تأمین مالی؛ کلید عبور صنعت قطعهسازی از بحران نقدینگی

به گزارش نبض بازار، در نشست تخصصی تأمین مالی در صنعت قطعهسازی که با همت شرکت کرمان موتور، شرکت طراحی و مهندسی کادک و گروه مالی کارآمد در سالن همایشهای رایزن برگزار شد، مدیران و فعالان این صنعت به بررسی راهکارهای عبور از بحران نقدینگی و افزایش پایداری تولید پرداختند.
علی بهرامی، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو (کادک)، با اشاره به همکاری این مجموعه با بیش از ۲۳۰ شرکت قطعهسازی، تأمین نقدینگی را مهمترین چالش قطعهسازان کشور دانست. وی ضمن تأکید بر لزوم ادغام، همگرایی و ارتباط مؤثر میان اجزای زنجیره تأمین، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۳ با وجود تمام فشارهای اقتصادی، خط تولید کرمان موتور حتی یک ساعت هم متوقف نشد؛ چرا که با کمک ابزار مالی مانند خرید دین توانستیم جریان نقدینگی را در زنجیره تأمین حفظ کنیم.
بهرامی افزود: باور ما این است که اگر خودروساز آسیب ببیند، کل زنجیره تأمین نیز متضرر خواهد شد.
تجربه موفق کرمان موتور در بازار سرمایه
حامد شادکام، مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری آرمان گستر پاریز (خکرمان)، نیز در این نشست به تجربه موفق کرمان موتور در بهرهگیری از ظرفیتهای بازار سرمایه پرداخت.
وی با اشاره به مشکلات تأمین مالی از محل فروش سنتی خودرو، ورود کرمان موتور به بازار سرمایه را نقطه عطفی در تأمین منابع پایدار دانست.
شادکام تصریح کرد:با استفاده از اوراق بهادار و گواهی سپرده خودرو، توانستیم تولید را به ۷۰ هزار دستگاه در سال افزایش دهیم. انضباط مالی، شفافیت و استفاده هوشمندانه از منابع حتی اگر گرانقیمت باشند، در نهایت به توسعه تولید منجر میشود.
وی خاطرنشان کرد که کرمان موتور نخستین مجموعهای است که گواهی سپرده خودرو را در بورس عرضه کرده و این اقدام زمینهساز ایجاد راهکارهای نوین برای تأمین مالی دیگر شرکتهای قطعهساز نیز خواهد بود.
بازار سرمایه؛ فرصتی برای عبور از رکود
علیرضا کنعانی، مدیرعامل گروه مالی کارآمد، با اشاره به ظرفیتهای بازار سرمایه در چهار محور اصلی شامل سرمایهگذاری، معاملات و خدمات کارگزاری، تأمین مالی و مدیریت ریسک، تأکید کرد که صندوقهای درآمد ثابت با وجود نقدشوندگی بالاتر نسبت به سپردههای بانکی، کارکرد بهتری برای صنایع دارند. وی افزود که صنایع بزرگ مانند خودروسازی بهدنبال ایجاد نهادهای مالی اختصاصی هستند و گروه مالی کارآمد آمادگی دارد بهصورت تخصصی از این روند حمایت کند.
هشدار نسبت به توقف تولید
آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان، در بخشی از این نشست با ارائه آمارهایی نگرانکننده از وضعیت مالی زنجیره تأمین خودرو، اعلام کرد:در حال حاضر بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان مطالبات قطعهسازان از خودروسازان تسویه نشده و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از فروش آتی نیز پیشفروش شده است.
وی با هشدار نسبت به تبعات اجتماعی و اقتصادی توقف تولید خودرو، خواستار ارائه تسهیلات جدید و بهکارگیری ابزارهایی مانند اوراق گام و خرید دین برای مدیریت بحران شد.
محبینژاد تأکید کرد:بدهی جاری دو خودروساز بزرگ کشور به قطعهسازان از مرز ۶۲۰ هزار میلیارد تومان گذشته و با این وضعیت، تحقق برنامه تولید ۱.۵ میلیون دستگاهی سال ۱۴۰۴، بعید به نظر میرسد.
قطعهسازان در شرایطی سختتر از جنگ
علی جبلعاملی، قائممقام گروه مالی کارآمد، فضای فعلی اقتصاد را برای فعالان صنعت خودرو، مشابه شرایط سخت دوران جنگ تحمیلی توصیف کرد. وی گفت:فعالان صنعت قطعهسازی امروز در شرایطی بسیار دشوار، اما با پایمردی در حال حفظ تولید هستند. این پایداری مرهون تجربه، مقاومت و همکاری نزدیک زنجیره تأمین است.
تأمین مالی پایدار؛ شرط بقا و توسعه
نشست تخصصی تأمین مالی در صنعت قطعهسازی، بار دیگر نشان داد که بدون تأمین مالی هوشمندانه و بهرهگیری از ظرفیتهای بازار سرمایه، ادامه مسیر برای قطعهسازان و خودروسازان امکانپذیر نخواهد بود.
همگرایی میان صنعت و بازار سرمایه، توسعه ابزارهای نوین مالی، انضباط مالی و شفافیت در عملکرد، میتوانند زمینهساز خروج از چرخه معیوب تأمین مالی و حرکت به سمت توسعه پایدار باشند.
تجربه موفق کرمان موتور نشان میدهد که حتی در شرایط دشوار اقتصادی نیز میتوان با  انتخاب راهبردی مسیر درست، از بحران عبور کرد.
این نشست، پیامی روشن برای سیاستگذاران، نهادهای مالی و فعالان صنعتی داشت که بدون نقدینگی کافی، تولید پایدار مفهومی نخواهد داشت؛ و بازار سرمایه، بهترین ابزار برای تأمین این نقدینگی در شرایط فعلی کشور است.
| مطالب پیشنهادی از سراسر وب | 
 
 