به گزارش پارسینه؛ بی-۲ یک بمب افکن چند منظوره است که قادر به حمل مهمات متعارف و هسته ای است. این بمب افکن یک جهش چشمگیر در فناوری، نقطه عطف مهمی در برنامه نوسازی بمب افکن ایالات متحده است. این بمب افکن قدرت شلیک عظیمی را در مدت زمان کوتاهی در هر نقطه از جهان از طریق دفاعی که قبلاً غیرقابل نفوذ بود را به ادعای نیروی هوایی امریکا دارد. اما این روزها قلدر بازی یانکی ها نزدیک سواحل هند حساسیت را برای کشور ما زیاد کرده است و برای خیلی ها از پیش بازنده به نظر می رسیم در این گزارش سعی شده تمام جوانب در نظر گرفته شود و ببینیم حقیقتا چقدر از پس از این سامانه بر میاییم.
ویژگی های منحصر به فرد
بی-۲ ویژگی های پنهان کاری عدم مشاهده یا “خفا” به آن توانایی منحصر به فردی برای نفوذ به پیچیده ترین دفاع دشمن و تهدید با ارزش ترین و به شدت دفاع شده ترین اهداف آن می دهد. توانایی آن برای نفوذ به پدافند هوایی و تهدید به تلافی موثر، نیروی بازدارندگی و جنگی قوی و موثری را در قرن بیست و یکم فراهم می کند.

ترکیب فناوریهای کممشاهده با راندمان آیرودینامیکی بالا و محموله بزرگ، مزایای مهمی را نسبت به بمبافکنهای موجود میدهد. قابلیت مشاهده کم آن آزادی عمل بیشتری را در ارتفاعات بالا برای آن فراهم می کند، بنابراین برد آن را افزایش می دهد و میدان دید بهتری را برای سنسورهای هواپیما افزایش می دهد. برد بدون سوخت اضافی تقریباً ۶۰۰۰ مایل دریایی (۹۶۰۰ کیلومتر) است.
ویژگی های آماری
عملکرد اصلی: بمب افکن سنگین چند منظوره
پیمانکار: Northrop Grumman Corp. و تیم پیمانکار: Boeing Military Airplanes Co.، Hughes Radar Systems Group، General Electric Aircraft Engine Group و Vought Aircraft Industries, Inc.
نیروگاه: چهار موتور جنرال الکتریک F118-GE-100
رانش: هر موتور ۱۷۳۰۰ پوند
طول بالها: ۱۷۲ فوت (۵۲.۱۲ متر)
طول: ۶۹ فوت (۲۰.۹ متر)
ارتفاع: ۱۷ فوت (۵.۱ متر)
وزن: ۱۶۰۰۰۰ پوند (۷۲۵۷۵ کیلوگرم)
حداکثر وزن برخاست: ۳۳۶۵۰۰ پوند (۱۵۲۶۳۴ کیلوگرم)
ظرفیت سوخت: ۱۶۷۰۰۰ پوند (۷۵۷۵۰ کیلوگرم)
بار: ۴۰۰۰۰ پوند (۱۸۱۴۴ کیلوگرم)
سرعت: مافوق صوت بالا
محدوده: بین قاره ای
سقف: ۵۰۰۰۰ فوت (۱۵۲۴۰ متر)
تسلیحات: سلاح های متعارف یا هسته ای
خدمه: دو خلبان
هزینه واحد: تقریباً ۱.۱۵۷ میلیارد دلار (دلار ثابت مالی ۱۹۹۸)
اولین تاریخ عملیاتی: فروردین ۹۷
موجودی: نیروی فعال: ۲۰

و اما تاریخچه
اولین بی۲ در ۲۲ نوامبر ۱۹۸۸، زمانی که از آشیانه خود در کارخانه نیروی هوایی ۴۲، پالمدیل، کالیفرنیا بیرون آمد، به طور عمومی به نمایش گذاشته شد. اولین پرواز آن در ۱۷ جولای ۱۹۸۹ بود. پرواز آزمایش در پایگاه نیروی هوایی ادواردز، کالیفرنیا، مسئول آزمایش پرواز مهندسی، ساخت و توسعه هواپیما در بود.
