین پس از مرگ هستند و تنها با ترویج سادگی، معنویت، و آموزش میتوان آن را اصلاح کرد. 
منبع:+
| 
مطالب پیشنهادی از سراسر وب       |