Whiteman AFB، میسوری، تنها پایگاه عملیاتی B-2 است. اولین هواپیما، Spirit of Missouri، در ۱۷ دسامبر ۱۹۹۳ تحویل داده شد. مسئولیت نگهداری انبار برای بی۲ توسط پشتیبانی پیمانکار نیروی هوایی انجام می شود و در مرکز لجستیک هوایی اوکلاهما سیتی در Tinker AFB، اوکلا مدیریت می شود.
شاهکار مهندسی
اکثر بی۲ ها از یک ماده کامپوزیت کربن-گرافیت ساخته شده است که قوی تر از فولاد، سبک تر از آلومینیوم است و مقدار قابل توجهی از انرژی رادار را جذب می کند. این بدنه با تلورانس های مهندسی غیرمعمول فشرده مونتاژ می شود تا از نشت جلوگیری شود زیرا می تواند منحنی راداری آن را افزایش دهد. ابداعاتی مانند مواد با فرکانس بالا جایگزین (AHFM) و روشهای کاربرد خودکار مواد نیز برای بهبود ویژگیهای جاذب رادار هواپیما و کاهش نیازهای تعمیر و نگهداری گنجانده شدند. در اوایل سال ۲۰۰۴، Northrop Grumman شروع به استفاده از AHFM جدید توسعه یافته برای بی۲ های عملیاتی کرد. برای محافظت از یکپارچگی عملیاتی مواد و پوششهای جاذب رادار پیچیده خود، هر شبح در یک آشیانه کنترلشده با آب و هوا (سیستم آشیانه هواپیمای قابل استقرار فوقالعاده بزرگ) به اندازهای بزرگ نگهداری میشود که طول بالهای آن ۱۷۲ فوت (۵۲ متر) باشد.

سوابق عملیاتی
کارایی رزمی شبح در عملیات نیروهای متفقین به اثبات رسید، جایی که مسئول انهدام ۳۳ درصد از اهداف صربستان در هشت هفته اول با پرواز بدون توقف به کوزوو از پایگاه اصلی خود در میسوری و برگشت به آنجا بود. در حمایت تیم زمینی بی ۲ یکی از طولانی ترین ماموریت های خود را از وایتمن به افغانستان و بازگشت انجام داد. بی ۲ اولین استقرار رزمی خود را در عراق با انجام ۲۲ سورتی پرواز از یک مکان نامعلوم و همچنین ۲۷ سورتی پرواز از وایتمن AFB و رهاسازی بیش از ۱.۵ میلیون پوند مهمات تکمیل کرد. این هواپیما در دسامبر ۲۰۰۳ وضعیت کامل قابلیت عملیاتی را دریافت کرد. در ۱ فوریه ۲۰۰۹، جدیدترین فرماندهی نیروی هوایی، فرماندهی حمله جهانی نیروی هوایی، مسئولیت شبح را از فرماندهی رزم هوایی به عهده گرفت.
کشتن بن لادن
در آگوست ۲۰۱۱، نیویورکر گزارش داد که قبل از حمله عملیات ویژه ایالات متحده در ماه مه ۲۰۱۱ به ابوت آباد پاکستان که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن شد، مقامات ایالات متحده حمله هوایی توسط یک یا چند B-2 را به عنوان جایگزین در نظر گرفته بودند. به دلیل آسیب احتمالی به ساختمانهای غیرنظامی مجاور، استفاده از بمبهای متلاشی کننده پناهگاه رد شد. همچنین این نگرانی وجود داشت که حمله هوایی شناسایی مثبت بقایای بن لادن را دشوار می کند و تایید مرگ او را دشوار می کند.

در یک شبه مانور بی ۲ از پایگاه نیروی هوایی وایتمن در میسوری به کره جنوبی انجام دادند و گلوله های نه چندان قدرتمند رزمایش را روی برد هدف جیک دو پرتاب کردند. این ماموریت، بخشی از برنامه سالانه کره جنوبی – ایالات متحده است. تمرینات نظامی، اولین باری بود که بی۲ بر فراز شبه جزیره کره پرواز کرد. تنش ها بین کره ها بالا بود. کره شمالی به مشارکت بی۲ اعتراض کرد و تهدید به حملات اتمی تلافی جویانه علیه کره جنوبی و ایالات متحده کرد.
قرار بود شبح تیر در قلب روس ها باشد
در سناریوی پیشبینیشده جنگ سرد، بی ۲ قرار بود مأموریتهای حمله هستهای با نفوذ عمیق را انجام دهد و از قابلیتهای پنهانی خود برای جلوگیری از شناسایی و رهگیری در طول مأموریتها استفاده کند دو جایگاه داخلی بمب وجود دارد که مهمات در آنها یا بر روی یک پرتابگر چرخشی یا دو قفسه بمب ذخیره می شود. حمل بارهای تسلیحاتی در داخل باعث دید کمتر رادار نسبت به نصب خارجی مهمات می شود. بی۲ قادر به حمل ۴۰۰۰۰ پوند (۱۸۰۰۰ کیلوگرم) مهمات است مهمات هسته ای شامل بمب های هسته ای B61 و B83 است. موشک کروز AGM-129 ACM نیز برای استفاده در سکوی B-2 در نظر گرفته شده بود. با توجه به انحلال اتحاد جماهیر شوروی، تصمیم گرفته شد که این بمب افکن برای حملات دقیق متعارف و همچنین برای نقش استراتژیک حمله هسته ای تجهیز شود. بی۲ دارای یک سیستم هدف گیری پیشرفته با کمک جی پی اس (GATS) است که از رادار دیافراگم مصنوعی APQ-181 هواپیما برای نقشه برداری اهداف قبل از استقرار بمب های مجهز به GPS (GAMs) استفاده می کند که بعداً توسط مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAM) جایگزین شد. در پیکربندی اصلی بی۲، حداکثر ۱۶ GAM یا JDAM میتوانست مستقر شود؛یک برنامه ارتقاء در سال ۲۰۰۴ حداکثر ظرفیت حامل را به ۸۰ JDAM افزایش داد . بی۲دارای سلاحهای متعارف مختلفی در زرادخانه خود است، از جمله بمبهای Mark 82 و Mark 84، مهمات اثرات ترکیبی CBU-87، مینهای GATOR، و CBU-97 Sensor Fuzed Weapon در جولای ۲۰۰۹، Northrop Grumman گزارش داد که بی۲ با تجهیزات لازم برای استقرار ۳۰۰۰۰ پوند (۱۴۰۰۰ کیلوگرم) نفوذ مهمات عظیم (MOP) که برای حمله به سنگرهای تقویت شده در نظر گرفته شده است، سازگار است. تا دو MOP را میتوان در جایگاههای بمب B-2 با یک در هر جایگاه مجهز کرد، این بمب افکن تنها پلتفرم سازگار با MOP از سال ۲۰۱۲ است از سال ۲۰۱۱، موشک کروز AGM-158 JASSM روی سایر سکوها مستقر می شود.

شبح آنقدر هم رویین تن نیست
در ۲۳ فوریه ۲۰۰۸، بی۲ “AV-12” Spirit کانزاس اندکی پس از برخاستن از پایگاه نیروی هوایی اندرسن در گوام در باند فرودگاه سقوط کرد. Spirit of Kansas توسط اسکادران بمب ۳۹۳، بال بمب ۵۰۹، پایگاه نیروی هوایی وایتمن، میسوری اداره می شد و ۵۱۷۶ ساعت پرواز را ثبت کرده بود. خدمه دو نفره به سلامت از هواپیما خارج شدند. هواپیما منهدم شد، خسارت بدنه آن به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار آمریکا بود. پس از حادثه، USAF ناوگان B-2 را به مدت ۵۳ روز از وضعیت عملیاتی خارج کرد و در ۱۵ آوریل ۲۰۰۸ بازگشت بعدها مشخص شد که علت سقوط، رطوبت در واحدهای مبدل بندری هواپیما در حین کالیبراسیون دادههای هوا بوده که اطلاعات ارسال شده به سیستم دادههای هوایی بمبافکن را مخدوش کرده است. در نتیجه، کامپیوترهای کنترل پرواز سرعت هوایی نادرست و زاویه حمله منفی را محاسبه کردند که باعث شد هواپیما در هنگام برخاستن ۳۰ درجه به سمت بالا بپیچد. این اولین سقوط و از دست دادن یک این بمب افکن بود.
اتفاق دوم خیلی هم دور نبود در فوریه ۲۰۱۰، یک حادثه جدی برای یک بی ۲ در پایگاه نیروی هوایی اندرسن در گوام رخ داد. هواپیمای مورد نظر AV-11 Spirit of Washington بود. هواپیما در حالی که روی زمین بود به شدت آتش گرفت و از همه مسخره تر اینجا بود که تیم حفاظت از این بمب افکن نمی توانستند آتش را مهار کنند و در کل هیچ آمادگی برای مهار آن نداشتند.
اتفاق سوم در شب ۱۳ تا ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱، بی۲ فرود اضطراری در Whiteman AFB داشت. هواپیما فرود آمد و از باند به داخل چمن رفت و در سمت چپ آن متوقف شد. علت بعداً معیوب بودن فنرهای ارابه فرود و “ریزشکن” در اتصالات هیدرولیک هواپیما بود. فنرهای پیوند قفل در ارابه فرود سمت چپ احتمالاً در حداقل یک دهه جایگزین نشده بودند و حدود ۱۱٪ کشش کمتری نسبت به آنچه مشخص شده بود ایجاد کردند. “میکروکراکینگ” باعث کاهش پشتیبانی هیدرولیکی ارابه فرود شد. این مشکلات باعث شد تا ارابه فرود هنگام فرود جمع شود. این حادثه منجر به حداقل ۱۰.۱ میلیون دلار خسارت تعمیر شد، اما هزینه تعمیر نهایی هنوز در مارس ۲۰۲۲ تعیین می شد.

آیا کسی می تواند شبح را شکار کند؟
زدن شبح امریکایی کار عادی و راحتی نیست و سامانه ای نیست که دقیقا بتواند آن را مطئمنا شکار کند نسل جدید اس۴۰۰ روسی که هنوز از آن رونمایی نشده است شاید بتواند از پس این پرنده مخوف بربیاد یا از آن طرف سامانه پدافند چین موسوم به HQ-22 / HQ-9B که شاید بتواند این شبح را شکار کند. پرواز این پرنده که در کنار اف۲۲ ها پرواز می کند کار آسانی نیست به این دلیل که هرگز بی ۲ تنها پرواز نمی کند و در دام انداختن این پرنده کار آسانی نیست.
زدن بی۲ باید چندین شرایط را داشته باشد اول اینکه دقیقا بدانید در چه زمانی در محدوده پدافندی و راداری قرار میگیرد دوم اینکه تنها گیرش بیندازید و سوم اینکه در مقطع بالای راداری توانایی رهگیری این پرنده مخوف را داشته باشید. شاید انهدام بی۲ کار آسانی نباشد ولی خیلی نشد هم نیست به این دلیل که بی۲ هرگز به دیوار سخت راداری نخورده است و همیشه جاده صاف شده را شخم زده است.
اینکه بهترین بمب افکن جهان حوثی ها بمباران می کند و زورش به ارتش ضعیف ولی دلاور یمن رسیده است نه تنها جای تشویق ندارد بلکه برای امریکا لکه ننگ هم محسوب می شود. تمامی تحلیل گران غربی گفته اند که ایران قوی ترین سیستم دفاعی را داراست و می تواند جلوی این حملات احتمالی را بگیرد. البته در جنگ فاکتورهایی زیادی مطرح می شود و باید دید جرات و وطن پرستی مردان سرزمین پارسی در رویارویی احتمالی به یانکی ها چقدر می چربد.
|
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |

